fbpx

NS-top negeerde concrete Fyra-voorstellen NedTrain

De bestuursvoorzitter van NedTrain, Arie van As, kwam in 2009 met concrete voorstellen om de Fyra tot een betrouwbare trein te maken. Zijn voorstellen werden door de NS-top echter van tafel geveegd. 

Van As had al bij zijn aantreden in 2006 zorgen over treinfabrikant AnsaldoBreda. Toen hij voor het eerst de fabriek zag, had hij direct de indruk dat de Italianen nooit een goede trein zouden kunnen maken. "Ik had nog nooit zoiets gezien. Overal lagen onderdelen, sommigen al een jaar; er was geen ´netheid´; de arbeidsomstandigheden waren niet veilig. Dat zijn allemaal indicaties dat het productieproces niet goed loopt," legde van As uit. 

Slechter geworden
Toen hij de fabriek in 2009 opnieuw de fabriek bezocht was de situatie alleen maar slechter geworden. De Nedtrain bestuurder voerde toen een quick scan uit. AnsaldoBreda-baas Stefano Fanucci vertelde Van As dat AnsaldoBreda juist nieuwe medewerkers had aangetrokken om de problemen op te lossen, maar die waren allemaal uit frustratie alweer vertrokken.

Directievergadering
Na het bezoek waarschuwde hij de NS-top, die bijeenkomt in de groepsraad. Tijdens een vergadering van de groepsraad, waar Van As ook zelf onderdeel vanuit maakte, kwam hij met drie voorstellen om de problemen bij AnsaldoBreda op te lossen.

Team naar Italië
Zo wilde Van As dat niet alleen de eindproductie werd gecontroleerd, maar ook de voorbereiding. Van As: "De assemblage ging niet goed. Dat moet in de voorbereiding zitten. Daarom heb ik voorgesteld: stop met alleen het kijken naar de eindproductie, maar ga ook in de voorbereiding kijken. Ik heb voorgesteld daarvoor een klein team van vijf personen twee weken naar Italië te sturen om daar in te duiken".

Kennis inbrengen
Van As vond het verder heel belangrijk dat onderhoudspersoneel en machinisten hun kennis zouden gaan inbrengen bij de bouw van de Fyra. Hij wees erop dat dertig procent tot vijfendertig procent van de problemen in de dienstregeling ontstaan door bedieningsfouten van machinisten. Als er bij de bouw rekening zou zijn gehouden met de inbreng van machinisten, kon dat cijfer omlaag. Ook stelde Van As dat het onderhoud van een goede trein 
twee keer zo duur is als de aanschaf van een trein. Daarom was het eveneens van belang dat er goede keuzes werden gemaakt die ook handig waren voor het onderhoud.

In de problemen
En als derde stelde de bestuursvoorzitter van NedTrain voor om de Italianen te hulp te schieten. "Maar het advies werd van tafel geveegd, of in elk geval niet opgevolgd," stelde Van As. Hij heeft de afgelopen dagen wel een beeld gekregen waarom dat is gebeurd. "De NS-directie zat tot zijn nek in de ellende. Ze konden niet overzien wat de voorgestelde ingreep zou betekenen. En daarom zijn ze gewoon doorgegaan, in de veronderstelling dat de problemen toch wel opgelost zouden worden".

Trein was te repareren
Toen NS in 2013 besloot de Fyra van het spoor te halen, besloot Meerstadt de kritische Van As in te huren. Van As was op dat moment niet meer bij NedTrain werkzaam, maar was een eigen bedrijf begonnen. Hij voerde toen de stofkam-analyse uit. De trein werd van top tot teen onderzocht, en lijst met honderden verbeterpunten kwam daaruit. Volgens Van As was de Fyra te repareren geweest, maar waren daarvoor wel 19 tot 29 maanden nodig geweest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.