fbpx

Olympische atleten vertrekken met Eurostar naar Parijs

21 jul 2024 13:23

Vandaag vertrokken achttien atleten van TeamNL uit turnen, boogschieten en skateboarden vanuit Nederland vanaf station Rotterdam-Centraal met de Eurostar naar Parijs. Eurostar is de reispartner van TeamNL. In totaal vervoert Eurostar zeven teams, 2000 atleten en medewerkers op een duurzame manier. De Olympische Spelen beginnen aanstaande vrijdag 26 juli. 

Meer capaciteit

Eurostar verwacht 2 miljoen passagiers te vervoeren naar de Olympische en Paralympische Spelen. Meer dan 160 treinen zullen atleten aan boord vervoeren. Qua capaciteit heeft Eurostar in 2024 voor de Olympische en Paralympische periode samen op het traject Amsterdam-Parijs +27% capaciteit ten opzichte van 2023.

EK Voetbal

Het Nederlands elftal koos tijdens het EK er ook voor om binnen Duitsland de trein te nemen. Van Wolfsburg naar Berlijn verliep dat vlekkeloos, maar toen de voetballers naar Dortmund wilden, viel de trein uit. De Duitse spoorwegen hebben inmiddels een dubieuze reputatie als het om betrouwbaarheid gaat.

Net als tijdens de Olympische Spelen kozen bij het EK veel sportfans om per trein naar het evenement te gaan. Vooral tijdens de halve finale in Dortmund stapten veel Nederlandse supporters in de trein en zette NS extra personeel in om de toegestroomde fans in goede banen te leiden.

EuroCity Brussel – Parijs

Tijdens de Olympische spelen worden ook veel reizigers verwacht. De NMBS laat een extra EuroCity rijden tussen Brussel en Parijs. Vanaf volgend jaar moet er permanent weer een EuroCity gaan rijden tussen België en Frankrijk.

Foto’s: (c) Eurostar

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
4 maanden geleden

In tegenstelling tot de EK voetbal gaat het hier om een enkelvoudige en eenvoudige treinreis van verzamelplek naar Parijs en weer terug. Dit is een Eurostar (Thalys), waarvan er al velen van gereden hebben. Dit gaat veel minder chagrijn geven dan de structurele problemen en tijdskritische treindiensten tijdens het EK. Ik denk dat hier geen vliegtuig aan te pas moet komen om de sporters ook weer terug te krijgen. Dit betekent dat er wel meer storingen geweest zijn op en rondom dit bewuste traject. Laat de Eurostar nu het wel zien dat het kan en dat bij een volgend sportevenement niet naar de lokale luchtvaartsmaatschappij gekeken wordt. Uiteindelijk ben ik wel van mening dat het internationale trein verkeer helaas de concurrentie van het vliegtuig niet aan kan, zoals we dit bij de EK hebben gezien. Verder ben ik ook van mening dat het lokale en regionale lees dagdagelijkse treinverkeer voor het internationale treinverkeer gaat; ook als dit leidt tot (meer) vliegen. Het economische en sociale leven van mensen bevindt zich vaak in de regio en minder internationaal.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

inderdaad is voorheen Thalys een stuk betrouwbaarder dan DB verbindingen. Als de HSL en spoorstilleggingen vanwege een brandje of vogeltje op de rails zoals we die in NL kennen even uitblijven.

Bert Sitters
4 maanden geleden

Gaat die EuroCity vanuit Brussel naar Parijs, die in 2025 moet gaan rijden, in Brussel goed aansluiten op de ICNG uit Amsterdam?

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Misschien moet NS/NMBS dat maar regelen met de ICng dienstregeling?

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik denk dat dat puur toeval zal zijn en dat daar helemaal geen rekening mee gehouden wordt.

N...
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Gezien de IC Amsterdam-Brussel ééns per uur rijdt kan dat nooit echt dramatisch worden, toch?

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  N...

Als deze trein te vroeg vertrekt uit Brussel, sluit deze niet aan op de eerste ICNG uit Amsterdam.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Bert Sitters
Dries Molenaar
4 maanden geleden

Zou men materieel hebben dan zou men tijdens de spelen beter voor wat meer stoeltjes voor toeschouwers hebben gezorgd. De meeste mensen weten wel dat Parijs met de trein het best bereikbaar is en zouden graag met de trein gaan.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De meeste mensen mijden Parijs deze zomer juist vanwege de absurde tijdelijke prijsverhogingen voor eten, drinken, vervoer, etc.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Volgens mij komen de Fransen daar nu een beetje op terug. Hotelkamers zijn tijdens de oS weer massaal beschikbaar voor onder de 150 euro per nacht, terwijl vroegboekers veel hogere tarieven hebben betaald voor dezelfde kamers. Door het wegblijven van de toeristen, denk ik dat de OS voor de horeca in Parijs een financieel debacle wordt. Ik denk dat ook niet de OS zelf de toeristen wegjagen, maar dat het de angst voor terreur is. En die zal ook niet verdwijnen na de zomer.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Volens berichten zouden mensen met geld te veel, afkomstig van anderen, wel graag een optrekje van Euro tienduizenden voor een paar dagen willen gebruiken. Net zo goed als dat normaal die extreme hotels redelijk vol zitten. Met geld van de gemeenschap, van elders. En beetje zoals onze Oranjes met aanhang maar dan nog 10 keer erger.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Vanwaar steeds die ziekelijke jaloezie?

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

U, als vaste lezer, verslijt cynische observatie als jaloezie. Stuitend is natuurlijk dat lui die niets ondernemen of verdienen wel als prinsen leven van geld dat duidelijk niet van hun inspanning afkomstig is.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Dries Molenaar
Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Wellicht maar het gaat natuurlijk om de mensen die de Olympische spelen wel willen meemaken op bepaalde dagen 🙂
NB mijn vaste hotel in Beau Grenelle is in oktober weer net zo duur als eerdere jaren. Dan zal alles weer normaal zijn, denk ik.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Dries Molenaar