NS: woensdag sprinters én beperkt aantal intercity’s
09 feb 2021 17:21
Woensdag zal er voor het eerst sinds zaterdag weer een beperkt aantal intercity’s rijden in Nederland. Op welke trajecten wil NS niet bekend maken, omdat het spoorbedrijf liever wil dat reizigers in de reisplanner kijken, zodat ze een actueel reisadvies krijgen.
Opstelterreinen
Net als vandaag zullen er woensdag sprinters blijven rijden. Op enkele trajecten gaan er daarnaast ook intercity’s rijden. Dat zullen er minder zijn dan in de reguliere winterdienstregeling. “Opstelterreinen en onderhoudsbedrijven zijn moeilijk bereikbaar door wisselstoringen en daarom kan een deel van de treinen niet worden ingezet voor de dienstregeling” zegt NS in een verklaring.
Reisplanner
De reisplanner zal in de loop van de avond worden bijgewerkt. Omdat er mogelijk verstoringen optreden, kan NS niet garanderen op welke trajecten de intercity’s daadwerkelijk zullen rijden. Daarom wil het bedrijf geen lijst verstrekken op welke trajecten intercity’s gepland zijn. NS adviseert reizigers kort voor vertrek de reisplanner te gebruiken.
Treinreiziger.nl heeft de reisplanner geraadpleegd en het blijkt dat op de belangrijkste verbindingen 1x per uur een intercity zal gaan rijden. Ook tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt er woensdag 1x per uur een intercity, in plaats van zes.
Dinsdag verliep het treinverkeer een stuk beter dan maandag, maar waren er nog steeds veel problemen. In Flevoland hebben vrijwel heel de dag nauwelijks treinen gereden. Ook tussen Utrecht – Leiden, Utrecht – Arnhem, rond Breda en in Noord-Holland waren er diverse verstoringen.
Vrijdag reed NS voor het laatst de reguliere dienstregeling. Spoorbeheerder ProRail gaat ervan uit dat in de loop van deze week de normale dienstregeling weer wordt hervat.
Genant!
Amen.
Zie je hoe complex de spoorwereld is. Je kunt niet even een trein “oppakken” en het dan laten rijden.
De tempo van het herstarten wordt door ProRail en hun (onder) aannemers bepaald. Het lijkt alsof ze wissel voor wissel moeten opstarten. En ijsvorming op bovenleiding schijnt er ook te zijn.
Het blijkt weer dat ProRail het spoor niet winterproof kan maken. Al waren de weersomstandigheden op zondag uitzonderlijk
Zie ervan komen dat hier een onderzoek naar gedaan wordt. In opdracht van de staatssecretaris en de regering.
Ik was mij er niet van bewust dat het spoor in Nederland voor complexer is dan in Zwitserland. In dat land kunnen ze wel weersomstandigheden handelen.
Wilde mee aangeven hoeveel haken en ogen soms zijn. Al is deze periode zeer zeldzaam.
En dat ze in Zwitserland beter mee kunnen omgaan is niet verbazingwekkend. In Rail Away kon je vaak genoeg zien dat de Zwitsers het spoor aanpassen aan de omstandigheden. Tunneltjes maken zodat de lawines het spoor niet kan blokkeren, wissels aanpassen aan de temperatuur in de winter. Het beleid in Zwitserland is op gericht dat alles goed moet werken. Al is het een mythe om te denken dat de treinen altijd rijden in Zwitserland.
In Nederland is het beleid gericht op hoge frequenties, het spoor optimaal benutten. Daarom zijn er veel wissels. Maar ze hebben geen behoeft e aan om al die wissels zodanig te verwarmen voor die paar keer dat het -20 graden vriest.
Zeker nog nooit in Zwitserland geweest. In Zwitserland hebben ze juist veel wissels en uitwijkmogelijkheden. Waar in Nederland een halte volstaat ligt in Zwitserland een compleet station met uitwijksporen en overloopwissels.
Tevens heb ik niet de indruk gehad dat in Zwitserland de frequentie veel lager ligt. In Zwitserland is een complicerende factor dat ze nog veel enkelsporige trajecten hebben.
Uit de reisplanner blijkt dat het slechts om een handjevol intercity’s gaat. Er lijkt weinig voortgang te zijn.
In mijn jonge jaren kocht ik “voor de lol” diverse keren als het bar winterweer was een dagkaart eerste klas om behaaglijk vanuit de zespersoonscoupé van de “hondekop4” of “plan E” naar buiten te kijken welke moeite het wegverkeer had. (Omstreeks 1970 en wat later). Er viel wel eens een trein uit of er was vertraging maar men reed! Nu is het precies andersom, bij slecht weer neemt men de auto. De technieken van sneeuwruimen en zoutstrooien enz. in het wegverkeer zijn sterk vooruitgegaan. Bij de spoorwegen tgv van arbowetten, automatisering, technisch geraffineerd maar kwetsbaar materieel enz. enz. zijn de ontwikkelingen precies omgekeerd helaas!
Herkenbaar!
Helemaal mee eens,
Het spoorwegbedrijf is onnodig gecompliceerd geworden waarbij als basis mooi weer en wind mee is gekozen.
Wat is drama bij NS (ma/di gereisd). reisplanner … werkt voor geen meter.
Klaagmuur:
Station zijn nog steeds niet sneeuw/ijs vrij, zekers bij trappen(sneeuw, nat, ijs). Ns heeft zkers personeel tekort rond deze tijd.
Nopy:
NS gaat over treinen. ProRail over het spoor. En het probleem ligt op het spoor.
Sorry maar dit gaat echt nergens over..
Alles wordt je ontnomen, ivm Corona regels
Ik moest vanmiddag met de trein reizen en stap de sprinter die richting Amsterdam reed. Zoveel passagiers in geen anderhalf metedat de sprinter ook nog eens uit 2 delen bestond..
Belachelijke initiatief..
Schande..
Zou het lukken om uw melding in begrijpelijk Nederlands te formuleren? Het kost 3 seconden extra als u even checkt wat u hier typt
Vroeger was echt niet alles beter. Berucht waren de problemen met kortsluiting in de tractiemotoren omdat er sneeuw in was gekomen, schuifdeuren die vastvroren omdat er sneeuw tussen zat en automatische koppelingen die door de kou en sneeuw niet meer werkten. Wisselverwarming was 40 jaar geleden een zeldzaam verschijnsel dus moesten ze met de hand gangbaar gemaakt worden bij sneeuwval (en nu nog steeds blijkbaar…).
@ Wim
Inderdaad liep 30 jaar geleden ook niet alles op rolletjes bij winterse omstandigheden maar defecte tractiemotoren werden door de machinist uitgeschakeld waarna de reis op ‘halve kracht’ werd vervolgd. Bij vastzittende schuifdeuren kwam de conducteur in actie om de reizigers te waarschuwen bij de deuren weg te blijven.
Bij vastzittende koppelingen kwam de storingsmonteur met een brandertje om ze los te maken en bij al deze vertragingen stelde de treindienstleider handmatig de rijwegen in en waarschuwde de machinist voor sneeuwruimers op het emplacement.
Iets van deze flexibiliteit zou weer terug in het bedrijf moeten worden gebracht maar dan begint de boekhouder onmiddellijk over de kosten versus de baten.
@Simon Die arme boekhouders van vroeger werden bij sneeuw opgeroepen om de perrons sneeuwvrij te maken. Ik weet niet of het effectief was, maar het haalde in ieder geval wel het personeelsblad “De Koppeling”
Met foto van breed glimlachende boekhouder met sneeuwschuiver.
Er stond louter goed bedrijfsnieuws in en werd door het personeel daarom ‘Pravda’ genoemd, naar de partijkrant in de Sovjetunie.
Vergeet niet de functie van de “onder de kap wissels”. Amsterdam CS heeft wissels onder de stationskap liggen; dat zijn die wissels die straks weg gerationaliseerd worden. Wegens hun ligging, waren ‘s winters die wissels altijd beschikbaar. Deze wissels werden creatief gebruikt om een minimale dienstregeling in bedrijf te houden.
Verder was er meer personeel. In Amsterdam had het seinhuis aan de oostzijde benevens twee seinhuiswachters een rangeermachinist, een wisselsmeerder en een rangeerder. Als er problemen waren was er personeel beschikbaar om even te gaan kijken.
De wisselsmeerder was iemand van de afdeling “weg en werken” met als dagelijkse taak het onderhouden van de wissels, het schouwen van de baan en het uitvoeren van kleine reparaties.
In de “goede oude tijd” zat er gewoonweg meer rek in de organisatie. Niet efficiënt, maar wel bedrijfszeker.
Het grootste minpunt is dat ProRail en NS in het verleden hebben geroepen dat ze maatregelen gingen nemen om het spoor winterhard te maken. Nu blijkt dat dat niet is gedaan omdat ze het geld er niet aan wilden besteden. Dat kan een valide overweging zijn maar wees daar dan eerlijk over en lieg je klanten niet voor.
Het meest stuitende is de overschakeling op elektrische wisselverwarming, daar zijn plannen voor gepubliceerd die gewoon nooit zijn uitgevoerd. Waarbij overigens wel moet worden opgemerkt dat de oorzaak van dit probleem in de jaren 60 ligt toen een of andere malloot heeft beslist gasverwarming te gebruiken omdat dat dat de staat extra gasinkomsten zou opleveren.
Die elektrische wisselverwarming is volgens de berichtgeving van Prorail op veel plaatsen wel geïnstalleerd, maar het blijkt een energiezuinig modelletje te zijn. Die smelt de sneeuw alleen aan de bovenkant van de rails weg. Vervolgens vriest het aan de onderkant weer aan tot een solide ijsblok dat de wissel nog hardnekkiger blokkeert dan de sneeuw zelf. Daar kan ik me iets bij voorstellen bij extreme temperaturen, min 20 ofzo, maar dit verschijnsel trad nu blijkbaar overal in het land al op terwijl het kwik nog niet onder de min 3 was geweest. Dan is het ding dus niet berekend op normaal Nederlands winterweer.
Hm. Laten we dan maar hopen dat de ICNG een succes wordt, anders moet de afdeling ‘reputatiemanagement’ in de overuren.
Dit bewijst dat je techniek niet aan boekhouders moet overlaten.
Quote:
Dan is het ding dus niet berekend op normaal Nederlands winterweer.
Zie je vaker. Het mag niet teveel kosten. De financiële leidinggevenden willen natuurlijk niet teveel uitgeven bij ProRail/overheid.
Zie op NS Reisplanner dat vanaf 11.08 de eerste Intercity Direct vanaf Amsterdam C rijdt. Voorlopig 1 keer p/u volgens NS Reisplanner.
Langzaam maar zeker weer een normale dienstregeling.
Te vroeg gejuicht, Hanzeboog2012. Die van 12:08 en 13:08 hebben weer niet gereden, de eerstvolgende was pas weer om 14:08. Daarom moet je ook vlak voor vertrek (of eigenlijk liever nog na aankomst) in de reisplanner controleren of het NS wel schikt dat je de benodigde treinrit maakt.
ProRail heeft er bewust voor gekozen om de sneeuwschuivers die op locomotieven geplaatst kunnen worden te laten vernietigen. Dit is door ProRail toegegeven op het nieuws. De huidige problemen op het spoor tijdens winterse omstandigheden zijn derhalve een bewuste keuze van ProRail.
Niet alleen de sneeuwschuivers, maar ook de locomotieven zijn vernietigd. ProRail heeft zelf niet veel meer. Als gevolg daarvan moet alles gehuurd worden.
Ik heb vandaag gelezen te hebben dat een oude dieselloc met sneeuwschuiver actief is op de Betuweroute. Toch fijn dat we nog op onze musea kunnen terugvallen
https://www.treinenweb.nl/nieuws/8833/historische-locomotief-ingezet-voor-sneeuwvrij-maken-van-betuweroute.html
De intercity’s Maastricht-Amsterdam die vandaag nog wel reden, rijden morgen weer niet meer volgens de planner. Tussen Weert en Roermond rijden daardoor morgen helemaal geen treinen meer. Iedereen uit Limburg moet nu met Arriva via Venlo naar Eindhoven. En een ritje Eindhoven-Utrecht gaat weer 2 uur duren met 54 minuten overstaptijd in Den Bosch en Geldermalsen. Dit is natuurlijk aardig desastreus.
Morgenavond rijden er trouwens treinen met de snelheid van het licht. Wat te denken van deze verbinding:
Sittard. v 20.09
Enkhuizen a 20.09
Dan heb je geen HSL meer nodig.