fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Reisinformatie ‘ondergesneeuwd’ bij opstarten treindienst

09 feb 2021 13:43

Maandag zijn vervoerders er niet in geslaagd om reizigers te voorzien van juiste reisinformatie. “Bij het opstarten van het openbaar vervoer is reisinformatie ‘ondergesneeuwd'” vat reizigersvereniging Rover samen. Dinsdag lijken de vervoerders er beter in te slagen om reizigers te voorzien van de juiste reisinformatie.

Reisinformatie NS niet op orde

De reisinformatie was bij NS maandag dramatisch slecht. Het spoorbedrijf heeft op geen enkel moment gemeld welke trajecten gestremd waren. Het spoorbedrijf kwam niet verder dan een melding dat het bedrijf geen duidelijkheid kon geven hoe vaak de treinen op welk traject zouden rijden.

Een woordvoerder van het spoorbedrijf wijst erop dat er tientallen storingen waren. “Een reiziger is niet geholpen met een overzicht van de 80 wisselstoringen” stelt NS-woordvoerder Arno Leblanc. Hij herkent niet het beeld dat de reisinformatie niet op orde was. “We hebben een duidelijke melding gemaakt dat de treinen mondjesmaat rijden. Als er geen treinverkeer mogelijk was, hebben we dat gemeld. Maar niet als er sprake is van minder treinverkeer, want overal rijden minder treinen.” Hij stelt verder dat de reisplanner actueel werd gehouden.

Toch klopt die lezing van NS niet. Vanuit Amsterdam reden er maandag bijvoorbeeld urenlang in bijna alle richtingen geen treinen. Dinsdag is het bedrijf weer gestart met storingsinformatie, maar is die informatie niet volledig. In Flevoland rijden er al de gehele dag nauwelijks treinen. Volgens de actuele vertrektijden rijdt er sinds het opstarten van de dienstregeling slechts één keer per twee uur een trein. In het storingsoverzicht wordt er echter niets gemeld over de problemen.

De actuele vertrektijden van Almere Centrum: Bron: Rijdendetreinen.nl

Ook 9292 geen actuele informatie

Rover vraagt NS en andere OV-bedrijven meer aandacht te besteden aan het geven van reisinformatie tijdens de grootschalige sneeuwstoringen. De vereniging wijst erop dat niet alleen NS moeite heeft om actuele reisinformatie te geven, maar ook 9292 en andere vervoerders. Voor zowel trein als bus ontbrak adequate informatie. “We begrijpen dat de prioriteit ligt bij het opstarten van vervoer, maar de reisinformatie lijkt nu te worden ondergesneeuwd”, concludeert Rover-directeur Freek Bos.

Omdat veel reisplanners ten onrechte het vertrek van een bus of trein aankondigen, begeven reizigers zich nog steeds naar het station of de halte om daar vervolgens teleurgesteld te worden. Informatie over extra ingezette pendelbussen is juist nergens terug te vinden, meldt Rover. De vereniging prijst Arriva, die als enige er goed in slaagde om overzichtelijk duidelijk te maken wat er wel en niet reed.

Voor Beter OV

Ook Maatschappij Voor Beter OV vindt de reisinformatie de afgelopen dagen niet op orde. “De reisplanner sloeg wartaal uit. NS hoeft niet te melden dat wissel 33 niet werkt, maar wel waar er geen treinverkeer mogelijk is. Dat gebeurde nu niet” zegt voorman Rikus Spithorst namens de vereniging.

Spithorst staat erom bekend dat hij geen blad voor de mond neemt. De afgelopen dagen is de voorzitter van de vereniging echter relatief mild in zijn oordeel. “Als het twee centimeter sneeuwt en het treinverkeer wordt gehalveerd ben ik laaiend. Maar er is nu echt wel iets aan de hand. En honderden mensen zijn dag en nacht in de weer geweest om de problemen op te lossen.”

Reisinformatie van ProRail naar NS

Het is niet voor het eerst dat actuele reisinformatie ontbreekt bij winterweer. In 2009 en 2010 konden reizigers tijdens sneeuw en winterweer eveneens niet rekenen op betrouwbare reisinformatie. NS en ProRail beloofden beterschap. Destijds waren NS en ProRail samen gedeeld verantwoordelijk voor actuele informatie: ProRail voor de storingsinformatie en de omroep, NS voor de reisplanner. Op verzoek van NS is dat per 2012 gewijzigd: sindsdien is de vervoerder verantwoordelijk voor een groot deel van de reisinformatie (storingsinformatie, omroep, reisplanner etc) per spoor en van alle vervoerders.

Toch leek NS de afgelopen dagen nauwelijks te beseffen dat het bedrijf ook verantwoordelijk is voor de reisinformatie van andere vervoerders. Zo meldde de vervoerder zondag niet dat bij een aantal regionale vervoerders wel treinen reden. ProRail deed dat later op verzoek van Arriva alsnog.

Hoe verliep het treinverkeer maandag?
In cijfers: 75% van de treinen reed niet. Op tal van trajecten reden er soms urenlang geen treinen. Als er wel treinen reden, waren dat alleen sprinters. Van de treinen die wel reden, was 70% van de treinen op tijd of had een vertraging van minder dan drie minuten. Dinsdag rijden er ook alleen sprinters, maar is het NS en ProRail gelukt om de dienstregeling beter op gang te krijgen.

Winter problemen op het spoor (2021)

15 gedachten over “Reisinformatie ‘ondergesneeuwd’ bij opstarten treindienst”

  1. johan II schreef:

    Het heeft niet zoveel zin om tegen overspannen mensen te zeggen dat het niet goed is.

    Je krijgt toch een ontkennend antwoord, en ze raken nog meer in paniek, wat ze dan ook weer moeten maskeren met nog meer ontkenning.

    De constatering van treinreiziger.nl is echter wel juist.
    Wanprestatie in een 150 jaar oud produkt.

    Grappig dat juist Rikus Spithorst nu juist NS/Prorail de hand boven het hoofd houdt “er is nu ECHT wat aan de hand” (immers iedereen is hard aan het werk is zijn verklaring, haha, hij geeft geen andere..)

    Velen hebben baat bij ingewikkeldheid (een baan, bezigheid). Ook Rikus Spithorst, blijkt. Anders kan ik deze unieke verbroedering op het uur U niet opvatten, hij wil niet dat zijn bezigheid verdwijnt. Overleving zijn sterke mechanismen.

    Dank Hildebrand dat je zo duidelijk naakte feiten op een rijtje zet, eerlijk hoor- en wederhoor toepast en je niet met een kluitje in het riet laat sturen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank voor het compliment. Ik denk dat je Rikus tekort doet nu. Hij heeft best kritiek nu, maar ook wel begrip dat niet alles rijdt. Ik vind het eigenlijk wel fijn dat hij er redelijk genuanceerd op reageert.

      Als je mijn mening vraagt:
      1. Ik vind het echt niet kunnen hoe de reisinformatie nu voor de zoveelste keer op rij misgaat en dat dit niet wordt onderkend.
      2. Dat niet 100% wordt gereden, maar 80%, daar ben ik de laatste 10 jaar wel gewend aan geraakt. Dat er ergens iets mis gaat, iets meer dan normaal, kan ik ook wel wat begrip voor hebben. De impact is nu wel groter dan ik logisch acht.
      3. Het is wel knap dat NS met 80% minder reizigers er niet in slaagt treinen voldoende op lengte te krijgen.
      4. Als men wil dat mensen de trein overwegen in plaats van de auto, zou betrouwbaarheid een belangrijker issue moeten zijn. Zeker bij normale reizigersaantallen kan je niet terug van 10 treinen per uur (6x p/u IC + 4x Sprinter) naar 2x per uur. (Laat staan eens per twee uur, zoals in Flevoland vandaag.)

  2. Annemiek schreef:

    Voor morgen wederom de melding (altijd nog nipt tijdens kantooruren, zodat de Truus die het moet communiceren op tijd naar huis kan) dat er alleen Sprinters rijden en af en toe een Intercity. Het sneeuwt dan al meer dan twee dagen niet meer. Nu wordt ijsafzetting aan de bovenleiding voorspeld. Maar die ontstaat helemaal niet met dit vrij heldere weer zonder neerslag. De oorzaak wordt ook gelegd bij het niet bereikbaar zijn van opstelterreinen. Dat weerhield NS echter niet bij het wisselen van de complete vloot hier in het noorden, voor de minimale composities. Bij alles wat NS communiceert, moet je je afvragen of het geen verzonnen onzin is en nergens blijkt dat NS verantwoordelijkheid wenst te nemen voor het welzijn van de reizigers. Reizigers die op pad zijn om hun vitale functie te vervullen, eindigen in de stress die NS niet wenst weg te nemen. Ze wijzen uitsluitend op het harde werken door de collega’s op/aan het spoor om de kritiek op NS en Prorail (die het spoor in het afgelopen decennium winterbestendig hadden moeten maken) te pareren. Wat een misselijke clubs!

    Ik ben echt blij dat ik mijn abonnementen heb opgezegd en niet met deze ellende te maken krijg.

  3. Martin schreef:

    Je zou denken dat NS en ProRail na afgelopen rampjaar, waarin door COVID het imago van het ov een enorme knauw heeft gekregen (mede ook door de lamlendige, geen enkel perspectief biedende communicatie van de ov-bedrijven zelf), er alles aan zouden doen om de enkele overgebleven reiziger nog fatsoenlijk te vervoeren. Okay, tijdens een sneeuwstorm gaat dat niet, maar twee dagen later wanneer het rustig is en het zonnetje schijnt…? Je beste beentje voorzetten, een stapje verder gaan, alles doen wat in je macht ligt enz. – het is deze bedrijven volkomen vreemd. Wat genant. Kennelijk zijn er zeer ingrijpende maatregelen nodig (hoofdrailnet nu aanbesteden, ProRail compleet reorganiseren en vakmensen weer de leiding geven) om het Nederlandse spoorvervoer überhaupt nog te redden.

  4. Baardstaart schreef:

    Ergens hoop ik erop dat mensen anmass van deze OV aanfluiting afkeren en meer met de auto op pad gaan. Dit is helaas het enige argument waar de OV bedrijven gevoelig voor zijn, maar waarschijnlijk zijn ze zo versteend dat ze hier zelfs niet op inspelen.

    Ik denk dat de regering eens goed de regie over het OV moet voeren en moet bedenken wat ze met het OV aanwillen. Willen we dat OV door hele grote groepen mensen gebruikt worden als vervang voor de auto of wordt het een terugvaloptie voor diegene, die geen andere vervoerskeus hebben?

    Zolang als het OV als een aflaat wordt gezien voor milieu en klimaat zondes, zoals overconsumptie, vele vliegen en goedkope Chinese rommel zal er in werkelijkheid geen zak veranderen.

    PS. Ik neem deze dagen echt niet de trein en bus, want ik hoef niet hoognodig in bomvolle sprinters te staan om Corona te krijgen…. Huh. Ben net uit isolatie vanwege een Corona infectie. En ik heb voorlopig ook geen hoog noodzakelijke reizen.

    1. Annemiek schreef:

      De enige stakeholder waar NS naar luistert, is de overheid. De overzichtjes met de percentages op tijd en dergelijke, worden alleen gemaakt om de overheid te overbluffen met de goede resultaten. De reiziger heeft er niets aan. En de overheid krijgt geen enkel beeld van hoe het reizen er in het echt uitziet. Via alle kanalen op het internet wemelt het vandaag van berichten over veel te korte en drukke treinen, die mondjesmaat rijden. En bij wie legt NS daarvoor de schuld? Juist ja, bij de reiziger die zo dom is om vanaf een ijskoud perron toch maar in de al volle trein te stappen en een coronabesmetting te riskeren.

      1. Baardstaart schreef:

        En niemand, die op deze manier “voor de lol” gaat reizen. En als mensen hun afspraak kunnen verzetten doen ze dat ipv in dit soort Corona treinen te gaan zitte… staan.

      2. nopy schreef:

        “Juist ja, bij de reiziger die zo dom is om vanaf een ijskoud perron toch maar in de al volle trein te stappen en een coronabesmetting te riskeren.”

        zegt dat maar tegen werkgevers/schools/overheid en NS.
        En wij moeten stoppen met labelen van “vitaal beroep of noodzakelijk”. Het is niet aan een persoon(BOA of HC) om dat te bepalen behalve een instantie.

        ma/di gereisd met NS (overvol sprinters) en morgen weer.

  5. Leo Lansbergen schreef:

    Ik vind de reacties tegen de NS wel erg negatief.
    Vaak wordt het buitenland aangehaald waar men met ongewoon winterse omstandigheden wel goed kan omgaan.
    Uit eigenervaring kan ik zeggen dat men dat daar ook niet altijd kan ! Vaak moet ik onderweg improviseren met vervolgaansluitingen en soms ( in Scandinavië ) kom je gewoon tot stilstand .
    Niemand klaagt en men accepteert het gewoon…..

    1. Johan schreef:

      De omstandigheden zijn niet ongewoon. We hebben in Nederland bijna elk jaar wel een paar sneeuwdagen, en elke keer dondert de NS-dienstregeling dan voor een week in elkaar: Eerst omdat er sneeuw verwacht wordt, dan omdat de personeelslogistiek in de soep loopt, daarna omdat het materieel nog op de verkeerde plaats staat en tot slot omdat het materieel nog volhangt met aangevroren ijsbrokken die tussen de wissels kunnen schudden. Schiphol en het wegverkeer functioneren weer naar behoren, en alle andere treinvervoerders rijden vanaf morgen op één treinserie na weer hun volledige dienstregeling, maar bij NS moeten reizigers morgen op het héle hoofdrailnet nog steeds uitgaan van alleen maar sprinters.

      De tiende keer dat de ezel zich snoeihard aan dezelfde steen stoot is het wel een keertje klaar met liefkozend vragen of’ie zich misschien bezeerd heeft en vriendelijk adviseren er voortaan overheen te stappen.

  6. Loek Voorn schreef:

    Kijk voor de aardigheid eens op de volgende link met actuele info van de DB en verbaas je over het verschil met Nederland.

  7. CB schreef:

    Het valt me mee dat NS nog niet zegt: ‘we zijn geen communicatiebureau, maar laten treintjes rijden’.

  8. Eduard de Jong schreef:

    NS en ProRail: het wordt eentonig, het waren, het zijn en het zullen incapabele en incompetente lieden blijven aan wie tegen beter weten in de handel in (spoor)vervoer is overgelaten en toevertrouwd. Ook op deze site houden sommige reageerders het er zonder enige onderbouwing of bewijs op, dat er hard gewerkt zou worden en dat NS en ProRail alles uit de kast zouden halen. Quod non. De ervaring heeft geleerd, dat de verantwoordelijken bij NSen ProRail uitmuntten in totale inertie en dag en nacht op hun handen blijven zitten, en zich er niet voor schamen zich zelfs op overmacht te beroepen. Het is een godvergeten schande, dat de spoorwegchefs bij voortduring uitblinken door aanhoudend en zonder onderbreking te blijven wanpresteren. Vanuit de opdrachtgever (Ministerie van Infrastructuur) beschikt men niet over een minimum aan kennis van zaken en is men niet bij machte daadwerkelijk toezicht uit te oefenen. Deze narigheid blijft derhalve vooralsnog doorgaan en werkelijk niemand is bij machte daar een eind te maken.

  9. CB schreef:

    Als je het mij vraagt, vinden NS zichzelf en ProRail niet verantwoordelijk voor de reisinformatie. Want, zo zal Jetje Rinteldetintel wel denken, ‘jullie vinden toch alles al op Facebook’.

    Hoog tijd dat een onafhankelijke partij, in dit geval 9292, de volledige reisinformatievoorziening overneemt. Zodat NS dit keer wel kan zeggen: ‘we zijn geen communicatiebureau’ kan zeggen. En wij als reizigers een betere voorziening hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.