NS start alsnog proef met bankpas
07 jan 2019 12:15
Reizen met de bankpas, in plaats van de ov-chipkaart? Vanaf vandaag zoekt NS reizigers die dit tussen Leiden en Den Haag willen uittesten. De proef was vorig jaar al aangekondigd voor afgelopen zomer, maar start nu dus ruim een half jaar later dan gepland. Al sinds 2014 wordt er gesproken over proeven met reizen met de bankpas.
Vertraging
Wie met de bankpas of de creditcard wil reizen tussen Leiden en Den Haag moet zich eerst bij NS aanmelden. Voorwaarde is dat de testreizigers geen abonnement hebben, maar reizen op saldo. In totaal kunnen duizend reizigers meedoen aan de proef.
Deelnemende banken
Deelname is mogelijk voor reizigers die beschikken over een contactloze bankpas van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank of RegioBank of een contactloze creditcard van Mastercard of VISA uitgegeven door ICS (International Card Services). Alle deelnemers aan de proef reizen met hun betaalkaart in de 2e klas, vol tarief. Tijdens de proef krijgen deelnemers via een app op hun smartphone inzicht in alle gemaakte reizen en bijbehorende kosten.
Afgeschreven via eigen bank
Reizen met bankpas of creditcard werkt hetzelfde als met de OV-chipkaart. Reizigers checken met hun betaalkaart in en uit zoals zij gewend zijn. Gemaakte reiskosten worden ‘s nachts verwerkt na de reisdag en afgeschreven via de eigen bank. Tijdens de proef is op de stations tussen Leiden en Den Haag minstens één poortje of paaltje geschikt gemaakt voor reizen met de betaalkaart. Deze zijn herkenbaar aan het “contactloos betalen” logo.
Landelijke invoering
NS noemt de proef een ‘logische keuze’, omdat de bankpas toch al in de portemonnee zit. Toch is een landelijke invoering nog niet vanzelfsprekend. “Voor een eventuele landelijke invoering van reizen met de betaalkaart, zijn ingrijpende aanpassingen nodig bij alle vervoersbedrijven, Translink en alle banken”, aldus NS. Vanwege de verschillende concessiegebieden zal de invoering alleen stapsgewijs kunnen. “In deze proef wordt de techniek eerst zorgvuldig getest. Daarnaast worden de ervaringen van deelnemers onderzocht, om op basis van hun ervaringen mogelijke verbeteringen door te voeren”, aldus NS.
Innovatieprogramma OV-betalen
De proef maakt deel uit van het Innovatieprogramma OV-betalen van de Coöperatie OV-bedrijven en Translink. De innovaties gaan echter minder snel dan gepland. Niet alleen deze proef is vertraagd. Ook de proef om te kunnen reizen met Barcode’s met de metro liep meer dan een jaar vertraging op. In 2015 werden er ook al proeven aangekondigd. “Als na evaluatie blijkt dat de pilots een succes zijn, dan kunnen deze nieuwe betaalmiddelen in de loop van 2016 beschikbaar worden voor alle reizigers”, vertelde Eric Janse de Jonge van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) destijds in de media.
Schitterend!!
Een interessante proef.
Maar “aan elk voordeel zit een nadeel”
En dan heb ik het vooral over het busvervoer in de verschillende concessiegebieden (hoofdzakelijk aanbesteed door de provincies en uitgevoerd door Hermes, Arriva e.a.)
Want hoe zit het bijvoorbeeld met kortingsproducten aangeboden door de busmaatschappijen?
En met het goedkope OVERSTAP – tarief binnen 35 minuten van de ene naar de andere bus?
Geldt dit OVERSTAP – tarief ook bij het betalen met je bankpas/creditcard?
Een sprekend voorbeeld is het z.g. flexvervoer. Door een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat werd van de ene op de andere dag dit (veel duurdere)flexvervoer zonder tussenkomst van de Tweede Kamer als openbaar vervoer beschouwd. De vele protesten daartegen zijn ondertussen verstomd, maar áls het flexvervoer deel uitmaakt van het openbaar vervoer – en niet als bijvoorbeeld een vorm van taxivervoer – is het logisch om te veronderstellen, dat hierbij bij de overstap van de ene naar de andere bus OOK het goedkopere overstaptarief binnen 35 minuten toepassing is.
En is het OVERSTAP – tarief alleen gebonden aan de ov – chipkaart of juist niet?
Ik voorzie toch wel een aantal verzoeken om restitutie – of zelfs schadeclaims – van (terecht) geïrriteerde ov – reizigers al dan niet in het bezit van een ov – chipkaart.
Wat mij opvalt, is het “ondergraven” van de functie van de ov – chipkaart, die – en ik zeg hiermee niks verkeerd – iedereen een aantal jaren geleden zo ongeveer “door de strot heen is geduwd”.
Wat is hiervan de reden? Het is niet alleen aan het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) van de heer Janse de Jonge, maar ook aan de politiek – de Tweede Kamer! – om een antwoord te geven op deze vragen. En trouwens ook aan de reizigersconsumentenorganisaties.
OV – chipkaarthouders zijn nog een hele tijd stukken beter af dan bankpasbetalers.
En ov – reizigers zijn alleen maar gebaat bij overzichtelijke ov – verbindingen, overzichtelijke ov – producten, overzichtelijke ov – tarieven. En we kunnen nu ook overzichtelijke “betaalmanieren” aan dit rijtje toevoegen!
En “experimenten” in het openbaar vervoer hebben we ondertussen wel genoeg gezien. De gemiddelde ov – reiziger wordt horendol hiervan!
Beste Peter,
Is dit niet te ver vooruit kijken? Ook bij NS werken er nu nog geen kortingsproducten. De doelgroep is vooral de incidentele reiziger, die dusdanig weinig reist die misschien wel geen behoefte heeft in een ov-chipkaart. Marktwerking kan prima werken, maar er moet wel een landelijke regie zijn. Verder: openbaar vervoer in de regio is een zaak van de provincie, dus logisch dat de Tweede Kamer zich niet heel erg bezig houd met flex vervoer. In de provincie kan zoiets alleen met goedkeuring van de concessieverlener. Rover is overigens een kritische volger van de flex projecten en wil graag een landelijke samenhang, iets wat mij terecht lijkt. Maar laten we niet elke keer alles op de marktwerking gooien. Het is niet zo dat de marktwerking alle problemen oplost, maar het is ook niet zo dat alle problemen ontstaan door de marktwerking. Het is wel zo, dat we meer problemen hebben dan nodig is, omdat er geen regie wordt gevoerd.
Non-argument inderdaad, het doel van dit project is het uitbreiden van de mogelijkheden om te reizen, niet om een totaalvervanging van de OV-chipkaart te bieden. Ik reis nu ook met een losse persoonlijke OV-chipkaart en daarnaast een anonieme tegoedkaart die ik in m’n portemonnee bewaar, zodat een van de twee vergeten/kwijtgeraakt/gerold kan worden zonder dat ik dan ook meteen zonder OV-kaart zit. Als ik voortaan m’n bankpas kan gebruiken dan kan ik die extra OV-chipkaart dus opmaken en weggooien en op de bankpas hoef ik ook geen saldo te zetten wat je weer kan vergeten met al het gedoe daaromtrent.
Los daarvan is het natuurlijk onzin dat mensen hier ‘horendol’ van worden. Er verandert immers niks aan het reizen op de OV-chipkaart, dus zelfs iemand die niks van deze ontwikkeling meekrijgt merkt ook niks bij z’n reis, dus hoe kan die daar nou last van hebben. En hetzelfde geldt voor iemand die per sevan de korting gebruik wil maken, al kan men later natuurlijk aanbieden om, zeg via NS Flex, simpelweg de bankpas te koppelen aan het kortingsproduct zodat het uiteindelijk verrekend wordt.
Benieuwd hoe lang het duurt voordat bankpassen via deze proef door criminelen gehackt worden.
Allemaal pasjes in de portemonnee is niet meer van deze tijd. De volgende stap is betalen met bankpas en uiteindelijk betalen met de telefoon. In Londen wordt de oorspronkelijke Oystercard al meer en meer door deze twee alternatieven vervangen – zie https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/contactless-and-mobile-pay-as-you-go?intcmp=55539. Ik heb mijn Oystercard al teruggegeven en betaal nu contactless.