NS test reisbewaking via speciale app
06 jun 2019 14:50
De Nederlandse Spoorwegen lanceert een speciale app – NS Lab – om nieuwe functies te testen. Zo kan de nieuwe app optreden als reisbegeleider.
Navigeren
Google Maps heeft die functie al. De reiziger krijgt dan bijvoorbeeld een seintje als hij bij het volgende station moet uitstappen. De gedachte is dat ook de OV-reiziger genavigeerd kan worden naar zijn eindbestemming, net zoals dat voor automobilisten al jaren heel gewoon is. De nieuwe NS app navigeert de reiziger op grote stations bijvoorbeeld naar het juiste perron.
Experimenteren
NS kiest er bewust voor om de nieuwe functie eerst uit te testen via een speciale app. Tjalling Smit, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor innovatie: “Reizigers verwachten een app om te gebruiken, niet om mee te experimenteren. Om toch snel te blijven innoveren en testen, introduceren we NS Lab. Een digitale proeftuin, waarin we reizigers op een nieuwe manier begeleiden tijdens hun reis.”
Plek in de trein
NS Lab biedt reizigers stap voor stap reisbegeleiding, maar is geen reisplanner. “Je plant je reis in de NS-app en deelt deze met de NS Lab-app. Vervolgens neemt de app je bij de hand”, legt Theo Su van het ontwikkelteam van NS uit. “Vanaf het moment van inchecken begeleidt de app je stap voor stap door je reis met de relevante informatie voor dit moment en deze locatie”. Dat proces wordt steeds verfijnder: “Wij verwachten dat de app je op termijn bijvoorbeeld precies kan vertellen waar er nog plek is in de trein.”
Entertainment
Naast de juiste reisinformatie zonder te hoeven zoeken, wordt in NS Lab ook geëxperimenteerd met on-board entertainment. Zo werkten in het kader van de Dutch Design Week jonge designers aan de podcast-reeks “Luisterruit”: een serie interviews, verhalen en cursussen om de treinreis leuker te maken.
Uitgeklede versie
NS Lab gaat live als een uitgeklede versie. Nieuwe functies worden vanaf het vroegste stadium door gebruikers getest om op basis van hun ervaringen verder te ontwikkelen. Functies die goed werken en naar tevredenheid worden gebruikt, worden toegevoegd aan de bekende NS-app, die inmiddels 2 miljoen gebruikers heeft.
- Treinreiziger.nl komt binnenkort met een artikel met een overzicht voor handige app’s en websites voor de reiziger. Je kunt hieronder of via de e-mail (hildebrand@treinreiziger.nl) jouw tips en ervaringen delen.
NS Lab toont vanaf je locatie de looproute, in dit geval op station Nijmegen.
Hoe kunnen mensen die liever met papieren kaartjes reizen hier gebruik van maken? Plots swipen ze dan wel een smartphone uit de borstzak.
99,99 % heeft een smartphone, er is altijd weliets te zeuren, we leven in 2019 hoor. Als de NS niets doet is het ook niet goed.
Het was cynisch… Er is hier altijd veel geklaag over NS kaarten die er niet electronisch zouden zijn en dat het een grondrecht is die wel te hebben. Het zal niet verbazen dat die papiereisers vrijwel zeker wel gewoon een smartphone gebruiken voor alles wat ze niet op papier kunnen krijgen. Zoals posten naar deze treinreiziger.nl site.
De mensen die graag met papieren(of andere) kaartjes reizen en geen smartphone hebben, kijken gewoon op de borden. Je kan thuis op de laptop (of ben ik daarmee ook al ouderwets?) de reis plannen en dan ga je gewoon. Zo doe ik het altijd en ik ben altijd nog op de juiste bestemming aangekomen.
De afbeelding op het eind is Utrecht, niet Nijmegen. het gaat om de trein naar Nijmegen
Oei oei oei. Dat wordt zo te zien weer een grote speeltuin voor NS.
Om allerlei overbodige toeters en bellen te laten zien. Alsof mensen debielen zijn.
(kijk eens rustig naar dat plattegrondje, wat ze trots laten zien. Zou me niet verbazen als 40% van de mensen dit niet snapt, meewarig kijkt (‘hhhhmrrrh??!?’). En 100% het niet gebruikt.
Want je hebt het niet nodig om spoor 19 te vinden. Gewoon met je ogen open. Kortom net als elk over-design, of jargon: lijkt verdraaid interessant, werkt als zand in de ogen.)
Niet mee eens. Dit hebben heel veel mensen niet nodig. Maar als je niet vaak met de trein reist is een beetje extra bevestiging niet vervelend. Je zou ook van TomTom kunnen zeggen dat het overbodige luxe is.
Ben het met je eens dat extra bevestiging wenselijk kan zijn, voor doelgroepen (bijv. ouderen, mensen die de eerste keer reizen) of situaties (calamiteiten).
Dat luistert echter zeer nauw (qua ontwerp).
Bijvoorbeeld zo’n plattegrondje wat NS laat zien is in de praktijk non-informatie. Voor iedereen!
En non-informatie verwart altijd. En vooral afhankelijke mensen (ouderen etc).
Die denken dan bijv. dat zij niet goed genoeg zijn (dom zijn, blokkeren), maar het omgekeerde is het geval, NS neemt hun niet serieus.
Dat NS en zijn ontwerpers zo’n plattegrondje laten zien wijst erop dat het weer een speeltuin is waar ze zich weer heerlijk in kunnen uitleven…
Ofwel history repeats itself
Is zo jammer.
Voor een station als Utrecht lijkt het me niet per se nodig, omdat er maar één vervoerder rijdt en de sporen een logische nummering hebben. Wanneer je denkt aan bijvoorbeeld Haarlem, Zwolle of Amsterdam Sloterdijk dan kan zo’n plattegrond wel van pas komen. Een kopspoor, een ver spoor of zelfs sporen die 100 meter verderop liggen, zijn voor een dagjesreiziger niet direct duidelijk.
Voor mijn internationale reizen met meerdere overstappen heb ik de eerste keer ook de plattegronden van stations geprint en meegenomen. Zonder had ik het ook wel gered, maar het was toch wel fijn om vooraf te weten hoe en wat als je gaat slepen met je bagage.
Inderdaad Ari, zo’n plattegrondje alleen als het nodig is, alleen dus bij overstap met rare lokatie (of raar nummer) van het overstapperron .
Bij andere logische perronlokaties niet tonen, verwart alleen maar.
Het lijkt mij ook handig als je bijvoorbeeld een korte overstap hebt en niet precies weet hoe het station in elkaar zit. Soms zijn de perrons namelijk doorgenummerd, maar soms zijn er ook tussensporen (zoals op Amsterdam CS). Dan kan van spoor 5 naar spoor 10 veel minder ver zijn dan op een station zonder tussensporen. Ook zijn er inderdaad soms kopsporen achterin het station die via een andere trap te bereiken zijn
De NS moet worden opgeheven. Sinds de NS de infrastructuur niet meer beheert is zij overbodig. Monopolisten zijn strafbaar.
Zoek hulp, Frits!
NS is geen monopolist en Prorail is een overheidsuitvoeringsbedrijf. Wat is het probleem?
In sommige delen van Nederland (bijvoorbeeld in de provincies Zeeland en Flevoland, waar zich slechts EEN spoorlijn bevindt) is NS wel degelijk monopolist.