fbpx
Foto: Nancy Beijersbergen / Shutterstock.com

NS-topman Koolmees wordt ook assistent-conducteur

De nieuwe president-directeur Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat de opleiding tot assistent-conducteur volgen. Hij wil weten hoe het werk op de trein is en contact maken met collega’s en reizigers. Dat vertelde de topman op zijn eerste officiële werkdag bij het programma Op1.

Geen garantie

De opleiding tot conducteur duurt een paar maanden. Koolmees zei in het programma Op1 dat hij mee wil draaien om erachter te komen wat NS-medewerkers dagelijks meemaken. “Waar ze tegenaan lopen, om daar van te leren”, aldus Koolmees. Medewerkers hebben de afgelopen tijd gemeld dat zij het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd, aldus de nieuwe president-directeur. “Dat is een serieus signaal, waar ik mee aan de slag moet.”

Ook Schiphol heeft een nieuwe topman, die op zijn eerste werkdag beloofde de problemen op de luchthaven binnen een jaar op te lossen. ¨Als het ons in een jaar niet lukt, lukt het ons in vier jaar ook niet. Ik garandeer u, u heeft niet meer tijd en ik ook niet dan een jaar’’ stelt de nieuwe Schiphol-directeur Ruud Sondag. Koolmees wilde op zijn eerste werkdag geen garantie geven dat de problemen bij NS binnen één jaar zijn opgelost. Hij legde uit dat er nu veel personeel geworven wordt, maar de komende periode ook veel personeel met pensioen gaat.

Uitdagingen

De komende periode zal NS de dienstregeling in elk geval eerst nog verder afschalen. Zo gaan er vanaf 7 november nog minder treinen rijden, en gaat half december de nieuwe dienstregeling in met fors minder treinen. Verdere treinuitval hoopt het spoorbedrijf te voorkomen door kantoorpersoneel en particuliere beveiligers conducteurs te laten ondersteunen. Niet alle vakbonden zijn echter enthousiast om kantoorpersoneel in te zetten. Aan Koolmees de taak om enerzijds het vertrouwen bij het personeel te winnen, maar anderzijds ook de tevredenheid van treinreizigers terug te brengen.

Een andere uitdaging die Koolmees heeft is de hoofdrailnetconcessie binnen trekken. Weliswaar is het kabinet voornemens het kernnet opnieuw aan NS te gunnen, maar andere spoorbedrijven voeren juridische procedures om dit te voorkomen.

Directie als rijdend personeel

Dat een topman een opleiding volgt om het rijdend personeel te kunnen ondersteunen is overigens niet uniek. Voormalig directeur Bert Meerstadt was naast topman ook machinist. Ingrid Thijssen, die directeur is geweest over de reizigerstak, draaide conducteursdiensten mee. Merel van Vroonhoven volgde destijds eveneens de opleiding tot conducteur.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

30 gedachten aan “NS-topman Koolmees wordt ook assistent-conducteur”

  1. Baardstaart schreef:

    Het nieuwe “thuiswerken” voor NS personeel. Met een laptopje in de andere machinisten cabine of de eerste klas. Het internet bij de NS trein is goed en dat is maar goed ook….

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Kan zoal geen kwaad om op de werkvloer mee te draaien. In de oude NS tijdperk werkten bepaalde NS medewerkers op verschillende niveaus voordat ze president – directeur van NS werden.

    Dus niet verkeerd om een aantal keren als conducteur mee te draaien. Zodat hij zich kan verplaatsen in de conducteur. En weet wat het werk echt inhoudt.

    1. Ron Swart schreef:

      Voordat Leo Ploeger (1930 – 2013) president-directeur werd van NS (1979 – 1992) was hij o.a. betrokken bij Stimurail, die de dienstregeling van 1970 heeft ingevoerd.

  3. Hanzeboog2012 schreef:

    Vertrouwen van personeel winnen en tevredenheid van reizigers terug brengen gaat samen. Want als personeel prettig vinden om te werken werkt dat door. Zojuist in Sprinter gecontroleerd door een nieuwe conducteur. Ze controleerde direct nadat de trein rijdt. Mag ook wel eens gezegd worden.

    Als NS Reizigers personeel geen hoge werkdruk meer hebben en plezier hebben in hun werk werkt dat ook door bij treinreizigers. Uitzonderingen daargelaten.

    Wouter Koolmees is er van bewust dat de 2200 vacatures snel opgevuld moeten worden. Zodat alles weer normaal kan draaien.

  4. Chris schreef:

    Een bijzonder goede zaak om als president-directeur mee te draaien op de werkvloer. Het lijkt me goed dat Koolmees structureel blijft meedraaien op de werkvloer. Niet alleen om te laten zien dat je als “meewerkend voorman” achter je mensen staat, maar ook de welbekende kloof te verkleinen.

    1. Realisme graag schreef:

      Koolmees kan zich beter bezighouden met de kloof tussen NS en zijn klanten.

      1. Wouter schreef:

        Ik ga ervan uit dat als de heer Koolmees meedraait op de werkvloer dat hij ook in contact komt met de klanten van zijn bedrijf en niet alleen met zijn medewerkers.

        1. dries molenaar schreef:

          Dat proberen NS-ers op de trein juist zoveel mogelijk te vermijden.

        2. Wouter schreef:

          Dries, ik geef de de heer Koolmees graag het voordeel van de twijfel.

          Als ik al gelijk zo negatief ben dan kan ik begrijpen dat het personeel het contact met de reiziger vermijd.

        3. Ricardo schreef:

          Er zijn hier een aantal reageerders die alleen maar negatief kunnen zijn, die het altijd beter weten en bij wie de NS (en ProRail) het nooit goed zal kunnen doen en dat het personeel dat daar werkt over het paard getilde luie nietsnutten zijn. Maar zelf het goede voorbeeld geven doen ze niet, terwijl er vacatures genoeg zijn bij de NS waarmee ze het goede voorbeeld zouden kunnen geven.

      2. Chris schreef:

        Door op de werkvloer rond te lopen verkleind Koolmees juist de kloof tussen klant en NS. Hij is onder de mensen: personeel én consument. Wat wil je nog meer? Sommige dingen hebben tijd nodig.

  5. Brabo schreef:

    Symboolpolitiek. Wel een dure hulpconducteur trouwens.

  6. Realisme graag schreef:

    Ook Koolmees maakt snel duidelijk dat hij er alleen voor het personeel is en niet voor de reizigers.

    1. Ricardo schreef:

      Waaruit blijkt dat? Dat hij naar zijn personeel dat in contact staat met de reiziger staat en daarmee problemen kan signaleren waar de klanten mee te maken hebben? Ik krijg op mijn werk ook regelmatig vragen vanuit management hoe het bij de klant gaat en of er problemen en knelpunten zijn, juist omdat ik het contact met de klant heb.

      1. Paul Lamote schreef:

        De problemen waarmee de reiziger te maken heeft zijn gewoon bekend: totale afbraak van het sprintervervoer in de daluren, te korte treinen, onbetrouwbare dienstverlening, niet werkende conducteurs, etc.

        Dat hoeft Koolmees allemaal niet aan de conducteur te gaan vragen. Als hij de mening van de reizigers wil horen kan bij hij lid worden van wat forums op internet.

        1. Ron Swart schreef:

          Bijvoorbeeld treinreiziger.nl.

        2. Wouter schreef:

          De vraag is natuurlijk of het internet een goed beeld geeft van de mening van de reizigers.

          Als men negatief is over een product of dienst van een bedrijf dan zal men dit waarschijnlijk sneller delen via internet dat dat ze positief zijn.

  7. Otto schreef:

    Wow, een conducteur met een salaris van bijna een half miljoen per jaar.

  8. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Succes meneer Koolmees om als assistent conducteur mee te draaien dan heb je als directie lid letterlijk contact met zowel personeel als de reizigers. Draai vooral een dienst tijdens de komende Vakantiebeurs te Utrecht die van 12 t/m 15 januari 2023 aldaar gehouden wordt en op zaterdag de 14 e extra druk wordt met beursgangers vooral nu Spoordeelwinkel speciale tickets verkoopt trein en toegang inclusief, dan mag men richting Utrecht wel extra lange treinen inzetten.
    Goed voorbeeld, doet goed volgen en nu de andere directieleden van NS nog en veel plezier gewenst en bedenk dat naast knorrige reizigers er ook goede reizigers tussen zitten die na een bezoek aan de Vakantiebeurs al in vakantiestemming zijn.

    1. Annemiek schreef:

      De Vakantiebeurs, bestaat dat nog? Mensen hebben toch internet? Verkopen ze daar nog van die dikke gidsen met lijsten van campings in Frankrijk? Volgens mij allemaal vergane glorie. Ik kan me haast niet voorstellen dat het daar zo druk wordt dat het ook maar enigszins invloed heeft op de drukte in de treinen. Ik zou me doodschamen als ik er naartoe moest.

  9. Henny schreef:

    Ricardo, helemaal met je eens. Voordat ik de reacties zie kan ik al een lijstje maken met negatieve figuren die weer betweterig en afkrakend zullen reageren. Maar afkraken is natuurlijk veel gemakkelijker dan opbouwende kritiek geven die leidt tot oplossingen.

  10. Frans E.R. Eekhout schreef:

    De Vakantiebeurs BESTAAT zeker nog, omdat onder het niet ALLE informatie geeft waar men als potentiële reiziger wenst. Het zijn de persoonlijke contacten met de reisagenten die veel verder gaan dan het internet ooit kan bieden. Internet is van toegevoegde waarde, suplentair aan informatie die een vertegenwoordiger soms ook uit persoonlijke ervaring kan geven. Ook de entourage van een stand, de vaak mooie brochures die niet altijd dik hoeven te zijn, maar vooral de beleving van een beurs zorgen al voor voorpret die internet, hoe veelzijdig ook, niet kan geven.
    Op 4 september en 22 oktober j.l. bezocht ik in Delft en Den Haag twee cruise gerelateerde beurzen en laats genoemde was ook een Verre Reizenbeurs, zeg maar “mini-vakantiebeurs” en gaf mij juist door die persoonlijke contacten met standhouders meer voldoening dan alleen maar internet. Je kunt wel ALLES via het internet dien of het nu om reisinfo gaat of zelfs maar boodschappen waarvoor je je kont niet van je stiel hoeft op te staan als dit ook thuisgebracht wordt, maar door een winkel lopen ontdek je soms meer dan je denkt. Ik heb er net als vele duizenden met mij een dagje “op wereldreis gaan op de Vakantiebeurs” met de trein wel voor over en thuis bladeren Ik en inspiratie opdoen voor een trip in binnen- of buitenland. En als je niet wilt ga dan maar “vierkante ogen” door heeeeeeel lang achter dat scherm te turen op het internet, ieder zijn plezier…

    1. Annemiek schreef:

      Het komt op mij toch nogal wereldvreemd over dat de reclamepraat van zo’n reisagent, die probeert reizigers een vakantie aan te smeren waar zoveel mogelijk marge aan zit, voor een reis die verder amper een authentieke beleving bevat, als waardevoller wordt gezien dan alle informatie die je via internet kunt vergaren. Het is als een auto kopen, omdat de verkoper je voorliegt dat hij hem zelf ook heeft.

      Er zijn alleen al op Youtube van iedere mogelijke bestemming op de Vakantiebeurs al tientallen filmpjes te vinden. Tja, dan zijn de ervaringen van de reisagent, die zelf de bestemming op zijn hoogst oppervlakkig (maar waarschijnlijk nooit) heeft bezocht, inderdaad veel waardevoller.

      De enige redenen dat er nog een Vakantiebeurs bestaat zijn de netwerkborrels waar het personeel het op een zuipen zet, het feit dat er nog net genoeg mensen zijn die er zich het geld uit zakken laten kloppen en de subsidies die de verkeersbureaus van bepaalde landen ervoor verstrekken.

      Als er iets vergane glorie is, is het wel de Vakantiebeurs.

  11. Wp schreef:

    Volgens mij zijn er best gepensioneerde spoormensen die wat bij willen klussen. Alleen niet voor 5 dagen in de week, maar 1 of 2 diensten.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Annemiek, je slaat ditmaal de plank met je opmerking volledig mis ! Ik en vele anderen met mij hebben de afgelopen jaren op dergelijke beurzen positieve ervaring opgedaan en zijn, zeker als je diverse mensen ook wat langer kent, goede contacten EN prijs- en reisvoordelen gehad die moeilijker zijn te verkrijgen dan alleen maar via het internet. Misschien heb jij géén ervaring met een dergelijk bezoek aan een evenement gehad, of je hebt een te eenzijdig beeld met wat ik hier heb beschreven. Vrijheid van meningsuiting mag, maar nu sla je de plank honderdmaal VOLLEDIG mis. Ga maar eerst nadenken voor je “bull-shit” commentaar geeft of is denken soms te moeilijk voor jou geworden ? !

    1. Annemiek schreef:

      Ja, niet spotten met de vakantiebeurs!!!

      De tijd dat beurzen nog iets van belang waren, was in de jaren negentig. Veel bejaarden kijken met trots en genoegen terug aan de tijd dat ze beurs na beurs bezochten en dan vooral aan de hoeveelheid pennen, sleutelhangers en stickers die ze er gegapt hebben, ondanks dat al die rotzooi uiteindelijk ongebruikt bij het vuilnis terecht gekomen is.

      Twintig jaar geleden was het nog heel wat als je naar een vakbeurs ging. Tegenwoordig vindt niemand er wat aan. Het is niet meer dan een excuus om te gaan zuipen, tenzij het niet in je agenda past. Maar dan mis je alsnog niets. Mensen van enig aanzien in de branche, komen alleen als er een fotomoment is waar de pers op afkomt.

      Het gros van de bezoekers loopt er rond omdat ze de toegangskaarten ergens gratis hebben gekregen. Bij de vakantiebeurs zijn het massa’s aan schoolklassen die ‘iets met toerisme’ studeren. De zes uurtjes Utrecht worden dan verdeeld in drie kwartier vakantiebeurs, twee uur bij de Primark en de rest van de tijd een beetje rondslenteren. Het is werkelijk voor iedereen waarneembaar dat het zo gaat. Heb je wel voor de toegang betaald, dan ben jij het product. Het is te kansloos voor woorden dat je denkt dat de vakantiebeurs iets van een zodanig belang is, dat het waarneembaar is door enorme drukte in de treinen.

      1. Marjolein schreef:

        Dat ben ik dus niet met je eens, ik bezoek zowel vak gerelateerde beurzen als vrije tijdsbeurzen .
        Beide voegt het iets toe en nee dat kan ik niet op internet vinden en ik drink geen druppel voor de goede orde. Dat voor jou alles op internet te vinden is mooi. Maar laat een ander die wel iets vind op een beurs alsjeblieft in zijn waarde.

        1. Annemiek schreef:

          Dat beurzen iets toevoegen, is wel steeds minder relevant nu ze door steeds minder mensen bezocht worden. De vakantiebeurs goochelt dan ook met cijfer om relevant te lijken. De vakantiebeurs rapporteerde na de laatste editie dat er honderduizend bezoekers waren, verdeeld over vijf beursdagen. Dat is al niet zoveel. Maar er werd gerapporteerd zonder enige referentie aan het aantal bezoekers aan voorgaande edities. Bij navraag bleek dat bedoeld werd dat honderdduizend mensen de entree waren gepasseerd. Dus standhouders en personeel over de periode met gemak een keer of tien. Daarnaast wordt het aantal bezoekers kunstmatig hoog gehouden door het overmatig verstrekken van vrijkaarten. Eerder werden die vooral verstrekt aan kwalitatief relevante bezoekers (minimaal aantoonbaar werkzaam binnen de branche). Maar de laatste edities droppen ze overal passe-partouts in de hoop dat ze maar gebruikt worden. Maar goed, zelfs als de helft (wat ze niet doen) van die mensen met de trein zou komen, zal dat niet zorgen van enige drukte, zoals Eekhout zich herinnert uit de jaren tachtig.

  13. Jeroen Adema schreef:

    Om even de Vakantiebeurs te laten voor wat hij is. Wouter Koolmees wordt conducteur en rijdt mee op een trein. Dan kan hij van passagiers en collega‘s horen wat er leeft. Dat is van meer waarde dan wat experts daarvan vinden.

    Ik juich dit toe.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.