fbpx

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen om de verwachte prijsverhoging van treinkaartjes en abonnementen op te vangen. Bij de presentatie van de jaarcijfers gaf Koolmees aan dat treintickets naar verwachting per 1 januari 2025 flink duurder kunnen uitvallen, maar dat hij zo veel mogelijk wil voorkomen dat dit voor de rekening van de reiziger komt.

Mogelijk tien procent duurder

Het demissionaire kabinet maakte in oktober bekend 120 miljoen euro vrij te maken om een tariefstijging bij de NS te voorkomen. Die dekking was voor één jaar en daarom is er nu “een risico dat die prijsverhoging op 1 januari 2025 weer terugkomt”, aldus Koolmees. “Tegelijkertijd heeft de politiek ook gezegd te willen kijken naar een structurele oplossing. Daar houd ik me dan maar aan vast.”

De politiek zegde toe om de geplande tariefsverhoging van 8,5 procent voor 2024 op te vangen. Maar door stijgende kosten en het ontstane ‘indexatiegat’ moet de uitgestelde tariefsverhoging nu toch nog plaatsvinden, bovenop de reguliere inflatie. “Dat kan een verhoging van meer dan 10 procent betekenen voor 2025”, schrijft het spoorbedrijf in zijn jaarverslag.

Rover: trein dreigt onbetaalbaar te worden

Zonder financiële steun van de overheid ziet de NS geen andere mogelijkheid om de eerder uitgestelde tariefsverhoging alsnog door te voeren, plus de verwachte inflatie van 2025. Koolmees wijst erop dat voor het stads- en streekvervoer wél een structurele oplossing is gevonden. De president-directeur dringt er nu op aan om dit ook voor de trein te regelen.

De topman krijgt steun van reizigersvereniging Rover, die eveneens bij de politiek aanklopt om de portemonnee te trekken. Zonder actie dreigt de trein onbetaalbaar te worden, stelt de vereniging. Duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. De NS beaamt dat een prijsverhoging voor ‘vraaguitval’ zal zorgen, maar durft niet te voorspellen hoeveel reizigers het zal kunnen kosten.

Langzame terugkeer

“Wat we terugzien in de jaarcijfers van de NS is dat de treinreiziger zomaar erg snel kan verdwijnen en dan maar mondjesmaat weer terugkeert”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Hoewel het aantal treinreizigerskilometers in 2023 iets herstelde ten opzichte van het jaar daarvoor, reizen er nog altijd minder mensen met de trein dan voor de coronacrisis: in 2023 bedroeg het aantal reizigerskilometers 89 procent van het aantal kilometers in 2019. In 2022 was dat met 76 procent nog lager.

Bos noemt de toename in het aantal kilometers goed nieuws. “Tegelijk moet NS toegeven dat reizigers te maken kregen met een slechter product: minder mensen kwamen op tijd en meer mensen moesten in een volle trein staan.” De reizigersorganisatie hoopt dat dit jaar weer meer mensen voor de trein zullen kiezen. “Nu weer steeds meer treinen gaan rijden verwachten wij dat er weer meer reizigers terugkeren, mits die enorme prijsverhoging achterwege blijft.”

Kwaliteit schiet tekort

Koolmees erkent dat de kwaliteit tekortschiet. In 2026 verwacht het bedrijf weer de betrouwbaarheid en zitplaatskans te kunnen bieden zoals we voor corona gewend waren. Personeelstekorten bij het rijdend personeel zijn enorm ingelopen, tegelijkertijd is er nog een groot tekort aan technisch personeel. Daardoor blijven treinen langer defect, wat weer impact heeft op de treinlengte. Op dit moment staan 1400 vacatures open bij het bedrijf, waarvan 250 vacatures “acute tekorten” zijn, zegt financieel directeur Bert Groenewegen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

89 gedachten aan “Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’”

  1. Annemiek schreef:

    Dat is ontzettend raar. NS heeft het voorrecht gekregen de concessie 2025-2033 onderhands gegund te krijgen. Daarbij zijn afspraken gemaakt over de financiële compensatie, die 85 miljoen nadeel (plus het gemis van dividend) voor de belastingbetaler opleveren ten opzichte van de huidige concessie. Als voor het ingaan van de concessie al blijkt dat NS het financieel niet gaat redden, moet het simpelweg de concessie weer inleveren en niet het handje ophouden en de overheid bespelen en chanteren middels dreiging met enorme tariefsverhogingen.

    1. Juriaan schreef:

      De incompetente politici in Den Haag hebben zich weer eens bij de neus laten nemen.

      1. Annemiek schreef:

        Het zal mij in elk geval niets verbazen als de politieke reactie de vraag behelst of er wellicht een andere vervoerder is die het goedkoper had kunnen doen. En dat ze er dan achter komen dat ze zelf zo streng tegen de marktverkenning waren die zo ongeveer is opgelegd vanuit Brussel. En dat ze zich realiseren dat ze eigenlijk een blanco cheque hebben gegeven aan NS voor de tekorten op de concessie tot 2033.

        Echt, als de concessie HRN 2025-33 via een eerlijke aanbesteding was gegund aan een andere partij dan NS, dan had die partij extra geld echt op z’n buik kunnen schrijven. Het is meer dan triest dat Koolmees zijn inefficiënte troep niet durft aan te pakken, niet hard is richting de vakbonden maar wel z’n handje ophoudt als er geen geld is.

        1. Anoniem schreef:

          Koolmees is een ramp voor het spoor in Nederland.

        2. Anoniem schreef:

          Ook wel realistisch blijven graag.
          Het kost eenmaal geld om meer treinen te laten rijden, sowieso komt dat deels door corona waardoor reizigers of thuis blijven of voor alternatieven kiezen en dat deel kan NS echt niks aan doen. Sowieso, op dit punt kan een andere vervoerder echt niet beter doen hoor.

          Meer treinen laten rijden is allemaal leuk en wel, maar sowieso is de adviesaanvraag voor dienstregeling 2025 al onrealistisch. Daarnaast kan men in alle sectoren er niet onderuit dat alles duurder wordt en wij dan maar klagen.
          Wel vind ik dat de kwaliteit wel hoger mag (aka minder vieze treinen, langere treinen, enz.) waardoor het voor reizigers wat aantrekkelijker wordt om de trein te nemen.

          Ik denk niet dat Arriva of welke vervoerder dan ook beter kan presteren met minder geld, sterker nog ik denk dat het zelfs een flop gaat worden. Opeens het complete hoofdrailnet rijden zal voor vervoerders als Arriva wel moeilijk worden (en ik denk dat ze daarom in stappen langzamerhand het hoofdrailnet willen overnemen en dus niet in één keer). En waar haal je de expertise vandaan?

          Gevolg: Conducteurs worden waarschijnlijk ontslagen (als dat al niet een concessieeis is, want dat denk ik van wel) en zijn hun baan kwijt –> Sociale onveiligheid groeit (meer mensen die gaan zwartreizen, meer agressie in het OV),
          meer treinen die uitvallen omdat er geen personeel is in plaats van een betrouwbaardere afgeschaalde dienstregeling.

        3. Annemiek schreef:

          @Anoniem. NS hoort om te overleven, zoals iedere onderneming, het als haar taak te zien haar product zo goed mogelijk in de markt te zetten. Dat doet NS momenteel absoluut niet en dat geeft NS inmiddels ook ruiterlijk toe. Als de slager om de hoek te weinig verkoopt, schuift de overheid ook geen stapels centjes toe als hij failliet dreigt te gaan. Je kunt dat allemaal wel op problemen als de coronapandemie schuiven, maar dat is te simpel. NS is financieel maximaal door de pandemie heen geholpen, slaagt er gewoon niet meer in klanten aan zich te binden en het kijkt er naar alsof het ze overkomt. Ik weet vrij zeker dat een commerciëler ingestelde partij veel beter in staat zou zijn geweest reizigers de trein in te lokken.

          Dat jij denkt dat een andere onderneming niet beter kan presteren voor minder geld, is een beetje raar. NS geeft zelf immers aan dat er bezuinigd moet worden en dat er niet doelmatig gewerkt wordt. Heel veel kantoorfuncties kunnen zonder problemen geschrapt worden. De concurrenten waar NS voor de concessie na 2033 mee te maken krijgt, zijn niet de leuke, hippe, gezellige, vriendelijke, aan latte macchiato nippende hobbyclubjes waar personeel er vooral zit om zichzelf te ontplooien, maar strak georganiseerde ondernemingen waar doelmatig wordt gewerkt. Die doen het met een overhead van een kwart van wat bij NS gewoon is.

          Andere ondernemingen zullen absoluut niet staan te springen om conducteurs in de huidige vorm over te nemen, omdat ze gewoon een loden last zijn. Ze zullen conducteurs met een overduidelijke taak en prestatienormen op pad sturen, in plaats van het slappe gedoe gebouwd rondom pure zwakte, onmogelijkheden en in de pruikentijd vergaarde verworvenheden.

        4. Dries Molenaar schreef:

          Aardig om te zien of de ICng dan in 2033 volwaardig ingezet werd. Het zal toch wel?

    2. Hanzeboog schreef:

      Quote:

      Als voor het ingaan van de concessie al blijkt dat NS het financieel niet gaat redden, moet het simpelweg de concessie weer inleveren.

      Dan wordt het onwerkbaar. Een vervoersbedrijf kan niet ineens de concessie inleveren. Hoe denk je dat er een alternatief is?

      Abellio verloor de concessie tussen Arnhem – Düsseldorf. En daarna nam een andere bedrijf de treinen en waarschijnlijk personeel het over.

      Maar wie kan die NS treinen en NS personeel zomaar overnemen? Abellio als dochteronderneming hoefde slechts op één verbinding over genomen te worden.

      Het zal anders zijn als vanaf 2035 NS een deel van het hoofdrailnet verliest. Maar dan kunnen de andere vervoersbedrijven zich voorbereiden.

      1. Annemiek schreef:

        Nu de overheid de overheid de enige aandeelhouder is van NS en NS blijft bedelen om honderden miljoenen, is het veel verstandiger als de overheid zelf de regie neemt door de boel te nationaliseren. Dan kan de boel vervolgens rijp worden gemaakt voor een openbare aanbesteding. Dan ontloop je bovendien de jarenlange procedures en torenhoge boetes die er komen gaan doordat de aanstaande concessie onderhands is gegund.

        1. Anoniem schreef:

          Dat lijkt me inderdaad een beter idee dan opeens het complete hoofdrailnet aan Arriva te geven.

        2. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Dat heeft ook niemand gezegd of gesuggereerd.

    3. Jurrien schreef:

      @annemiek, maar volgens de concessie mag ns gewoon de prijzen verhogen. Ze voeren exact datgene uit… Als de samenleving vervolgens dat niet accepteerd, dan moet je toch bij de overheid zijn.

  2. Anoniem schreef:

    Koolmees is een beroepsbedelaar. Zou hij in het weekend ook met de straatkrant op het marktplein staan?

    1. Baardstaart schreef:

      😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣

  3. Baardstaart schreef:

    Wat schreef ik in reactie in het vorige artikel…

    Juist dat de overheid weer een grote reddingsbijdrage moet gaan doen om gigantische prijsstijgingen tegen te gaan.

    Dit is uiteindelijk een doodlopende weg, want volgend jaar gebeurd er hetzelfde. Uiteindelijk wordt de kwaliteit niet beter en wordt de overheid ieder jaar gechanteerd met betaal of we laten de kosten de pan uitreizen. Een verstandige overheid luistert niet naar chantage en grijpt in deze nep-geliberaliseerde monopolist.

    Het lijkt wel of de NS het er om doet en iedere vorm van interne herstructurering niet hoeven aan te gaan, zoals 1 mansbediening, de-bureaucratisering, simpelere tarieven etc om zo meer personeel uit te sparen. Wat mij betreft gaan we alle sprinterdiensten geven aan de provincies of interprovinciale vervoersautoriteiten, die dan een goed en efficient visgraadmodel kunnen opzetten om zo zoveel mogelijk OV met zo min personeel te kunnen organiseren en zelfs te werken aan een tariefsmodel voor trein en bus. Ook mogen provincies hun eigen vervoersbedrijven opzetten; iets wat in Overijssel steeds wenselijker wordt. Je zou Noord hebben met Fryslan, Groningen en Drente. Oost (RRReis) met Gelderland, Overijssel en Flevoland. Limburg en zuid met Brabant, Zeeland en evt deel Zuid Holland. Dan heb je nog de randstadprovincies.

    Het lijkt dat de overheid iedere visie ontbreekt om hier iets aan te doen en het OV eindelijk eens goed op te zetten.

    1. Anoniem schreef:

      Ja en dan alle sprinterlijnen rond Utrecht vervangen door metro’s zeker. 🤨
      Ik heb zoiets gelezen van de provincie Utrecht dat ze in de toekomst meer metro-achtige treinen willen dus zou me niks verbazen als ze echt metro’s willen.
      Het enige voordeel daaraan is dat (als je ook de SUNIJ-lijn verandert in een metro) dat je de SUNIJ-lijn daar ook op kan aansluiten.

      Maar terugkomend op alle sprinterlijnen naar regionale overheden? Dat lijkt me een zeer slecht idee. Veel sprinterlijnen gaan ook nog over de provinciegrens heen en hoe wil je ervoor zorgen dat alles alsnog aan elkaar aansluit?
      Nee doe maar niet.

      1. Martinistadjer schreef:

        Waarom zou dat laatste een probleem zijn? In de regio’s met regionale vervoerders sluiten de stoptreinen toch ook aan op de IC’s?
        Bij een nieuwe dienstregeling worden eerst de IC’s ingepland, dan de stoptreinen en vervolgens de bussen. Daarin verandert niets. Gezien de grote hoeveelheid treinen is het onmogelijk om alles op alles aan te laten sluiten, maar dat is nu ook al zo.

  4. Anoniem schreef:

    De regering gaat minimaal 500 miljoen bijdragen.
    Dat is 27,7 E per 1 Nederlander (18 milj. inwoners)
    Geld valt te halen bij
    CO2 subsidies 45 miljard E
    belastingontduiking en -ontwijking 26 mil E
    CO3-accijnsheffing 0,50 E per liter CO2-brandstof.
    Tevens krijgen de boeren minder subsidie voor hun vervuilende activiteiten en ‘boven de wet’ mentaliteit door hun gewelddadige acties.
    Zo zal de toekomstige regering ernst gaan maken met de vele problemen dat Nederland kent.
    Strijdbaar en rechtvaardig.

    1. Annemiek schreef:

      En hoe realistisch denk je zelf dat je plannetje is?

      1. Anoniem schreef:

        Nou dat je veel inside information heb is duidelijk.
        dat je gefrusteerd bent is ook meer dan eens hier gebleken.
        Nou los het probleem/problemen dan op.
        Wat zijn je voorstellen:
        voor een klimaatvriendelijker vervoer in Nederland, deelname van iedereen (elke belastingbetaler);
        dat er oplossingen komen voor de problemen die juridisch vastliggen inzake stikstof, CO2-uitstoot; natuurgebieden; woon-werkverkeer voor iedereen mogelijk etc.
        Heb van jou alleen maar geklaag, gemekker, frustraties gelezen.
        Nou Annemiek.
        Kom dan met je voorstellen.
        En je financiele onderbouwing zijnde dat de vervuilers nix financieel bijdragen, de profiteurs /parasieten eens gaan meebetalen/bijdrage leveren.

        1. Annemiek schreef:

          Ik kan werkelijk geen touw vastknopen aan deze brei.
          [Ingekort door de redactie]

    2. Realisme graag schreef:

      Nog meer van dit soort realistische plannen?

  5. Anoniem schreef:

    De regering gaat minimaal 500 miljoen bijdragen.
    Dat is 27,7 E per 1 Nederlander (18 miljoen inwoners)
    Geld valt te halen bij
    CO2 subsidies 45 miljard E
    belastingontduiking en -ontwijking 26 miljard E
    CO3-accijnsheffing 0,50 E per liter CO2-brandstof.
    Tevens krijgen de boeren minder subsidie voor hun vervuilende activiteiten en ‘boven de wet’ mentaliteit door hun gewelddadige acties.
    Zo zal de toekomstige regering ernst gaan maken met de vele problemen dat Nederland kent.
    Strijdbaar en rechtvaardig.

    1. Anoniem schreef:

      Voor al die contribuanten aan treinreiziger.nl die weer gaan klagen, zeuren: kom uit jullie “rechtse bubbel”.
      Denk eens out of the box.
      Ga voor vooruitgang.
      Trouwens het is beter gewoon het OV geheel in overheidshand.
      Er zullen dezelfde managers het bedrijf op het spoor houden/zetten.
      Of zijn hier kandidaten die ervoor willen gaan?

      1. Baardstaart schreef:

        Ik was links en ik heb de onzin van dit alles onder ogen gezien en mijn mening daarna stevig bijgesteld. Sorry ik geloof niet meer in het klimaatbeleid en ik zeg het gewoon openlijk. Jullie groene stroom draait enkel op subsidies en windmolens en accu’s zijn kleine milieurampen. Nu wil men Eifeltoren windmolens op land zetten… Wie bedenkt deze waanzin en windmolens hebben ook een negatieve invloed op de gezondheid van leven in de directe omgeving. Om over andere problemen van de e-auto’s en de slavernij van de accupakketten niet te spreken. Ik woon in Overijssel Tot december dit jaar hadden we betrouwbaar OV en nu zitten we met electrische bussen en is de betrouwbaarheid stevig omlaag gegaan. Immers de extra kosten van de e-bussen moeten ergens uitkomen en dat leidt tot onhoudbare arbeidsvoorwaarden bij de chauffeurs. Ander gevolg van dit soort beleid… Nog meer auto’s en nog meer auto gebruik. Alles om in 2050 CO2 neutraal te zijn. Wat dit alles maatschappelijk en qua milieu mag kosten zeggen ze er niet bij.

        En wat is er mis met kernenergie en aardgas? Ze hadden geen 2, maar 10 nieuwe kerncentrales bij moeten laten bouwen.

        Ja ik stem nu FvD, maar dat hebben de lefties nu zelf naar gemaakt.

        1. Anoniem schreef:

          ben je toch erg gefrustreerd/gemankeerd (geraakt)
          En daarom hetze en haai zaaien.
          Een fascist in de maak.
          Je bent ongelukkig ga hulp zoeken.

        2. johan II schreef:

          “Een fascist in de maak” is een typisch fascistische uitspraak, haatdragend kleinerend en arrogant uit de hoogte.

          Schaam je

        3. Baardstaart schreef:

          “Een fascist in de maak.”

          Ha zo herkennen we links weer. Alles wat niet in hun pad komt fascist noemen. Links zou eens beter naar zichzelf kunnen kijken waarom steeds meer mensen gillend weglopen.

        4. Molenman schreef:

          Uiteindelijk gaat het om het aanboren van een nieuwe markt, het verkopen van nieuwe technologie en het daarmee laten groeien van de economie. Of dat over de breedte goed is voor de maatschappij en het mileu is bijzaak. Stel dat dat niet zo is, dan is er t.z.t. weer een nieuwe kans om daar nieuwe oplossingen voor te verkopen, zo werdt er gedacht.
          Een vertegenwoordiger van de industrie zie dat niet zo lang geleden ook op de radio: men heeft nieuwe technonogie ontwikkeld en wil hun investering nu terugverdienen. En dus wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de situatie rond het klimaat en CO2.

        5. Anoniem schreef:

          FvD? Vanaf nu nemen we je al helemaal niet meer serieus

        6. lezer schreef:

          @Baardstaart: en ik zal serieuze argumenten van jou serieus blijven nemen.
          We zijn het niet eens over het personeelstekort maar waarom zou de NS buiten de krachtwijken niet van dezelfde ruimere conducteursnormen mogen uitgaan als de NMBS? Dan kunnen reizigers weer ruimer zitten.

        7. lezer schreef:

          @Baardstaart: maw ik denk dat we het over het mijn laatste punt bijvoorbeeld eens zijn.

  6. Hanzeboog schreef:

    Quote:

    De topman krijgt steun van reizigers vereniging Rover, die eveneens bij de politiek aanklopt om de portemonnee te trekken. Zonder actie dreigt de trein onbetaalbaar, stelt de vereniging. Duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten.

    Rover die NS steunt. Dat is bepaald niet standaard. In de meeste gevallen gebeurt dat niet.

    Ooit werd gezegd dat reizigers op de eerste plaats moest staan. Maar dat waren holle woorden.

    De trein – en spoorwereld bestaat niet alleen uit NS. Om ervoor te zorgen dat treinreizigers goed, comfortabel , punctueel en zo goedkoop mogelijk kunnen reizen zijn er een aantal partijen verantwoordelijk.

    Op de weg wordt steeds drukker omdat er geen vertrouwen is in het reizen met de trein. Dat is bepaald niet alleen de schuld van NS. ProRail moet vele nodige onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Noodzakelijk.

    Begrijpelijk dat treinreizigers daar geen boodschap aan hebben. Om de treinreizigers te compenseren zal het prettig zijn als de overheid wederom bijspringt. Want anders zal de leegloop uit de trein alleen maar groter worden.

    En zullen de files nog groter worden. En ze willen minder milieuvervuiling. En we mogen maximaal 100 rijden vanwege de stikstofuitstoot.

    1. Paul Lamote schreef:

      En als de overheid bijspringt is het verlies volgend jaar nog twee keer zo groot. Immers er is voor NS geen enkele aanleiding om dan zelf in eigen huis eindelijk eens orde op zaken te gaan stellen.

      1. Hanzeboog schreef:

        Er valt wat op NS aan te merken. Vooral bij de NS top. Het lijkt wel een duiventil met diverse NS president directeuren. Alleen al vanaf 2000 al. Het zijn er velen.

        Maar niet alles gaat slecht bij de NS. In dit geval is vooral gebrek aan personeel dr oorzaak. Nu moeten nog vooral technici gevonden worden.

        En kun je NS conducteurs verwijten dat ze ziek thuis zitten vanwege agressie? De maatschappelijke problemen die zich ook uiten in de trein valt niet alleen aan NS te wijten.

        Wel zal beter zijn om de rotte appels onder de treinreizigers uit de trein te weren. Ze zijn bepaald niet allemaal hufterproof.

        De ICNG is nog een probleem. Maarten Bakker als projectleider gaf al aan dat het tot eind dit jaar zo blijft. Niet vreemd dat ze daarom over 2026 hebben.

        1. Erik H schreef:

          Leuk maar na blijft weigeren eenmansbediening in te voeren, blijft weigeren de bezem door het bureaucratische waterhoofd te halen en loopt aan de leiband van de vakbonden.

    2. Baardstaart schreef:

      Wat de NS feiteljk zegt is betaal ons of anders maken wij ons product zo onaantrekkelijk dat de keuze reiziger de auto pakt en de snelwegen nog voller worden. En volgend jaar weer hetzelfde praatje voor een bedrijf, die duidelijk zijn zaken niet op orde heeft. Uiteraard dien je nooit naar chanteurs te luisteren; ook ben ik als niet keuze reiziger de sjaak als ik moet reizen. Immers ik mag en kan niet rijden. Rover als reizigervereniging stelt zich hierin zwak op en denkt op deze manier nog iets te winnen, terwijl er alleen een optie is en dat is verlies. Inmiddels zijn veel reizigers door de slechte service en hoge prijzen alreeds overgestapt op de eigen auto. De prijsbevriezing van de tarieven in 2024 heeft niet geleid tot betere service. Daarbij heb ik mijn ernstige twijfels of de voorgenomen dienstegeling van de 2025 uitvoerbaar is. De NS moet eens stevig aangepakt worden en dat is het enige wat uiteindelijk soelaas biedt.

      Wat mij betreft gaan alle sprinters naar de provincies of interprovienciale vervoersautoriteiten en ze mogen ook zelf een vervoersbedrijf oprichten. Zo kunnen ze met de bussen een samenhangend OV netwerk opbouwen en ook werken aan een tarief voor trein en bus. Een frisse start voor het OV kan zeker helpen om het product betaalbaarder en aantrekkelijker te maken. Dit kan niet 1,2,3 maar dit zal wel de insteek moeten zijn voor het OV in de toekomst.

  7. Hanzeboog schreef:

    Quote:

    2026 verwacht het bedrijf weer de betrouwbaarheid en zitplaatskans te kunnen bieden zoals voor corona gewend waren.

    Dat wordt vooral gebaseerd op de instroom van ICNG. De SNG is al volledig ingestroomd. Het aantal technici moeten nog gevonden en opgeleid worden.

    Dat is nog geen garantie. Er is een opgaande lijn. Maar ze zijn er nog lang niet.

    1. Realisme graag schreef:

      Onrealistisch. Technici hebben een jarenlange opleiding nodig, het is totaal onrealistisch dat je die net als conducteurs van de straat plukt en in een paar maanden opleidt.

      1. Annemiek schreef:

        Volgens mij viel die opleiding bij de onderhoudsplaats in Onnen wel mee. Daar stuurde het uitzendbureau gewoon mensen naartoe die wel van aanpakken wisten. In een paar weken tijd leerden ze dan de steeds repeterende taken voor onderhoud uit te voeren en dan steeds wat meer klusjes erbij. En vlak voordat ze moesten doorstromen naar een vaste aanstelling, werd er afscheid van ze genomen.

        1. Baardstaart schreef:

          Dat zal snel afgelopen zijn in een wereld waar het verkrijgen van technici en vaklui steeds moeilijker wordt. Dan moet je ze aan je weten te binden dan met een wiebelcontract een x aantal maanden laten te werken om zo maximaal geld te besparen.

        2. Brabo schreef:

          Mensen zonder opleiding van de straat plukken voor onderhoud werkte misschien toen de stoomtrein dagelijks met de oliespuit moest worden gesmeerd maar ik vrees niet in een tijd van electronica en software.

        3. Dries Molenaar schreef:

          brabo, en wat zou je in dagelijks onderhoud aan software moeten onderhouden? Tandwielen worden toch ook niet vervangen of even van verhouding veranderd.

      2. Baardstaart schreef:

        En het zijn juist ook die technici die elders ook zo gewild zijn en als deze elders betere voorwaarden of werkomgeving kunnen vinden ook makkelijk van baan kunnen veranderen. – Trouwens voor conducteur worden ook stevige eisen gesteld qua sociale omgang en assertief kunnen handelen bij minder plesante reizigers.

        1. Juriaan schreef:

          “eisen qua sociale omgang en assertief kunnen handelen”

          Dat zijn karaktereigenschappen die geen tijdrovende vooropleiding vereisen.

  8. Anoniem schreef:

    https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240227_94766450

    Arriva denkt dat treinreis in Nederland goedkoper kan
    Een Arrivatrein op station Venlo.
    Een Arrivatrein op station Venlo. — © Stefan Koopmans

    Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.
    Redactie
    Gisteren om 14:06

    Een woordvoerster van Arriva zegt de berichten van NS over de prijzen „met belangstelling” te volgen. Bij Arriva is een besluit over de prijzen voor volgend jaar nog niet genomen. „Wij hebben als Arriva echter andere opdrachtgevers en andere afspraken waardoor onze tarieven geheel los staan van deze NS-ontwikkelingen.”

    Bij de presentatie van de jaarcijfers van de NS gaf NS-topman Wouter Koolmees dinsdag aan dat treintickets naar verwachting per 1 januari 2025 flink duurder kunnen uitvallen. De NS heeft vorig jaar opnieuw flink verlies geleden en merkt dat er sinds de coronacrisis nog altijd minder mensen reizen met de trein.

    Herkennen
    „Uiteraard herkennen wij als regionaal vervoerder zeker ook de door NS bij deze tariefontwikkeling geschetste problemen zoals afname van het aantal reizigers en de gevolgen van uitgestelde investeringen in de spoorinfra”, zo klinkt het bij Arriva. „Daarbij wil Arriva echter verder kijken en zetten wij eerder in op het zien en benutten van kansen. Wij zijn ambitieus en denken dat het spoornetwerk in heel Nederland een stuk aantrekkelijker en goedkoper kan worden georganiseerd.”

    Lees ook: NS verwacht forse tariefstijgingen voor treinreiziger met meer dan 10 procent

    De woordvoerster wijst er ook op dat Arriva vorig jaar september een zogeheten open access-aanvraag heeft ingediend om vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land te gaan rijden waar nu nog treinen rijden van de NS. „Het kenmerk van open access is dat het gaat op het bieden van vervoer op eigen risico en zonder subsidie van de overheid. Dit bewijst dat wij vooral kansen zien. Helaas omarmt het ministerie dit niet met het enthousiasme dat we zouden verwachten.”

    1. Baardstaart schreef:

      Als ik van een ding geen voorstander ben zijn de spoorwegcowboys, die alle aantrekkelijke lijnen uitpikken en de minder aantrekkelijke lijnen gaan op deze manier volledig verdwijnen. En kijk eens naar de OV puinhoop (bus) in Twente. Zo goed is Arriva ook weer niet.

      1. Anoniem schreef:

        Daarom ben ik tegen open-access. Dan kan een vervoerder op een gegeven moment ‘gewoon’ stoppen met het exploiteren van de treindiensten..

        1. Brabo schreef:

          Open access is wettelijk gewoon toegestaan, of jij daar tegen bent is niet relevant.

        2. Anoniem schreef:

          Tijd om de wet aan te passen dan!

    2. Anoniem schreef:

      Door helemaal niet te rijden? Zoals in Limburg??? Ga weg met Arriva… Die zijn veel erger

  9. Reiziger100 schreef:

    Toch vreemd dan dat de NS kort geleden nog aankondigde veel extra treinen in te gaan zetten de komende tijd. Hoe kan dat, als ze blijkbaar geen geld hebben ? Daarnaast zijn er ook verschillende berichten dat het aantal reizigers nog steeds fors lager ligt. Dus waarom die extra treinen? Dat kost toch alleen maar geld ? De rekening van die extra en waarschijnlijk dus vrij lege inzet mag die enkele reiziger die er nog is dus gaan betalen ?

    Een normaal commercieel bedrijf zou ook naar de eigen kosten kijken, i.p.v. de rekening alleen bij de klant neer te leggen. Schrap treinen die toch amper bezet zijn. Kun je gelijk ook die machinisten en conducteurs elders inzetten en bespaar je zo ook nog eens wervingskosten.

    1. Juriaan schreef:

      Een deel van die extra treinen worden in de nieuwe concessie geëist, een concessie waar NS zelf voor getekend heeft. Veel uurdiensten zijn vanaf komend bijv. niet meer toegestaan.

    2. Maurice schreef:

      Het schrappen van veel treinen heeft ook veel reizigers gekost zo bleek deze week uit onderzoek van het KiM. Hoeveel reizigers denk je te trekken met treinen die nog maar om het uur rijden?

    3. Tim H schreef:

      Het moet niet minder maar vooral efficiënter. Dus eenmansbediening, minder bureaucratie, eenvoudiger tarieven, etc.

    4. Realisme graag schreef:

      De grote daling van het aantal reizigers zit bij het intercityvervoer maar NS weigert hardnekkig daar op te bezuinigen. Denk aan de totaal overbodige 10 minutendiensten.

      1. Baardstaart schreef:

        Die PHS is mijninziens totaal zinloos en ook nog eens loodzwaar wegend op onze railinfra. Waar er echt vraag is naar PHS zou ik gaan om te kijken of een volledig automatische metro op zo een lijn mogelijk is. Dit betekent veelal viersporigheid en dat er geen andere treinen dan deze zelfstandig rijdende metro achtige treinen op die sporen rijden. Deze treinen hebben relatief veel stops, kunnen snel optrekken en afremmen en rijden zo efficient mogelijk, waardoor ze uiteindelijk niet veel trager zijn dan een RE (in Nederland een IC) en zelfs vaak sneller zijn omdat ze veel rijden.

        1. Ab Normaal schreef:

          PHS is voor de NS zinniger geworden dan ooit!! Nederland kan niet veel langer de open-acces-treinen buiten de deur houden. Dan is het ideaal om het spoor vol te gooien zodat er geen trein meer tussen past.

    5. Opa Ties schreef:

      Uurdiensten jagen de reizigers de auto in.

      1. Bert Sitters schreef:

        Geeft wat ongemak, maar je kunt het ook goed plannen. Ik moet regelmatig op zondag naar station Soest. Voorheen had ik ieder half uur een trein, maar nu een keer per uur. Het is echt niet zo dat ik nu overweeg om een auto aan te schaffen.

        1. Opa Ties schreef:

          Ja, maar het plant makkelijker om dan maar met de auto te gaan. En dat doet dus bijna iedereen.

        2. Anoniem schreef:

          Yep, heb daar ‘toevallig’ ook op hetzelfde traject binnenkort last van in de avond.
          Maar dat valt idd vaak wel goed te plannen zolang de treinen maar niet uitvallen.
          En het scheelt ook dat ik studentenov heb en geeneens een rijbewijs. 🙂

        3. Anoniem schreef:

          De reizigers die niet anders kunnen hou je in dat geval meestal wel; die plannen gewoon.

          Maar ja, uursdiensten zijn zeker niet aantrekkelijk. Maar zolang er goede kwaliteit is, voldoende lengte qua treinen enz. dan valt het nog wel enigzins mee.

        4. lezer schreef:

          Het maakt je extreem afhankelijk van de aansluitende bus. Als die te laat is of, ook goed mogelijk, uitvalt. Dan heb je geen leuk avondje Soest. Dan beslis je om je vrienden daar al Bobbend te bezoeken en het bij een wijntje of biertje te houden.

          Mantelzorgets kunnen er geen casino van maken dus die moeten door lokale overheden niet onbewust of per ongeluk tegengewerkt worden.

        5. Wim Lubbers schreef:

          @Bert Sitters
          Het probleem met uurdiensten zit niet in de heenweg, maar in de terugweg. Voor de De heenreis weet je hoe laat je van huis moet, de terugreis is niet altijd in te schatten.
          Wel als je ergens op bezoek bent natuurlijk, maar
          je verlaat niet zomaar voor het einde een voetbalwedstrijd, bioscoop of popconcert. En voor mij geldt bijvoorbeeld dat de terugkomst na een wandeling van 20 km niet altijd goed is in te schatten. Wandelen in Zuidoost-Brabant, voor mij dichtbij, is al een paar jaar nauwelijks meer mogelijk in het weekend.

        6. Anoniem schreef:

          Mensen willen niet plannen voor een treinritje in Nederland. Je zult het treintje missen en dan 55 minuten moeten wachten. Nee, dan de auto. Vrijheid, blijheid en geen klokkijken.

        7. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          Nee, maar jij bent ov fan in hart en nieren. Je bent geen gemiddelde reiziger.

        8. Joeri Fanzanten schreef:

          Uurdiensten zijn onaanvaardbaar. OV kan wel eens uitvallen en dan kan direct een uur gewacht worden. Zeker voor ritten tot 10 kilometer kun je dan beter gaan lopen. Of alvast ermee beginnen.

      2. Baardstaart schreef:

        De vraag is welk scenario zie je als HAALBAAR voor het OV aangaan de hoge kosten en de beschikbaarheid van zaken als personeel. Voor het scenario OV als auto vervanger is dit uiteraard zwaar onvoldoende. Als je OV als sociale nutsfunctie bekijkt voor niet keuze reizigers zou dit alleen in de daluren en weekenden toelaatbaar zijn, maar in de spits zou er wel ieder half uur een trein moeten rijden. Dan ga je ook uit van een veel kleinere groep reizigers.

        Overigens wil ik wel graag vermelden dat lijnen, die door de provincies uitgevoerd worden vaak efficienter werken (eenmansbediening en service en controle teams) ze lukken wat vroeger uurdienst is nu vaak een halfuursdienst kunnen maken en deze treinen vaak meer reizigers trekken. Deze bedrijven kopen ook vaak treinen van de plank, zoals GTW-tjes (vroeger) en Flirt treinen, die in grote getale efficient en betaalbaar gemaakt worden. Zelfs de inrichting zijn de standaard stoelen. Persoonlijk vind ik de Flirt´s van Keolis prettiger dan die van de NS.

    6. Salvador schreef:

      Helaas geldt dat met name voor de Randstad. Kennelijk hebben ze zo gepuzzeld op de Randstad, dat het zo prima leek. Ze waren echter vergeten om naar de rest van het land te kijken, dat hebben ze pas later gedaan. Er zijn problemen, die binnen de Randstad zijn ontstaan. Dan vind ik ook, dat de overige lijnen, die binnen Nederland zijn, ook zo moeten blijven en dat ze een andere oplossing moeten gaan vinden, binnen de Randstad. Mocht hun huzarenstukje dan niet kunnen, dan is dat pech gehad.

  10. Wim Lubbers schreef:

    NS heeft er flauw benul van hoeveel reizigers uit dorpen en kleinere steden afhaken door de beperkte inzet van Sprinters. Ook volgend jaar is er nog steeds geen landelijke dekking van het halfuurritme.
    Ook kiezen in het weekend veel dagjesmensen de auto als tot halfelf een uitgedunde dienstregeling geldt en de eerste trein pas rond acht uur vertrekt. En dan met name de zondagen.

    1. Opa Ties schreef:

      Die uurdiensten jagen mensen de auto in.

      1. Maurice schreef:

        Die uurdiensten zijn er omdat NS op die manier personeel kan vrijmaken voor nutteloze 10-timinutendiensten doordeweeks.

        1. Anoniem schreef:

          Die tien-minuten diensten kun je bv ook gewoon vervangen door kwartier diensten met langere treinen zoals bv tien bakken VIRM.

    2. Bert Sitters schreef:

      Ik zie juist in de weekeinden steeds meer reizigers in de treinen. De jaarcijfers 2023 bevestigen mijn beeld.

      1. Opa Ties schreef:

        Dat komt door afbraaktarieven die in het weekend gebruikt worden zoals WeekendVrij en Jongerenticket. Beter betalende reizigers pakken bij een uurdienst wel de auto.

        1. Anoniem schreef:

          U vergeet dat er mensen zijn die geen auto en/of rijbewijs hebben en die ook in het weekend (zelfs met een uurdienst) afhankelijk zijn van het OV.

        2. Brabo schreef:

          @anoniem
          Mensen meer die geen auto hebben is maar een relaukleine groep. Ern steeds groter deel van de reizigers kan kiezen tussen trein en auto.

        3. Anoniem schreef:

          @brabo.
          Weten die mensen wel wat een auto kost? Als je alle kosten op jaarbasis op een rijtje zet? En dat een gemiddelde autobezitter 2 maandsalarissen per jaar puur voor de kosten en onderhoud van hun auto werkt?
          Tochm hoe is het in vredesnaam mogelijk, hebben sommige families met standaardbanen 2 of 3 auto’s voor de deur staan. Wat zonde van de centen.

      2. Paul Lamote schreef:

        De verschuiving naar het weekend komt enkel door de ingevoerde restricties voor veel kaartsoorten tijdens de middagspits.

        1. Stokbosveen schreef:

          En ook op die wijze jaag je de mensen de trein uit. Echter, in de weekends rijden sowieso al veel minder treinen en dan zijn er ook nog eens veel werkzaamheden aan het spoor waardoor er nog minder treinen rijden.

          Het is werkelijk onlogisch en onbegrijpelijk om de prijzen te willen gaan verhogen en tegelijkertijd de service en betrouwbaarheid verder te verlagen.

        2. Bert Sitters schreef:

          Heeft u dit onderzocht?

  11. Anoniem schreef:

    Zei ik toch de politiek past bij.
    Peanuts voor de overheid.
    Geld is slechts smeerolie voor de economie.
    Verstandig trouwens van de overheid.
    Op naar de 25-urige werkweek.

  12. Anoniem schreef:

    Hoorde vandaag toch wat geklaag/ verzet over hoe Arriva met haar medewerkers omgaat.
    Echt neo- liberaal management, slavendrijvers van het ergste soort.
    Waar zij gestudeerd hebben?
    Hebben geen respect voor de waarden waar een hedendaags Nederland werknemers/werkgeversbeleid voor ( moet) staat/ staan.
    Verschrikkelijk om te horen hoe zo’n manager als een olifant in de porseleinen werkverhoudingingenkast alles vernielt ten koste van het groot- kaitaal.
    Als de vakbond meeleest: werk aan de winkel.
    Arrivapersoneel laat niet met je sollen,
    Arriva is van den dolle!

    1. Anoniem schreef:

      Vandaag hier in Duitsland: Klimastreik.
      Was ook bij een Palestijnen-herdenkingsmanifestatie inzake het massacre van gisteren.
      Meer dan 30.000 Palestijnen sinds okt. vermoord.
      Zat in een bus raakte aan de praat met een echtpaar tegenover mij, die een dagje uit maakten met het Every-D-ticket.
      Het geluk zit in een klein hoekje.
      Het OV voor iedereen.
      Op naar de 25-urige werkweek.

  13. f schreef:

    Hoi

  14. David Nijenhuis schreef:

    Hoeveel van de 10 procent prijsstijging kan teniet gedaan worden, als menig conducteur deed waarvoor deze betaald krijgt?

  15. Anoniem schreef:

    Koolmees in 2e Kamaer:

    https://nos.nl/artikel/2511603-twijfel-in-kamer-over-extra-geld-ns-om-duurder-treinkaartje-te-voorkomen

    Twijfel in Kamer over extra geld NS om duurder treinkaartje te voorkomen

    In de Tweede Kamer is grote terughoudendheid om de Nederlandse Spoorwegen extra geld te geven ter voorkoming van duurdere treinkaartjes in 2025. Partijen als PVV, NSC, VVD, D66 en ook Denk vinden dat de NS te gemakkelijk een oplossing zoekt in Den Haag, zo bleek in een hoorzitting over de stijgende prijskaartjes en de slechte jaarcijfers. GroenLinks-PvdA is wel voor extra geld.

    De NS moet eerst kijken of het bedrijf zelf in zijn begroting kan snijden, vindt een groot deel van de partijen. De grootste partij PVV snapt bijvoorbeeld niet dat de NS nog verliesgevende onderdelen heeft. “Begin eerst bij uzelf”, aldus PVV-Kamerlid Heutink. “Waarom blijft u uw hand ophouden?”

    Ambities
    D66 had het ook over “hand ophouden” en NSC vroeg zich af “of er bij de NS nog wat te halen” is. De VVD betwijfelt of de investering in internationale treinen nu nodig is. “Die internationale ambities mogen niet ten koste gaan van het treinkaartje.”

    De NS lijdt verlies en denkt daarom aan een verhoging van de prijzen van treintickets en abonnementen volgend jaar met mogelijk 10 procent, zo maakte NS-topman Koolmees vorige week bekend. De afgelopen jaren zijn de treinkaartjes relatief weinig duurder geworden, minder dan de inflatie in ieder geval.

    Eenmalig
    De NS hoopt op jaarlijks 120 miljoen euro extra structureel uit Den Haag. Dit jaar kreeg het bedrijf dat bedrag, maar dat was eenmalig. “We hopen op een structureel bedrag, anders sta ik hier volgend jaar weer”, aldus Koolmees.

    Koolmees vertelde de Kamerleden dat de NS zelf al veel doet om te bezuinigen, maar de kosten voor bijvoorbeeld personeel, materieel en elektriciteit zijn fors gestegen. Verder heeft de NS het niet gemakkelijk; veel spoorlijnen en treinen moeten vervangen worden. Ook het vinden van genoeg technisch personeel is lastig door de krappe arbeidsmarkt, waardoor het soms lang duurt voor een geschikte monteur beschikbaar is. Reizigers klagen over toenemende vertraging en een gebrek aan zitplaatsen.

    Stinkende best
    De Kamer wil garanties dat het extra rijksgeld ook de vertragingen en de overvolle treinen oplost. Maar de NS kan die niet geven. De NS moet de komende jaren veel doen aan noodzakelijk onderhoud en dat leidt tot drukte in de treinen. “Garanties kan ik niet geven, maar we gaan wel ons stinkende best doen”, aldus Koolmees.

    De NS snijdt zelf ook in de begroting, beloofde Koolmees. Op het hoofdkantoor bijvoorbeeld zullen minder mensen gaan werken. “Het is niet fair om te doen alsof de NS niets doet.”

    De NS-topman vreest dat bij het uitblijven van Haagse hulp de NS moet snijden in het netwerk. “Als we zo verder moeten, komen er misschien minder treinen. Minder rendabele lijnen rijden nu twee keer per uur, dat kan ook één keer per uur.”

    GroenLinks-PvdA dient binnenkort een voorstel in voor opnieuw een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro. Blijkens de hoorzitting van vandaag is het zeer onzeker of daar een meerderheid voor is.

  16. Anoniem schreef:

    tja, dat is de stand van zaken in Den Haag.
    Ik blijf europabreed reizen.
    slowtravelling, City-hoppen.
    La vie est belle!
    Voyager sans frontieres.
    Den Haag spoort niet.

Reacties zijn gesloten.