NS schrapt tijdelijk rustige treinen

Met ingang van komende maandag laten de Nederlandse Spoorwegen in de spits minder treinen rijden. Ook in de avond en nacht zullen vanwege teruglopende reizigersaantallen door het coronabeleid van het kabinet minder treinen worden ingezet.

Minder treinen

Volgens NS start de gebruikelijke avonddienstregeling twee uur eerder. Rover-directeur Freek Bos wijst erop dat de treinen die nu niet rijden wel gewoon in het spoorboekje staan. “Daar is niets gebruikelijks aan” reageert Bos op Twitter.

Minder treinen rijden er onder meer tussen Den Helder en Alkmaar, Amsterdam en Enkhuizen en tussen Rotterdam en Gouda-Goverwelle. Op de trajecten Zwolle-Groningen en Utrecht-Eindhoven-Rotterdam betreft het nachttreinen. Voor het ingaan van de avondlockdown zat 55 procent van het gebruikelijke aantal reizigers ‘s avonds in de trein en nu is dat 40 procent.

15% bezetting

“In de treinen die we tijdelijk schrappen, zitten op dit moment gemiddeld nog geen vijftien reizigers per 100 zitplaatsen”, aldus NS donderdag. Het spoorbedrijf noemt een concreet voorbeeld: “Zo zaten bijvoorbeeld vorige week woensdag in de intercity van Den Haag naar Utrecht om 20:30 uur slechts negentien reizigers, terwijl er plek voor 300 was” schrijft NS in het persbericht. “En op diezelfde dag vervoerden we in de sprinter van Gouda naar Rotterdam om 16:55 uur met 200 zitplaatsen maar 30 reizigers.”

Vanwege de lage bezetting worden de treinen nu geschrapt.  Het kan zijn dat er meer treinen geschrapt zullen worden. “De komende periode blijven we de reizigersaantallen nauwlettend in de gaten houden en de inzet van onze treinen hierop afstemmen.” NS adviseert de reisplanner in de gaten te houden.

Rover niet blij

Rover is niet blij met de aankondiging. “NS maakt deze keuze omdat er minder reizigers in de trein zouden zitten. Daarmee lijken bedrijfseconomische redenen boven het belang van de reiziger te gaan.” De organisatie die opkomt voor het belang van reizigers in het openbaar vervoer wil snel duidelijkheid en eist dat de reisinformatie zo snel mogelijk wordt aangepast op “de uitgedunde avonddienstregeling”.

“De verslechterde dienstverlening komt op een moment dat goede dienstverlening juist zo belangrijk is voor het behoud van de ov-reizigers.” Rover is bang dat door het NS-besluit de hele ov-sector structureel reizigers zal verliezen. Juist afgelopen zondag is de nieuwe NS-dienstregeling voor komend jaar ingegaan. Rover was daar redelijk over te spreken en intercityverbindingen zijn over het algemeen beter geworden, zei de organisatie dinsdag nog.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 16 december 2021 16:05

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug