NS wil gedupeerde reizigers winterdienstregeling niet extra compenseren
24 jan 2013 16:25
De Nederlandse Spoorwegen willen reizigers alleen compenseren via de regeling Geld Terug Bij Vertraging. Een extra compensatie vanwege het ongemak van de winterdienstregeling ziet NS niet zitten. Dat schrijft NS Reizigers-directeur Ingrid Thijssen aan de Maatschappij Voor Beter OV.
Concreet kunnen reizigers dus alleen geld terugkrijgen als ze door de winterdienstregeling een half uur vertraging of meer oplopen. In het verleden had NS ook andere maatregelen om gedupeerde klanten tegemoed te komen, maar daarvoor ziet Thijssen nu geen aanleiding.
Wel schrijft Thijssen dat NS zich coulant opstelt bij de Geld Terug Bij Vertragingsregeling. "Deze wordt gerelateerd aan de normale dienstregeling. Veel reizigers kunnen daarom al veel eerder hier een beroep op doen."
Voor Beter OV is teleurgesteld in het antwoord, en noemt het normaal dat NS de vertragingen vergoedt op basis van de normale dienstregeling. Dat lijkt logisch, aangezien NS pas geen vergoedingen over de normale dienstregeling hoeft uit te keren, als aanpassingen drie dagen van tevoren gecommuniceerd worden.
Voor Beter OV: "Al met al gaat NS voorbij aan het feit dat klanten die door de nooddienstregeling ondanks het rustige winterweer dagelijks op de heen- en terugweg worden geconfronteerd met vertragingen van een kwartier, per week dus uren kwijt zijn, maar nergens recht op hebben", stelt woordvoerder Rikus Spithorst. Voor Beter OV heeft een nieuwe brief geschreven waarin er opnieuw wordt aangedrongen op een compensatie.