Spoorvakbond VVMC kritisch over inzet kantoorpersoneel NS
01 nov 2022 18:11
Niet alle vakbonden vinden het inzetten van kantoorpersoneel van de Nederlandse Spoorwegen op treinen als assistent-conducteurs vanwege het personeelstekort een goed idee. Vakbond VVMC zegt vragen te hebben en deze ook bij de NS te hebben neergelegd.
Te gemakkelijk gedacht
“Want hoe gaan deze mensen bijvoorbeeld om met agressie op de trein, een zelfdoding (bijna dagelijkse kost), een evacuatie in een tunnel en wat er nog meer allemaal op zo’n dag in het leven van een conducteur of machinist komt kijken?” vraagt de Vereniging van Machinisten en Conducteurs (VVMC) zich af. Volgens de bond wordt er “te makkelijk gedacht over de functie van conducteur” en “dat iemand er wel met een paar uurtjes training is”, zegt een woordvoerster.
NS wil dat de kantoormedewerkers, die op vrijwillige basis op de trein zullen zitten, een paar uur per week als assistent-conducteur gaan werken. Zij krijgen een verkorte cursus en werken samen met ervaren conducteurs. Begin 2023 wil de NS hiermee starten. Uiteindelijk hoopt het spoorbedrijf een paar honderd assistent-conducteurs te kunnen inzetten.
Noodmaatregel
In de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen. FNV Spoor zegt “zeker niet tegen” de maatregel van de NS te zijn om kantoorpersoneel in te zetten in de treinen. “Maar veiligheid moet altijd bovenaan staan”, aldus een woordvoerder van de vakbond. “De opleiding en begeleiding moeten goed zijn.” Volgens de vakbond wordt het best een uitdaging. “Kantoorpersoneel heeft het ook druk.”
CNV noemt het “een van de oplossingen”, maar hoopt dat het probleem er niet mee verschuift. “Het moet niet zo zijn dat het werk op kantoor zich hierdoor opstapelt”, aldus een woordvoerder. Volgens haar is de noodmaatregel goed, “als het even lucht kan geven. Maar het moet heel kort zijn.”
Meer aanmeldingen
NS kampt met duizenden vacatures die openstaan. Sinds september rijden door het grote personeelstekort minder treinen. Per 7 november wordt de dienstregeling verder versoberd. De treinuitval leidt tot veel klachten van reizigers. Volgens de NS gaat het om tijdelijke noodmaatregelen, totdat er genoeg nieuwe medewerkers zijn. De aanmeldingen voor banen zoals conducteur en machinist zijn de afgelopen tijd verdrievoudigd, aldus een woordvoerder.
Vakbonden FNV, CNV en VVMC zeiden begrip te hebben voor de ingreep, maar herhaalden andermaal dat op langere termijn maatregelen nodig zijn die zorgen voor uitbreiding van de dienstregeling in plaats van inkrimping.
(c) ANP
Dwarsliggen en dwarsliggen.
Het spoor bestaat bij gratie van dwarsliggers 🙂
Toch wel vrij duidelijk nu dat de grote dwarsliggers de vakbonden zijn, en niemand anders dan de vakbonden.
Misschien kan NS meteen het antwoord met sommige reageerders hier delen, op hun zijn de volgende uitspraken ook wel van toepassing: “te makkelijk gedacht over de functie van conducteur” en “dat iemand er wel met een paar uurtjes training is”.
Conducteurs kunnen gewoon worden afgeschaft net als bij andere treinvervoerders, overbodig en geen toegevoegde waarde.
Wat zouden we in een prachtig land kunnen leven als er geen vakbonden bestonden. Kan een vakbond niet als criminele organisatie worden aangemerkt zodat het verboden kan worden?
‘tuurlijk, zonder vakbonden zouden we net zulke fijne arbeidrechten en -omstandigheden hebben als in bv China of de USA, waar geen minimumloon is en sociale zekerheden en het recht van de rijke baas of de Pratij geldt…
*Partij
“Bei uns ist alles besser” was vroeger de bekende spreuk in Duitsland.
Bij ons is het juist omgekeerd:
– “het gras van de buren is altijd groener”
– “wat van ver komt, is beter”
NS is echt een totaal kansloos bedrijf geworden. Er kan niets, er mag niets en iedereen moet overal over mee leuteren
De NS heeft een historie van kantoorpersoneel inzetten in de exploitatie. Soms als sneeuwruimer op de perrons, soms als hulp conducteur, soms als reizigers assistent, some als vakantie hulpen. De afgelopen 50 jaar hebben we het allemaal zien langskomen. En is het ooit een succes geweest? Nee. Het is een soort folklore waaraan een paar kantoormedewerkers meedoen. Nimmer heeft het enige significante omvang bereikt. Nimmer heeft het geholpen.
Strak vallen de blaadjes en een beetje sneeuw. Nog leuke ideeën voor de inzet van kantoorpersoneel?
Door alle tumult bij NS merk ik nu al dat mensen die ook een auto hebben en bijvoorbeeld ook een voordeelkaart men sneller geneigd is om de auto te nemen en niet de trein die steeds meer aan imago schade is gaan leiden. Dat de vakbonden kritisch kijken naar het veiligheidsaspect kan ik mij best voorstellen. In een noodsituatie moet een aanwezige conducteur handelend kunnen optreden en adequate maatregelen kunnen nemen. OToen ik jaren geleden ooit betrokken was geweest bij treinbotsing, was het wel een conducteur van NS die mij hielp terwijl ik na enige tijd hevig bloedend met een ambulance naar het ziekenhuis werd gebracht. Het veiligheid aspect mag bij dit werk vooral in urgente noodsituaties niet onderschat worden en heb de betreffende conducteur ook daarna nog ontmoet en mijn dank voor zijn hulp uitgesproken. En ach dat ze het “kaartjesknippen” weleens laten liggen is relatief minder erg dan niet weten hoe te handelen in nood- en buitengewone omstandigheden. Een kritische kijk door derden voor deze noodmaatregel kan ook geen kwaad als een en ander maar goed doordacht is. Sinds dat ongeval kijk ik anders tegen elke vorm van reizen aan of dat nu een treinreis of vliegreis of auto of busrit is, ik hoop altijd veilig en gezond mijn bestemming te bereiken en die van mijn mede passagiers en reisgenoten.
Ja het veiligheidsaspect is er.
Maar ook een conducteur heeft niet op zijn eerste dag al 5 jaar ervaring. Al het nieuwe personeel dat de komende tijd hopelijk in gaat stromen begint met net zo veel ervaring als de assistent conducteur.
En die assistent conducteur heeft altijd een collega bij zich omdat hij/zij alleen op lange treinen wordt ingezet. De nieuwe conducteur zal in de huidige situatie er waarschijnlijk al vrij snel alleen voor staan in de korte treinen.
Ik snap de kritiek niet zo goed. Het plan is immers enkel om kantoorpersoneel op langere treinen als assistent naast een bevoegde conducteur in te zetten, dus in plaats van de tweede officiële conducteur. Dat kantoorpersoneel staat er dus nooit alleen voor bij die scenario’s die VVMC schetst, terwijl die assistenten wel de extra ogen en handen zijn om de inzet van langere treinen conform de service- en/of veiligheidsnormen van NS mogelijk te maken (assisteren bij vertrekproces, service verlenen aan reizigers, meehelpen bij ontruimingen et cetera).
Opmerkingen als dat de conducteur wel kan worden afgeschaft zijn begrijpelijk maar nu voor de korte termijn weinig zinvol. De meeste treinen bij NS zijn nu zo ingericht dat ze in principe niet geschikt zijn voor eenmansbediening. Deuren kunnen bijvoorbeeld in de meeste treinen alleen vanaf het balkon worden gesloten. Ooit zo bedacht om de conducteur onmisbaar te maken, nu dus een belemmering voor de inzet van voldoende treinen en op kortere trajecten bovendien volstrekt achterhaald, maar goed, dat is een andere discussie.
Ik vind het nog steeds een goed plan. Ik ken mensen binnen de NS die jarenlang lopen te klagen dat Utrecht niks loopt te doen en ze beter ook mee kunnen draaien op de werkvloer. Prima toch dat ze dat nu eindelijk gaan doen, toch? Inzetten binnen de S&V moet toch wel lukken?
Dacht dat je alleen de 1e klas coupe voor je collega bezet moet houden tijdens het stationeren, dat kan iedereen toch wel?