NS treinkaartje in 2023 5,5% duurder, enkele abonnementen goedkoper

De Nederlandse Spoorwegen verhogen de prijzen voor losse treinkaartjes in de 2e klas volgend jaar met 5,5 procent. De prijs voor enkele abonnementen gaat naar beneden, waarmee het spoorbedrijf naar eigen zeggen het reizen met de trein voor forenzen aantrekkelijk wil maken.

1e klas 7,4% duurder

Dat schrijft het persbureau ANP. Treinreiziger.nl gaf eerder al de inschatting dat de treinkaartjes in 2023 naar verwachting vijf à zes procent duurder zouden worden. Toen wilde NS de nieuwe tarieven echter nog niet bekendmaken.

De prijzen voor mensen die 1e klas reizen stijgen volgend jaar met 7,4 procent. Een woordvoerder van de NS laat weten dat de prijzen voor die kaartjes de afgelopen jaren eigenlijk iets te laag waren. Vandaar dat die dit jaar relatief sterker stijgen. Wat verder meespeelt: in de eerste klas is NS vrij om zelf de tarieven te bepalen. In de tweede klas is het spoorbedrijf gebonden aan de concessieafspraken en mogen alleen de verwachte inflatie en de spoortarieven van ProRail worden doorberekend.

Altijd Vrij en Traject Vrij goedkoper

Onverwacht is echter dat NS ervoor kiest om abonnementen gericht op (spits)reizigers iets goedkoper te laten worden. Het gaat naar verwachting om abonnementen als Traject Vrij en Altijd Vrij abonnement. Nu kost een Altijd Vrij abonnement 362,40 euro per maand. Dat wordt straks 2,4 procent goedkoper. Met de prijsverlaging wil NS meer forenzen de trein in krijgen,.

Altijd Vrij en Traject Vrij zijn door de coronacrisis minder aantrekkelijk geworden: mensen werken vaker thuis, maar de prijs en tariefstructuur van abonnementen is daarop niet aangepast. In de coronaperiode was NS eerst van plan de tariefstructuur te herzien, maar zag daar later toch van af.

Dal Vrij: 11,2% duurder

Niet alle abonnementhouders zijn volgend jaar goedkoper uit. De prijzen van andere abonnementen, waaronder ook groepstickets vallen, blijven in sommige gevallen gelijk of ze worden duurder. Zo gaan mensen die met een abonnement onbeperkt in de daluren kunnen reizen voor een vast maandbedrag erop achteruit. Nu betalen zij nog 107,90 euro per maand, volgend jaar stijgt die prijs met 11,2% tot 119,95 euro.

Tjalling Smit, binnen de raad van bestuur van de NS verantwoordelijk voor treinkaartjes en abonnementen, zegt de prijs van een treinkaartje betaalbaar te willen houden. Tijdens de coronacrisis leed de NS zware verliezen, maar Smit wil die niet bij de reiziger terecht laten komen. Datzelfde geldt voor de hoge inflatie, zegt Smit. “Voor 2022 en 2023 wordt een totale inflatie van bijna 13 procent verwacht. Reizen met de trein wordt in deze twee jaren 6,3 procent duurder. Dat verschil kost ons naar verwachting meer dan 100 miljoen euro en dat brengt de NS zelf op.”

Dat de prijs van het treinkaartje minder hard stijgt dan de inflatie is vooral het gevolg van de concessieafspraken. Alleen de verwachte inflatie mag doorberekend worden, niet de daadwerkelijke inflatie. In 2022 pakte de inflatie uiteindelijk veel hoger uit dan in 2021 was voorzien. Daardoor is er – zoals NS dat noemt – een inflatiegat ontstaan.

Nieuwe tarieven op een rij:

  • Losse treinkaartjes 2e klas: +5,5%
  • Losse treinkaartjes 1e klas: +7,4%
  • Traject Vrij en Altijd Vrij in 2e klas worden goedkoper: -2,38%.
  • Weekend Vrij: van € 31,60 naar € 34,95
  • Dal Vrij: van € 107,90 naar € 119,95
  • Dal Voordeel: van € 5,10 naar € 5,60
  • Weekend Voordeel: van € 2 naar € 2,20
  • Toeslag IC Direct / ICE van € 2,70 naar € 2,90
  • Abonnement IC Direct van € 63,10 naar € 67,80
  • Groepsticket duurder, basisprijs van € 32 naar € 34, extra persoon (4 t/m 7 personen) + € 4 (i.p.v. +€ 3)

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 3 november 2022 17:34

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug