fbpx
(c) Bjorn Keith / shutterstock

Ondernemingsraad eist werkgelegenheidsgarantie van NS

klok 27 feb 2020 11:58

De Nederlandse Spoorwegen (NS) is door de eigen centrale ondernemingsraad (cor) voor de rechter gedaagd. Het medezeggenschapsorgaan wil dat NS een werkgelegenheidsgarantie opneemt in zijn nieuwe meerjarige strategie. Maar dat vindt NS een stap te ver gaan.

“Geen reden tot zorg”

De zaak dient binnenkort bij de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Topman Roger van Boxtel benadrukt dat de spoorvervoerder zijn huidige medewerkers nog heel hard nodig heeft. “We nemen ook nog steeds mensen aan, en gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt is er weinig reden tot zorg.”

Maar een garantie om het personeel zeker vijf jaar in dienst te houden, wil hij niet geven. Bij NS werken volgens Van Boxtel in Nederland alleen al zo’n 24.000 mensen. In het buitenland heeft het bedrijf nog eens 15.000 medewerkers in dienst.

Nieuwe strategie

De nieuwe strategie van NS is er vooral op gericht om de ‘flexreiziger’ ruim baan te geven. “De flexreiziger ziet zichzelf niet als automobilist, treinreiziger of fietser, maar kiest het vervoer afhankelijk van het moment en de bestemming. Daarvoor moeten we de muren tussen de verschillende vormen van privé-, deel- en openbaar vervoer zoveel mogelijk weghalen, in samenwerking met de gehele mobiliteitssector”, legt de president-directeur van NS uit.

© ANP

5 gedachten over “Ondernemingsraad eist werkgelegenheidsgarantie van NS”

  1. Van Stoffelen schreef:

    Wat heeft die laatste alinea in hemelsnaam met de rest van het bericht te maken?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is de nieuwe strategie waar de nieuwe ondernemingsraad tegen protesteert. Dan is het misschien aardig om kort te weten wat er in die nieuwe strategie verder staat.

  2. Wat ik me afvraag schreef:

    Kan de NS al een werkgarantie afgeven wanneer de NS zelf niet zeker is of men een ov-concessie (en welke wel/niet) wel of niet krijgt?

  3. Tim H schreef:

    Belachelijk, geen enkel bedrijf geeft dit soort garanties.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Niet helemaal waar, NS in het verleden wel 😉 In de begin jaren ‘2000 was er vrees dat de ov-chipkaart de conducteur overbodig zou maken (het zijn er alleen maar meer geworden), en toen heeft NS een werkgelegenheidsgarantie van 10 jaar gegeven. Nog steeds waren de vakbonden toen bang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.