fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS onderzoekt ontploffing elektriciteitskast in intercity – niet bekend of er gevaar is voor andere treinen

De NS onderzoekt wat de ontploffing heeft veroorzaakt van een elektriciteitskast in een trein nabij Castricum zondagavond. Een reiziger raakte daarbij gewond en 650 passagiers moesten geëvacueerd worden.

Volgens een NS-woordvoerder heeft het onderzoek naar de explosie in de intercity van het type VIRM de hoogste prioriteit. Uit het onderzoek moet blijken wat de ontploffing heeft veroorzaakt en of er een gevaar is bij andere treinen. Momenteel gelden er geen beperkingen voor andere treinen en is er ook geen advies om in de treinen plekken in de buurt van elektriciteitskasten te mijden.

Weggesprongen wand raakt reiziger

De elektriciteitskast ontplofte zondagavond nabij Castricum in Noord-Holland. Door de ontploffing sprong een deel van de wand weg waardoor een reiziger gewond raakte en zich in het ziekenhuis moest laten behandelen. Er kwam ook rook vrij. Drie reizigers werden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.

Passagiers met evacuatietreinen gered

De 650 inzittenden van de intercity zijn met evacuatietreinen opgehaald en naar station Alkmaar gebracht. Ze hebben ongeveer een uur moeten wachten in de trein waar door de explosie de koeling was uitgevallen. Het treinverkeer tussen Uitgeest en Alkmaar lag urenlang stil.

(c) Treinreiziger.nl 

5 2 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
9 dagen geleden

Dit kan gebeuren en is ook wel eens eerder gebeurd.
Afwachten maar wat er uit het onderzoek komt, het kan een gebrek aan ventilatie zijn of een overmaat aan vonkvorming. Bij het afschakelen van grote vermogens bij een lage spanning (1800 V) kan in zo’n kast ozon ontstaan. Geen reden voor paniek lijkt me.

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Als dit wel eens eerder gebeurd is en alle VIRM’s uit dienst genomen worden, dan zouden eigenlijk de direktieleden en vorige direktieleden van NS Reizigers levenslang de gevangenis in moeten want de gevolgen voor de reizigers zullen enorrrm zijn. Het is niet bekend dat nadat het eerder gebeurd is een grote aanpak van het probleem is geweest.

Ariën
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Allemachtig…..Dit soort reacties geef ik een nieuw spreekwoord: “Azijn uit de duim zuigen”

Hanzeboog
9 dagen geleden

Zien of uit onderzoek blijkt dat de ontploffing in de elektriciteitskast specifiek met deze V-IRM-M te maken had.

Als het een technisch probleem in vele V-IRM-M is zal NS een probleem hebben. In de coronacrisis kon NS rustig de DDZ aan de kant zetten nadat er technische problemen waren.

Maar de V-IRM-M wordt massaal ingezet. Zien hoe de ontwikkelingen verder zullen gaan.

Baardstaart
9 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het is een kwestie van afwachten, maar de NS kan idd niet alle VIRMm’s aan de kant zetten. Als het blijkt dat dit bij alle VIRMm’s geldt en alle VIRMm’s aan de kant moeten (hypothetische situatie) betekent dit de doodsteek van het passagiers railvervoer in Nederland. Dit icm met alle andere NS problemen de de prijsverhoging van 12% volgend jaar.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er zijn toch meerdere varianten van de VIRM? Met verschillende motoren en uitrusting.

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Voordat de verschillen uitgezocht zijn en welke kombinatie dan een probleem is, staan eventueel alle VIRM’s weken of maanden buiten dienst, met enorrrme gevolgen voor de reizigers.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

dat wordt dan ook niet overwogen.

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ja, tot en met woensdag is door het warmere weer een hogere kans dan gemiddeld op deze storing. Elektrische kabels worden warmer, in de kasten wordt het warmer en de kabels worden warmer door hogere belasting doordat de airco’s meer werken en meer stroom afnemen.
Het zal wel bij de gerenoveerde VIRM’s zijn. Meer recirculatie van de ventilatie, en daardoor meer gevergd van de airco’s. En misschien vormen de airco’s of software uit Azie sabotage. China heeft invloed in overige Azie en wil geen onderdelen maar treinen verkopen.
Het om deze redenen hysterisch uit bedrijf nemen van de VIRM’s zal meer doden veroorzaken dan voorkomen. Vele mensen zullen ander vervoer nemen dat niet zo veilig is als de trein en daardoor zullen meer doden vallen.
Maar de NS-direktie houdt er alleen rekening mee dat ze onderzoek en vervolging aan hun broek zouden kunnen krijgen als er een ernstig gewonde of dode valt door het probleem an zal eventueel alle VIRM’s uit lang dienst nemen tot de elektra verbeterd is, ongeacht de dodelijke slachtoffers elders door de vervoersproblemen.
Hier doemt een treinmaterieelnood op waar de leverancier van de ICNG op zat te wachten. Mogelijk dat hun rotzooi dan toch aangenomen wordt.
Hier wordt de reden van het azijn . . . door deze auteur duidelijk.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

jonge jonge, wat een samenzweringen toch weer. Nu zitten ze in het Oosten met muisklik uw trein te saboteren.

Ruud
9 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Eerst maar eens afwachten.
Het voorval heeft zich op een balkon voorgedaan. Daar zit nogal wat electronica weggewerkt oa achter een luik boven de trap naar beneden. Aangezien de trein vrij vol was en de reiziger op het balkon aanwezig was kan het goed zijn dat hij op de trap zat of stond en het luik door wat er gebeurde losgeschoten is en bovenop de reiziger is gevallen. De de kans dat je daardoor een flinke hoofdwond oploopt lijkt mij reëeler dan dat er (onder)delen van een condensator dwars door het luik of een andere verticale deur zijn geschoten en zo de reiziger hebben geraakt.

Dries Molenaar
9 dagen geleden

Zo, eventjes 650 man aan boord op een zondagmiddag. Zijn de Kruidvatkaartjes weer te koop?
Zo te lezen, netje geregeld. Het kost altijd veel meer tijd dan je zou verwachten om speciale treinen of loc op de rails te brengen en naar plaats delict te dirigeren.

Mattheas
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Zeker, nu tijdelijk voor € 18,45 per maand reis je onbeperkt op elke zaterdag en zondag. Mooie deal met Weekend Vrij!

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Oh jee, ook nog met de fiets en kinderen erbij?

Mar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dries de man in de uitkering die 24/7 op het internet zit met commentaar.

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

alles voor den trouwe lezers. En van een uitkering is geen sprake.

Veen
9 dagen geleden

Centjes bespaard en nu blijkt dat er voor honderden miljoenen of miljarden vervangen moet worden. Het is allemaal minimaal en kan niets verdragen. Als er ergens iets verkeerd ingedeeld is in die kasten of een koelventilatortje uitvalt of onvoldoende rekening is gehouden met een kombinatie van belastingen, dan zijn dit de gevolgen. Ook kan verwijdering van stof onvoldoende ingeplanned of uitgevoerd zijn.
Tja, vreemd he, als het warm weer is wordt de bekabeling warmer en o wat toevallig dat de airconditioning dan een hogere stroombelasting en opwarming van de kabels veroorzaakt en dan 650 passagiers gewicht een wat hogere belasting en meer belasting van de airco.

Frits
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Beste Veen, uw reacties hebben altijd een niveau ik hoor wat, dan moet het een klok zijn,geen idee of er dan een klepel is.

Spaceshuttle
9 dagen geleden

Ik lees hieronder allemaal deskundigen hahahaha. Heerlijk!

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Spaceshuttle

hieronder? Er staat er maar een.

Arjan krabbenbos
9 dagen geleden

Ontploffingen in een rijdende trein met reizigers hoor je gelukkig niet veel! Nu is er een slachtoffer die hopelijk na dit schrikmoment nog alles kan na vertellen. Voor andere reizigers en personeel op de trein was het ook een horror scenario. Ik denk dat er iets oververhit was, vandaar die explosie! Kunnen zulke kwetsbare dingen niet meer afgekoeld worden, zodat dit bij zo n hete dag als vandaag het weer kan overkomen? Rails zijn van ijzer en die zetten uit met deze temperaturen boven de 20 graden! Misschien moeten we ook rails en wisselverkoelers inzetten met zomerse temperaturen. In de winter met de koude heb je ook wisselverwarmers, die bevriezing tegengaan. In de herfst de Sandite gel voor vallende bladeren in bosachtige omgevingen, waardoor treinen door gladheid daar kunnen doorslippen. Of maak de spoorrails wit, zoals ze dat ook in Italië al jaren doen! In Duitsland zou hier ook een proef van komen, maar of dat nog doorgaat en waar weet ik niet!

Ricardo
9 dagen geleden

Nu.nl geeft aan dat de NS zegt dat het een defecte condensator was en dat het de eerste keer was dat dat onderdeel op die manier defect is geraakt.

Hanzeboog
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Net gelezen. NS gaat inspecteren op een bepaald onderdeel.

En deze onderdeel hoorde bij de V-IRM-M. Geen idee bij welke andere treinen deze condensator nog meer is.

Hoe zal NS het aanpakken? Bijvoorbeeld s nachts na de laatste ritten van de treinen de treinen met die condensator controleren. Om en om een trein van het spoor afhalen?

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Hanzeboog
Roel
9 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Condensator

Schermafbeelding-2025-06-30-kapotte-condensator
Henk Lubbers
9 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

En nu gaan we dus allerlei treinen uit de omloop halen om één incident in pakweg 25 jaar dat we met deze trein rijden? Echt ik vind het heel vervelend voor het slachtoffer maar dit soort dingen gebeuren gewoon en de volgende keer is het niet de condensator maar iets anders. Moeten we dan maar dus elk onderdeel van een trein gaan controleren?