NS verwacht verliezen door nieuwe cao

Nederlandse Spoorwegen (NS) houden door kostenstijgingen voor onder andere salarissen rekening met een langere periode van verliezen. Het ov-bedrijf zal daarmee verder interen op het eigen vermogen van circa 2,5 miljard euro, meldt een woordvoerder.

Nieuwe cao

NS kan de meest gangbare treinkaartjes niet onbeperkt in prijs verhogen omdat de overheid de tarieven in de concessie aan banden heeft gelegd. Alleen de verwachte inflatie en de hogere infraheffing voor het spoor mag het bedrijf doorberekenen bij de zogenoemde beschermde treinkaartjes. Treinreiziger.nl sprak eerder de verwachting uit dat de kaartjes waarschijnlijk circa vijf procent duurder worden, maar dat hangt ook af van de inflatieverwachting.

Vakbondsleden stemden dinsdag in met een nieuwe cao voor het personeel, dat daarmee een structurele loonsverhoging van gemiddeld ruim 9 procent krijgt. Ook komt er een vorm van compensatie voor de hoge inflatie en gaan de laagste lonen bij de spoorwegmaatschappij omhoog naar 14 euro per uur. Daarmee is het eerdere principeakkoord nu definitief geworden.

Niet onbeperkt verhogen

“We zullen verder interen op het eigen vermogen. Ook accepteren we dat NS mogelijk langer verlieslatend zal zijn”, antwoordt een woordvoerder op de vraag hoe NS die hogere kosten opvangt. NS is nog bezig met het bepalen van de nieuwe tarieven van treinkaartjes. Het tariefvoorstel is al wel naar consumentenorganisaties gestuurd, maar blijft vooralsnog geheim.

Buiten die “beschermde producten” zijn er ook tickets waarbij de NS vrijer is in het bepalen van de prijs, zoals kaartjes voor de 1e klas. “Maar we beseffen ook dat drastische prijsverhogingen niet helpen om mensen terug in de trein te krijgen”, legt een woordvoerder uit. Hij benadrukt dat er nog een besluit genomen moet worden over de nieuwe ticketprijzen en NS daarover nu in gesprek is met reizigersorganisaties. “Daar wil ik nu alle ruimte aan geven. Ik kan nog niet vooruitlopen op de tarieven.”

20 procent minder reizigers

NS was zonder overheidssteun nog zwaar verlieslatend in de eerste helft van het jaar. Naast kostenstijgingen en personeelstekorten heeft het bedrijf ook nog altijd last van lagere reizigersaantallen. Vergeleken met de periode voor de coronapandemie pakt zo’n 18 procent minder reizigers de trein.

This post was last modified on 13 oktober 2022 08:53

Share
Tags: CAO

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug