fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS start opnieuw proef met elektrische ov-fiets (na eerder mislukt experiment)

31 mei 2022 11:31

Na een mislukte eerdere proef maakt NS zich nu klaar voor een nieuwe proef met elektrische fietsen. Op vier stations kunnen treinreizigers een jaar lang een elektrische fiets huren. De proef start in de zomer van 2022. Welke vier stations het spoorbedrijf heeft geselecteerd, wordt later bekend.

Eerder experiment

Het idee om elektrische ov-fietsen aan te bieden is niet nieuw. Tussen 2009 en 2014 werden op een aantal stations elektrische fietsen aangeboden. Het ging destijds om tien stations, met in totaal 100 elektrische ov-fietsen, zo blijkt uit een artikel van OV-Magazine uit 2015. De fietsen konden gehuurd worden voor € 7,50 per 24 uur. De verwachting was destijds dat uiteindelijk 10 procent van alle ov-fietsen elektrische trapondersteuning zou krijgen.

Zover is het tot nu toe echter nooit gekomen want de elektrische ov-fietsen werden nauwelijks verhuurd en waren in 2014 aan vervanging toe. NS heeft toen besloten om te stoppen met de elektrische fiets. Hoeveel elektrische ov-fietsen destijds zijn verhuurd, heeft NS nooit bekend willen maken.

Concurrentie

Nu, zeven jaar na het stoppen van de eerdere proef, gaat NS opnieuw een poging doen met elektrische fietsen. Dit keer zou het gaan om 120 e-bikes, zo blijkt uit een brief die de vervoerder naar consumentenorganisaties heeft gestuurd. Voor € 10 zou de e-bike 24 uur te huur moeten zijn. Nadere details zijn niet bekend gemaakt.

Tegenwoordig heeft de ov-fiets concurrentie van tal van deelfietsaanbieders. Sommige aanbieders bieden al elektrische fietsen aan. Ook zijn er in veel steden deelscooters beschikbaar, iets wat NS in het verleden ook geprobeerd heeft, maar eveneens zonder succes.

36 gedachten aan “NS start opnieuw proef met elektrische ov-fiets (na eerder mislukt experiment)”

  1. M schreef:

    Nu zal het een succes zijn 100%
    Tussen 2009 en 2014 had bijna niemand een elektrische fiets dus logisch dat het mislukte toen…

    1. Dries Molenaar schreef:

      Al die fietsverhuurders hebben electrisch, de mensen willen niet anders. In Parijs is een groot deel van de Ve;ib-vervanger ook al electrisch. Heerlijk voor de lange afstand of wanneer je een heuvel moet nemen. Het is vakantie!

  2. Stokbosveen schreef:

    Op Nu.nl: “Diefstal van de e-bikes kan een risico zijn, erkent de NS. De fietsen worden uitgerust met een gps-tracker. Bij vermissing of diefstal kan de fiets daarmee teruggevonden worden.”

    En daarmee kan je dus ook gevolgd worden, al wordt het ontkent. Dus je huurt zo een ov e-bike van de NS en je parkeert hem in een fietsenrek bij je bestemming. Kom je later terug blijkt ie verdwenen te zijn… Dan ben je de sjaak.

    Bij diefstal zal zo een fiets vast snel naar het buitenland verdwijnen, hoe wil het spoorbedrijf ze dan terughalen?? Als criminelen de gps-tracker er nog niet eruit verwijderd hebben.

    1. M schreef:

      Ik denk dat de accu eerder gestolen zal worden..
      Een nieuwe accu kost al 500+ euro

      1. Baardstaart schreef:

        Bij een grotere serie fietsen kan de NS kiezen om een niet standaard accuplug te gebruiken waardoor het veel moeilijker is om deze op een andere fiets te zetten. Verder zou men accu’s ook kunnen beveiligen met een alarmsysteem. Waar behoefte is aan een oplossing zal deze er zeker komen.

        1. bert sitters schreef:

          Om diefstal van de accu te voorkomen zijn allerlei systemen. Zo zijn er accu’s die je alleen met een sleutel van de fiets afkrijgt.

    2. Wilhelm schreef:

      Dat tracken is inderdaad en dingetje. Echter momenteel worden de huidige niet-electrische OV-fietsen op meer en meer stations uitgerust met een electrisch fietsslot. Dat slot herkent of je op een NS-fietsenstalling bent of niet. Op de website kan ik niet terug vinden of dit slot is uitgerust met een GPS-tracker of dat het slot op ene andere wijze het signaal van de NS-fietsenstalling herkent.

      Mogelijk worden we dus via dit electrische fietsslot sowieso al gevolgd. Weet iemand dat?

      1. Haagse Harry schreef:

        Hoezo is dat tracken een ‘dingetje’?

  3. Henk de Klerk schreef:

    Heel goed idee. Zelf heb ik voor de corona mijn e-bike mee moeten sleuren de trap op, omdat de lift in het station defect was.
    Laten ze a.u.b. station Zwolle ook meenemen in de verhuur. En niet a.u.b. alles in het westen. De prachtige natuur in Overijssel is geweldig om te verkennen.

    1. Ron Swart schreef:

      @Henk, o.a. de omgeving van Ommen is werkelijk schitterend.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Als er E bikes komen als OV fiets, zorg wel voor voldoende laadcapaciteit op de desbetreffende stations! De gewone OV fiets moet ook gewoon blijven, zodat iedereen zijn eigen soort fiets kan huren! Het is een ideaal vervoermiddel voor plekken, waar weinig tot geen ander OV rijdt, vooral tijdens feestdagen en weekends en in de late avonduren! Thans kun je twee fietsen huren op een kaart en hopelijk blijft dit ook zo! Misschien in de toekomst ook aangepaste fietsen, zoals, tandem, driewieler en duofiets!

  5. Klara schreef:

    Ik hoop dat de stations waar de e-bikes te huur zijn in het oosten en noorden zijn waar soms er maar 1 bus per uur is (of nog minder). Persoonlijk hoop ik op fietsverhuur bij Nijmegen Dukenburg zodat ik naar de sauna kan fietsen. (20-25 minuten lopen vanaf de bushalte)

  6. Baardstaart schreef:

    Gezien de behoorlijke aantallen e-fietsen er zijn zal de vraag naar OV e-fietsen bij de NS ook groot zijn. Ik denk zelf dat dit een instant succes kan zijn ook is de prijs aanzienlijk hoger zijn dan een gewone fiets. De gewone OV fiets wordt echt stedelijk gebruikt waar de e-fiets prima gaat functioneren in meer landelijke gebieden waar het na-vervoer (bussen) dun zijn. Zeker waar men c.a. 10 a 20 km (enkele reis) van het station op bepaalde bestemmingen moet zijn.

    Ik denk dat de NS deze proef het beste kan beginnen op plekken waar vraag is naar na-vervoer en waar het aanbod van na-vervoer dun is. Het grote voordeel van de e-fiets boven de e-scooter is dan men op een e-fiets zonder rijbewijs mag rijden waardoor deze optie prima toegankelijk is voor mensen zonder rijbewijs.

    Ik ben overigens benieuwd hoe dichtbij het station met deze e-fietsen gaat. Ik zie de gewone OV fietsen vaak amper 1 a 2 km van het station staan. Afstanden wat ik zelf lopend doet. Daarom heb ik zelf nog nooit een gewone NS fiets gehuurd, omdat zelf al behoorlijke afstanden loop. In principe loop ik het normale stedelijke gebieden of ik gebruik het OV.

    De kans is zeker aanwezig dat deze nieuwe e-fietsen weer een vervang zullen zijn voor streken met dun openbaar vervoer, waardoor men nog meer op het OV gaat bezuinigen. Uiteindelijk zullen 100% zelfrijdende auto’s het OV in de dunbevolkte gebieden de doodsteek geven.

    1. Joost2 schreef:

      Die dag is nog ver weg, maar het zou mooi zijn als dat uiteindelijk lukt. Maar dan praten we wel over decennia verder.

    2. Rudy schreef:

      @Joost2 In andere landen zijn er al korte, langzaam rijdende, onbemande en automatisch rijdende buslijnen. Over een paar jaar zijn die ook hier.

      Echter voor het platte land is het geen oplossing omdat de bus dan 80kmh moet kunnen rijden.

      @Baardstaart In de stad is een OV fiets geen oplossing. Voordat je de fiets uitgeleverd hebt gekregen ben je vaak al lopend op de bestemming. En als de afstand langer is, dan helpt de frequent rijdende bus- of tramlijn.

      Ik heb sterk de indruk dat de OV fiets hoofdzakelijk recreatief gebruikt wordt.

      Ik zie de OV fiets voornamelijk als een oplossing in de landelijke of klein stedelijke omgeving. De afstanden zijn groot en het locale OV ontbreekt of rijdt niet erg frequent.

      1. bert sitters schreef:

        Ik ken veel mensen die de OV-fiets gebruiken voor een paar afspraken in de stad: van station naar de deur. En van deur tot deur . Geen parkeerproblemen.
        De uitgifte en de inname gaat vrij snel. Daarna hoef je alleen maar op de fiets te stappen en niet te wachten op de tram of de bus en weer lopen vanaf de halte van het uitstappen naar het adres waar je moet zijn.
        Bij Amsterdam Centraal staan op vrijdagavond rijen te wachten op een OV-fiets. Waarschijnlijk uitgaanspubliek.

      2. Johan schreef:

        De moeilijkheid van zelf-rijdende voertuigen op de weg zit met name in de onvoorspelbaarheid van andere weggebruikers. Hoe hoger de snelheid waarvoor een weg is aangelegd, hoe meer de weginrichting ervoor zorgt dat het gedrag van medeweggebruikers voorspelbaar wordt. (Anders kunnen menselijke bestuurders er immers ook niet veilig rijden.) Het is daarom juist gemakkelijker om een zelf-rijdende bus over een N-weg van dorp naar dorp te laten rijden dan dwars door een stad.

        1. dries molenaar schreef:

          CNN deed een proefrit met een Tesla met autopilot door Manhattan en NYC. Iedere drie blokken moest mensenreddend ingegrepen worden.
          Duidelijk alleen voor de makkelijk routes zoals de snelweg beneden de 80km/h. Overigens is de autopilot in Europa helemala niet toegestaan. Ik begrijp niet hoe die auto’s op de weg kunnen komen en dat het dan toch geactiveerd kan worden. Duidelijk dat het toezicht valt bij de brutalen. Je ziet ook mensen rijden met een film display actief voor de chauffeur.

        2. Baardstaart schreef:

          @Dries. Je moet niet naar Tesla kijken, maar naar het Chinese Huawai als het gaat om zelfrijdende technologie. Deze kon redelijk probleemloos door Shanghai rijden. (voor de lockdown overigens). Maar op dit moment is geen enkel zelfrijdende systeem, die echt 100% zelfstandig rijdend en betrouwbaar is.

          PS. Ik blijf vinden dat Elon Musk zich beter kan richten op SpaceX, want hij is hij echt goed in raketontwerpen.

        3. dries molenaar schreef:

          baardstaart, ik geloof niet dat Musk ook maar voor een schroef deelneemt aan het ontwerp van Space-X of enige Tesla. Hij is per ongeluk rijk geworden met paypal en leeft nu met de waan erg goed te zijn, in iets. Dat is niet zo. het is alleen zijn eigenaarschap dat hem in de positie brengt.

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    De OV fiets is ook prettiger om mee te reizen en bovendien goedkoper, dan je eigen fiets in de trein meenemen. Je eigen fiets meenemen is niet altijd makkelijker en duurder, maar soms krijg je hem nauwelijks de lift in en moet je halsbrekende toeren uithalen om in dan wel uit te stappen als de trein te druk is. Daarom is zo’n deelfiets als de OV fiets een ideaal en makkelijker vervoermiddel voor voor en na transport in vooral landelijke gebieden, waar weinig tot geen vervoer is.

    1. bert sitters schreef:

      Ik denk dat een elektrische OV-fiets alleen gaat slagen als je deze ook op andere stations kunt inleveren.
      Zou ook aangeboden kunnen worden bij werkzaamheden.
      Er reden bijvoorbeeld geen treinen tussen Amersfoort Centraal en Nijkerk. Dat kun je eenvoudig ook met een e-bike doen.

      1. Johan schreef:

        Daar maakt NS vast vrienden mee als het tijdens de werkzaamheden blijkt te zeiken van de regen.

        1. bert sitters schreef:

          Weinig kans, want het regent in slechts 7% van de tijd. Bovendien heeft de reiziger altijd de keuze de bus.

        2. Johan schreef:

          @bert sitters
          Als bij werkzaamheden de elektrische fiets als keuze wordt aangeboden naast een bus kan ik wel uittekenen waar dat misgaat. Dan worden er bussen besteld onder de aanname dat x%>0 van de reizigers de elektrische fiets gebruikt. Anders kost de optie elektrische fiets immers alleen maar geld bovenop de kosten van busvervoer alleen. Als het dan slecht weer is wil echter vrijwel iedereen de bus gebruiken, maar daar zijn dan niet genoeg bussen voor. Dus hoe slechter het weer, hoe langer de rijen voor de NS-bussen worden.

        3. bert sitters schreef:

          slecht weer komt zelden voor en je kunt overal een scenario voor bedenken.
          Bij een aantal recente situatie bus in plaats van trein stonden er ook lange rijen. Niet voor de bus, want de bussen waren in velden noch wegen te bekennen.

  8. Theo schreef:

    Ik denk dat dit wel een succes kan worden, maar zou het wel een goed idee vinden als er:
    – pechhulp beschikbaar is vanwege de grotere afstanden
    – er gekozen wordt voor een versterkte versnellingsnaaf (bijv Nexus Inter-5E)
    – een goede houder voor een smartphone op zit
    – een linkerspiegel op zit
    – schijfremmen op zitten

    1. Joost2 schreef:

      Dat gaat voor 10 euro per 24 uur niet lukken. Of NS moet verlies op dit project gaan accepteren, maar dat hoop ik niet

    2. Annemiek schreef:

      Als er een spiegel op zit, haakt 90% van de potentiële gebruikers af.

      1. dries molenaar schreef:

        Misschien wel OK wanneer hij in het midden zit en dat de fietser naar zichzelf kan kijken? Dat doen de hippe mensen graag die niet op een oude mensen fiets willen gezien worden.

    3. bert sitters schreef:

      @Theo, was dacht van spiegels links en rechts? Hahaha

  9. Johan schreef:

    Er zijn natuurlijk winkels die succesvol zowel gehaktballetjes als boekenkasten verkopen of min of meer succesvol rookworsten en onderbroeken, maar aangezien het NS al moeite genoeg kost om treintjes te laten rijden, vind ik dat ze fietsverhuur beter aan anderen kunnen overlaten.

    1. Annemiek schreef:

      Dat is denk ik ook wat er gaat gebeuren. NS zit immers al samen met PON in allerlei initiatieven omtrent mobiliteit. NS heeft geen kapitaal om op grote schaal te investeren in elektrische fietsen. En juist PON heeft juist wel kapitaal. Dat is ook de reden waarom Swapfiets in bezit is van PON. Daar worden tientallen miljoenen (veel meer dan de waarde van het fietsenpark samen) geparkeerd als belastingvrije investering. PON zou maar wat graag hetzelfde willen doen met de OV-fiets. Ik denk niet dat het heel lang gaat duren voordat NS de OV-fiets van de hand doet.

  10. Brabo schreef:

    Ik vraag me af of hier wel goed over na is gedacht.

  11. G. van der Zwaag schreef:

    GAZA .. over nagedacht is ….

  12. Anoniem schreef:

    Ik wil graag simpele lichtgewicht fietsen met goed instelbaar zadel en stuur, 7-naafversnelling, goede remmen en bagagedrager waar mijn fietstassen op kunnen zonder af te vallen! In de stad heb je nauwelijks wat aan electrische fietsen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.