NS gaat kantoorpersoneel inzetten als assistent-conducteur
01 nov 2022 6:13
De Nederlandse Spoorwegen gaan kantoormedewerkers inzetten als conducteurs. Ook worden in de avonduren beveiligers ingehuurd, zodat er minder conducteurs op de trein nodig zijn. De NS hoopt met deze ‘noodmaatregelen’ nog meer treinuitval te voorkomen, meldt een woordvoerder aan de Volkskrant.
Meer dan duizend vacatures
Het spoorbedrijf zucht net als veel bedrijven onder een groot personeelstekort. Op dit moment heeft de NS een acuut tekort van 1400 medewerkers, een aantal dat in de nabije toekomst oploopt tot 2200. Sinds september laat de NS daarom noodgedwongen minder treinen rijden. Dat leidt tot vertraging, uitval en meer gedrang in de coupés.
Kantoorpersoneel
In een poging om verdere treinuitval te voorkomen, kondigt de NS nu de “noodmaatregelen” aan. Het bedrijf gaat stafmedewerkers vragen om tijdelijk als assistent-conducteur te fungeren. Deze kantoormedewerkers zullen samen met een ervaren collega een “aantal uur per week” op lange treinen werken. De NS gaat ervan uit dat het vanaf begin 2023 “honderden” assistent-conducteurs in kan zetten. Alles gebeurt op vrijwillige basis, benadrukt een woordvoerder.
Honderden mensen op kantoor die ingezet kunnen worden als conducteur. Als die mensen op kantoor allemaal gemist kunnen worden vraag je je af wat de inhoud van hun kantoorbaan eigenlijk is.
Zal waarschijnlijk net zoveel inhoud hebben als het werk van conducteur…
Dat ligt volgens mij ook de grootste angst van NS voor wat betreft de concurrentie. Als NS die kosten doorberekend bij inschrijving voor een concessie, verliest het haast per definitie van partijen die alles regelen vanuit een bescheiden kantoor met een paar tafels en computers erin. Veel meer is er immers niet nodig om doelmatig te werken.
NS telt ongeveer 2900 kantoorfuncties (hierbij ook de mensen die voor NS stations werken). Dat zou ten opzichte van de omzet al wat aan de ruime kant zijn als NS niet veel van het arbeidsintensieve werk had uitbesteed. Zo is bijvoorbeeld de hele klantenservice uitbesteed aan Webhelp. Dat bedrijf doet niet meer dan wat NS heeft ingekocht, waardoor er feitelijk geen functionerende klantenservice meer bestaat. Voor de rest is het haast niet voor te stellen dat er zoveel mensen nodig zijn. Zeker als je de beroerde prestaties van het bedrijf ernaast legt. Werkelijk niets functioneert; de materieelplanning niet, het personeelsbeleid niet, de webomgeving Mijn NS niet, er zijn voortdurend storingen in systemen waardoor van alles niet werkt en alles in de treinen is sterk vervuild. Alleen de incasso functioneert, maar dat is dan weer uitbesteed.
Wat NS zelf communiceert, is ook niet veel soeps. Dan publiceren ze weer met allerlei innovatieve concepten over hoe de trein er in de toekomst uit moet zien, waar dan blijkbaar wat jongeren die ze van het HBO hebben geplukt mee aan de slag zijn geweest. Plaatjes van een trein met amper 20 mensen erin, waarvan er een paar zitten te chillen op iets wat op een tribune lijkt, iemand zit te werken alsof het een kantoor is en andere onzin waarvan ervaren treinreizigers direct zien dat het niet gaat werken. En dat communiceren ze dan op momenten waarop behoefte is aan treinen met de beste mix van zit- en staanplaatsen. En als puntje bij paaltje komt, koopt NS gewoon treinen van de plank, die op details na door de fabrikant zijn ontwikkeld, zonder enige input van de innovatieve jongeren van NS. Er is geen enkele zinnige reden te verzinnen waarom NS dan zoveel energie in dergelijke onzin steekt.
Hele verhaal met dikke onzin wat je uitkraamt.
Dat kun je wel zeggen, maar als je zelf niets toevoegt of corrigeert, lijk je natuurlijk net een klein kind dat het niet eens is met de feiten.
Is geen onzin. Komt overeen met mijn ervaring tijdens projecten bij NS.
En ook jouw reactie, Gerrit Jan, komt overeen met de realiteit: NS heeft een briljant zelfbeschermingsmechanisme, waardoor de realiteit (waar Annemiek en inmiddels elke reactie onder treinreiziger.nl van getuigt) niet bestaat.
De realiteit is standaard vervangen door een glimmend zelfbeeld van onmisbaarheid en genialiteit. Onbegrepen door de buitenwereld.
Zo’n beetje als Hugo de Jonge. Die zal ook nooit kunnen beseffen dat hij niet de oplossing is, maar het probleem.
Het gaat om een paar uur per week, en waarschijnlijk heeft de NS daar ook wel keuzes gemaakt dat bepaalde kantoorwerkzaamheden een lagere prioriteit hebben dan het laten rijden van treinen.
Met een paar uur per werkt, is dat natuurlijk niet meer dan een publiciteitsstunt en zeker geen oplossing.
Ze gaan niet fulltime ander werk doen, maar parttime. En wellicht willen sommige mensen overwerken. Ik denk niet dat op kantoor mensen geen werk hebben, wel dat er relatief veel tijd verloren gaat met overleggen, iets langs meerdere afdelingen laten gaan, zodat iedereen z’n plasje erover kan doen.
Ik volg het Instagram account ‘Werken bij NS’. Daar komen functies voorbij waar je al vraagtekens bij zet. Als de persoon in kwestie ook nog gaat vertellen wat hij/zij/hen de hele dag doen, dan snap je waarom ze zo ingezet kunnen worden als conducteur.
Op kantoor zijn ze kennelijk overbodig.
Volgende smoes voor vertraging bij geld terug bij vertraging in 3, 2, 1, …
Is het met toestemming van De Volkskrant dat dit artikel letterlijk is gekopieerd?
Mag als je de bron meldt
Als je de bron vermeldt is het geen plagiaat, maar rust er natuurlijk nog steeds auteursrecht op. Bovendien lijkt in het bovenstaande artikel de bronvermelding alleen over de inleiding te gaan.
Vrije nieuwsgaring. Komt vaak voor dat andere media vermelden: “In de Ware Krant van vandaag geeft onze premier aan………”
Kranten vinden het juist prettig als ze geciteerd worden, want dat toont aan dat zij het nieuws als eerste hadden.
@Bert Sitters
Het (impliciete) recht op vrije nieuwsgaring gaat alleen over het verzamelen van informatie, niet over het verspreiden ervan. Daarnaast is er natuurlijk een verschil tussen een zinnetje citeren en een heel artikel letterlijk kopiëren, nota bene zonder aanhalingstekens en zonder de auteur te noemen.
Waar maak jij je druk om?
Ik zou het jammer vinden als treinreiziger.nl straks een dikke schadevergoeding moest betalen. Dat geld kan, zeker gezien de huidige situatie in het OV, zinvoller besteed worden.
treinreiziger zou zijn inkomsten moeten gebruiken om de OV problemen aan te pakken?
@Dries Molenaar
Om er verslag van te doen. Dat lijkt me toch het bestaansrecht van een nieuwswebsite die is gespecialiseerd in reizigervervoer per trein.
Kennelijk zijn de kennis en vaardigheden noodzakelijk voor assistent-conducteurs zo minimaal dat willekeurige werklozen ook ingezet kunnen worden.
Hè hè, heeft dit ze nu werkelijk een half jaar gekost? Toont toch wel aan dat zo’n log staatsbedrijf zo snel mogelijk van het hoofdrailnet verdreven dient te worden.
Alsof arriva het goed doet en keolis. Daar hoor je het nieuws media niet over, NS doet het goed alleen heeft een mindere jaar. Dat kan, elk bedrijf kampt met grote problemen.
Een minder jaar? NS is zo goed als failliet. Zonder miljardensteun van de overheid gaat het het niet redden. NS geeft zelf aan dat het komend jaar slecht gaat presteren en heeft nog geen enkel zinvol plan gepresenteerd om het lek boven te krijgen. Financieel gezien is het enige plan in te teren op het eigen vermogen. In het meest positieve scenario is er eind 2025 zicht op een klein beetje herstel. De kans daarop is kleiner dan de kans dat NS het gewoon niet gaat redden. Die realiteit valt niet samen te vatten onder ‘een minder jaar’.
Nuance is soms ver te zoeken. Zal niet beweren dat NS een geweldig bedrijf is. Maar je moet NS op Europees niveau bekijken.
En dan blijkt dat NS het niet zo slecht doet. Het is de subtop in Europa. SBB is het beste bedrijf. Maar DB scoort in sommige opzichten duidelijk minder. Qua punctualiteit bijvoorbeeld.
Arriva en Keolis waren in het nieuws toen bleek dat personeel onderbetaald werden.
Maar Arriva en Keolis vergelijken met NS gaat niet helemaal op. De spoorlijnen die ze exploiteren is véél korter. En eveneens de frequentie. Van goederentreinen hebben ze meestal geen last van.
Als ze echt serieus kijken hoe NS presteert zal ze opvallen dat de prestaties op HSL zwak zijn. De reden is bekend. Maar voor de rest doet NS echt niet beroerd.
En personeelstekorten zijn niet alleen bij NS.
Bij Arriva en Keolis zitten de provincies er boven op.
Gezien het peil van de reakties, meld je aan zou ik zeggen.
Je kunt veel afgeven op de NS, maar het internet op de treinen is goed. Ik denk dat het kantoor personeel zich snel op hun plaats zullen voelen in de eerste klas van de trein. Vergeet vooral niet een goede laptop mee te nemen om te kunnen werken.
Het komt bij bedrijven voor dat personeel soms andere werk doen dan wat in hun functie beschrijving staat.
Maar het is te hopen dat deze maatregelen bij NS tijdelijk is. In één van de vorige topics van Treinreiziger.nl was al te lezen dat de nieuwe interim directeur van NS onorthodoxe maatregelen wilde nemen.
Het moet niet structureel worden. Anders krijg je een waterbed effect bij NS. Want dan is het personeel op kantoor weer onderbezet .
Inktpot…
…Hebben ze als kantoormedewerker/ster een beetje afwisseling in hun werk, zien nog eens wat van het landschap en krijgen ze eens een “vorm van klantcontact” en ach die paar uur per week kan voor een enkeling misschien de reden zijn om over te stappen en voltijds conducteur te worden en het gaat hier over “lange treinen”. Lange treinen, hoeveel bakken soms meer dan 7 en zijn het a l l e lange dus ook IC’s en sprinters en welke bevoegdheden krijgen deze “hulpjes van de conducteur” soms en een beetje meer poen ?
Bij Arriva (Limburg) heb ik regelmatig kaartcontrole, bij NS is het de laatste tijd meer van : Hallo, goede morgen, goede enzovoorts… en maar beetje door de trein lopen en de deurtjes doen, maar echte controle is bijna op één hand te tellen. Je krijgt bijna het gevoel alsof de assistenten net “hulp-sinterklaas medewerkers” worden, en de echte die zit in de Inktpot.
Wat heeft het hoofdkantoor van Prorail met dit verhaal van doen?
De inktpot was jarenlang het hoofdkantoor van NS en dat er nu Prorail inzet maakt voor velen niet zo uit. Het gaat erom hoe men tegen deze nevenfunctie aankijkt, want welke bevoegdheden krijgen de assistenten en blijft het bij alleen kantoorpersoneel of worden en kunnen mensen van andere afdelingen ook vrijwillig als assistant-conducteur part-time meedraaien en waaraan zijn we “hulpjes van” herkenbaar of dragen het zelf de uniform zodat de reizigers weten wie wat doet ?