NS slecht bereikbaar voor buitenlanders
21 mrt 2012 1:04
Reizigers die buiten Nederland wonen of verblijven wordt het onnodig moeilijk gemaakt om in Nederland met de trein te reizen. Zo kunnen zij geen telefonisch contact opnemen met de NS Klantenservice en kunnen zij zelfs geen vaste klant worden van NS. Ook met een creditcard betalen is vaak onmogelijk. Dat blijkt uit een inventarisatie van Treinreiziger.nl.
Treinreiziger.nl maakt zich al jaren sterk voor een betere bereikbaarheid van de NS Klantenservice buiten Nederland. Van de dagelijks 1,1 miljoen reizigers mag percentueel gezien de meeste NS-klanten in Nederland wonen, in absolute aantallen maken ook tienduizenden buitenlanders gebruik van de trein. Die lopen tegen allerlij problemen aan, zo blijkt uit honderden e-mails die wij van reizigers ontvingen.
Een greep uit de problemen:
- Wie een paar keer per jaar per trein reist, is vaak goedkoper uit met een Dal Voordeel abonnement. Dat abonnement is echter gekoppeld aan een Nederlandse bankrekening. Daarvoor is weer de Nederlandse nationaliteit, een werkvergunning of een Nederlands adres nodig. Daardoor is het praktisch onmogelijk voor buitenlanders om een NS abonnement af te sluiten. Alleen wie meer dan 25.000 euro op een "non-resident rekening" wil zetten, kan wel een Nederlandse bankrekening openen.
- Dan maar een treinkaartje kopen? Wie het met een creditcard bij een kaartautomaat een treinkaartje wil kopen, komt bedrogen uit. Want alleen de kaartautomaten in Amsterdam en Schiphol accepteren creditcards. Dat is lastig voor bijvoorbeeld Amerikanen die vaak alleen een creditcard hebben. Ook briefgeld is bij een kaartautomaat geen oplossing. Het alternatief is een duurder kaartje kopen bij een bemand loket, als dat tenminste aanwezig is.
- Want ook een e-ticket kopen is zonder Nederlandse bankrekening niet mogelijk.
- Toeristen die in Amsterdam wel per creditcard een treinticket naar Schiphol kunnen kopen, kiezen geregeld vaak voor een Fyra-ticket omdat de kaartautomaat aangeeft dat de Fyra sneller is. Terwijl de toeslagvrije intercity tussen Amsterdam en Schiphol even snel is.
- Wie vervolgens iets in de trein vergeet, kan vanuit het buitenland niet bellen met de afdeling gevonden voorwerpen. In het Nederlands is er een digitaal formulier om een melding te doen van verloren goederen. Op het engelse deel van ns.nl ontbreekt zo´n formulier.
- Ook heeft het engelstalige deel van NS.nl geen contactformulier. In het Nederlandse contactformulier is na één jaar van aandringen inmiddels geregeld dat ook adressen buiten Nederland worden geaccepteerd.
- Wie wel een OV-chipkaart heeft, en bijvoorbeeld op Schiphol is vergeten uit te checken, kan telefonisch via de NS Klantenservice zijn geld terug vragen. Echter, ook de NS Klantenservice is niet vanuit het buitenland bereikbaar. Dat is ook lastig voor Nederlanders die in het buitenland wonen en problemen ondervinden bij de aankoop van een e-ticket.
- Bij vertraging kunnen buitenlanders zonder Nederlandse bankrekening geen beroep doen op de regeling "Geld terug bij vertraging". Terwijl zij volgens Europese regelgeving wel recht hebben op een vergoeding.
De Nederlandse Spoorwegen zegt in een reactie dat er gekeken wordt hoe de bereikbaarheid voor mensen buiten Nederland verbeterd kan worden. Dat meldde het bedrijf ook vorig jaar, in die tussentijd is er weinig verbeterd. Het bedrijf zegt verder graag ook vaste klanten buiten Nederland te willen verwelkomen maar dat NS daarvoor tot half 2013 moet wachten. "We willen graag meer klanten, maar we hebben een incassomogelijkheid nodig” zegt een NS woordvoerder.
Ik schrijf al meer dan 15 jaar brieven naar de NS over de onmogenlijkheid om voor niet inwonende een kaartje te kopen… ik krijg altijd nul op rekest of “we zijn er mee bezig”. NL lijkt wat dit betreft op een derde wereldland.
Ook in de spoordeelwinkel kun je alleen met een Ideal-rekening betalen. Echt een kleinschalige kruideniers mentaliteit.
En daar sta je dan. Met je debit en creditcards uit een ander land van de E.U. Je kunt er niet mee betalen, want het is “buitenland”. En dat in een land dat zo klein is dat het buitenland altijd dichtbij is! Als ze tenminste je Euros zouden willen, maar meestal is er geen loket waar je contant kunt betalen. En als je dan nog verder wilt met de bus kun je helemaal vergeten dat het lukt, sinds je niet meer bij de chauffeur kunt betalen. Hopeloos, te gek om waar te zijn!