fbpx
Foto: (c) Deutsche Bahn (DB)

Onderzoek DB: reizen per trein is veilig (ondanks corona)

10 sep 2020 15:33

De Duitse Spoorwegen – Deutsche Bahn – stelt dat reizen per trein veilig is. Het Duitse spoorbedrijf heeft 1100 spoormedewerkers laten testen op antistoffen van het coronavirus. Aan de hand van de resultaten stellen de Duitsers dat reizen per trein veilig is. Dat meldt het Duitse Tagesschau.

Conducteurs minder vaak besmet

Het onderzoek is uitgevoerd door de Charité Research Organisation, onderdeel van het academisch ziekenhuis van Berlijn. Om te bepalen of reizen met de trein veilig is, is gekeken naar de antistoffen van 1100 medewerkers. Een deel daarvan heeft veel contact met reizigers (zoals conducteurs), en anderen zijn juist zelden in de buurt van passagiers (bijvoorbeeld monteurs en machinisten).

Opvallend genoeg blijken conducteurs het minst vaak besmet te zijn geweest (1,3%), terwijl personeel zonder reizigerscontact juist veel vaker corona gehad blijkt te hebben (2,7%). Er is niet gekeken naar reizigers. De gedachte is dat conducteurs veel langer in de trein zitten, en dat het dus ook veilig moet zijn voor reizigers die veel korter in de trein verblijven. Medewerkers die ziek thuis zaten, konden niet aan het onderzoek deelnemen.

Airconditioning oplossing, geen probleem

Deutsche Bahn stelt dat airconditioning in treinen geen probleem is, maar juist onderdeel van de oplossing. DB wijst erop dat door de airco de aerosolen naar beneden worden geduwd. Daarnaast wordt elke zeven minuten de lucht volledig ververst.

Deutsche Bahn is hard geraakt door het coronavirus. In het eerste halfjaar reisden Duitsers ruim 40% minder met de trein. Het bedrijf houdt rekening met een verlies van 3,5 miljard euro. De Duitse overheid wil Deutsche Bahn te hulp schieten met een hulppakket ter waarde van 5 miljard euro.

Actie voor jongeren

Om reizigers terug te winnen is er nu een speciaal aanbod voor jongeren tot 26 jaar, die kunnen voor slechts 12,90 euro met de trein reizen. Het actietarief is beschikbaar tot november.

46 gedachten aan “Onderzoek DB: reizen per trein is veilig (ondanks corona)”

  1. Simon schreef:

    De vraag is natuurlijk of die Duitse conducteurs echt wel in contact zijn geweest met reizigers en in welke mate. Is dat ook gemeten?

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Er staat inderdaad niet aangegeven of ze regelmatig in contact waren met treinreizigers. Misschien dezelfde werkwijze als NS conducteurs die af en toe door de trein lopen. Maar niet controleren. Althans dat is mijn ervaring.

      Maar vermoed dat het onderzoek van DB al aangeeft dat de angst voor corona in de trein onterecht is. Wat dat betreft is het behoorlijk hypocriet. Wel in een volle vliegtuig naar een ver land.

      Maar zo gauw je in een trein zit is er angst? Hoe hypocriet is die selectieve verontwaardiging toch.

      1. Duitse reiziger schreef:

        Ik heb de afgelopen maanden meedere keren door Duitsland gereisd met de trein. Controles vinden gewoon plaats en vrijwel even vaak als voor de coronacrisis. Heb in vrijwel alle ICE’s meegemaakt dat er na elk station kaartcontrole was (wat ook voor de coronacrisis al gebeurde)

        1. Duitse Reiziger schreef:

          Ik heb het zelf bijgehouden bedenk ik mij net. In Duitsland heb ik sinds 16 juni 22 ritten met DB Fernverkehr gemaakt en in totaal heb ik 35 keer een kaartcontroleronde meegemaakt
          Als ik de regionale treinen van DB mee tel kom ik op 55 ritten uit waarbij ik 81 keer een controleronde heb meegemaakt.

      2. Gerben Vos schreef:

        Ik ben een paar keer naar Duitsland op en neer geweest in coronatijd, en er wordt zeker meer gecontroleerd dan in Nederland.

        1. A. Schumann schreef:

          Prima moesten ze in Nederland
          ook gaan doen.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is niet precies gemeten, maar ook wat ik heb gehoord zijn de conducteurs daar ook nu zichtbaarder dan hier in Nederland.

      1. Appieh. schreef:

        de conducteurs zon in Duitsland vele malen zichtbaarder dan in NL,een paar weken tug ging ik van Frankfurt naar Amsterdam,dr zat blijkbaar NS personeel op,geen controle

    3. Amar schreef:

      Het is nog een lopende studie: https://www.deutschebahn.com/resource/blob/5582088/c2fd2196172d6d61074d1a7a2872a9af/200909-IG-Corona-Studie-data.pdf
      Hier vind je de wetenschappelijke publicatie van het onderzoek:
      https://www.deutschebahn.com/resource/blob/5581114/836fa701a5b73aa513bc3fdb30419efd/Kurzfassung-Studie-Charite-data.pdf

      op p. 6 wordt uitgelegd hoe lang de medewerker aan het werk was/in contact was met reizigers.

      Daarom heeft het onderzoeksbureau zich op de achtergrond gehouden. Door de studie langer te laten duren, kan men evt. een relatie zien wanneer de treinen langzaam voller worden / en in verschillende jaargetijden van invloed zijn.

      1. Simon schreef:

        Bedankt voor de link.
        In dit onderzoek wordt ook de voorzichtige conclusie getrokken dat de conducteurs er gunstig uitspringen doordat zij een mondkapje dragen.
        “Es kann daher nicht ausgeschlossen werden, dass die unerwartet geringe SARS-CoV-2 Seroprävalenz bei den Zugbegleitern auch auf das Tragen von Masken während der Arbeit zurückzuführen ist.”

  2. Baardstaart schreef:

    Heb afgelopen maand 2x 10 uur durende treinrit met QDL ticket gemaakt en ik ben nog gezond. En er wordt in Duitsland ook nog gewoon gecontroleerd.

    1. Simon schreef:

      Dubbel goed nieuws dus. Interessant om in dit verband te weten is of uw mondkapje wellicht ook nog slecht op uw gezicht aansluit.
      Uit mijn diensttijd weet ik nog dat mijn gasmasker altijd slecht aansloot omdat ik in die tijd, net als u ?, een baard droeg.
      (Lastig als er met traangas werd geoefend, ik werd er emotioneel van.)

      1. Baardstaart schreef:

        Je weet wat mondkapjes en vooral de NIET medische exemplaren om een gezicht met een volle baard + baardstaart doen…. Slecht aansluiten dus en als ze al werken is de werking ook wel danig verprutst door mijn baard. Dat zijn van die NIET medische mondkapjes van de drogist. Veel en goedkoop. Bovendien heeft zowel Jaap van Dissel als Hugo De Jonge al eens publiekelijk gezegd dat die NIET medische mondkapjes nauwelijks werken. Trouwens als je het werk van onafhankelijke wetenschappers volgt weet je ook dat er nu geen Corona is en Coronavirussen (incl Covid19) in de winter weer hun opwachting maken. Ik zou in feb-apr 2021 (Coronaseizoen) dit soort reizen niet met de trein maken…

  3. zeurkous schreef:

    Intussen op Vliegreiziger: Onderzoek KLM: reizen per vliegtuig is veilig
    (ondanks corona).

    (Sorry, kon ‘m niet laten.)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Mag. Ik heb bewust in titel duidelijk willen maken wie de afzender is. Tegelijkertijd is het onderzoek niet door DB zelf uitgevoerd, maar door een gerenommeerd ziekenhuis. Neemt niet weg dat men wellicht selectief is in het delen van de resultaten.

    2. Keursaus schreef:

      Zeurkous: We hoeven de luchtvaart hier niet te verdedigen. Daar is hun lobby machtig en invloedrijk genoeg voor.
      In ieder geval goed dat het onderzoek dit uitwees. In Nederland hebben veel berdijven aan hun werknemers het advies om bij voorkeur NIET per OV te reizen. Hopelijk kan in Nederland ook zo’n onderzoek plaats vinden.

    3. Rudy schreef:

      Vliegen is veilig? Klinkklare nonsens.

      Heel vliegtuig in quarantaine na 16 coronagevallen op vlucht
      https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5180710/corona-tui-vliegen-quarantaine

      De luchtbehandeling in een vliegtuig is een orde beter dan in het OV. Hoeveel van dit soort uitbraken zijn er al in het OV geweest? Niemand weet dat.

      Zeker 45 vluchten met besmette passagiers geland in Nederland
      https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zeker-45-vluchten-met-besmette-passagiers-geland-in-nederland~b8086184/

      Op het net zijn in het binnen- en buitenland talloze berichten te vinden of besmettingen in vliegtuigen. Waarom zou het in het OV beter zijn?

  4. Jeroen schreef:

    Als het waar is wat Baardstaart zegt, kan het onderzoek representatief zijn. Maar in Nederland zou die vlieger niet opgaan. Er wordt nooit meer gecontroleerd, en je ziet mensen door poortjes beuken en scholieren al dan niet giechelend eersteklas reizen.

    Ik heb daar gisteren een stukje over geschreven. In deze column gaat de aankomende CEO naar de lifecoach om erachter te komen hoe ze dit probleem moet aanpakken:
    https://deschrijvendereiziger.com/2020/09/09/nieuwe-ceo-ns-gastheerschap-conducteur-achterhaald/

    1. Simon schreef:

      Grappig stukje, ik zie het voor me.
      Maar de CEO van NS hoeft natuurlijk niet naar een ‘lifecoach’ om te horen hoe ze zoiets aanpakt, ze kan gewoon DB bellen of Arriva.

    2. Staatslijn K schreef:

      Over hard aanpakken heb ik een andere mening. Scholieren en structurele zwartrijders moet je aanpakken. Maar ik had ook een keer meegemaakt dat een Syrische mevrouw met kind voor het eersr met de trein ging en haar kruitvat dagkaart niet had opgewaardeerd. Daarom is ze uit de trein gezet en ik vind het nog steeds heel oneerlijk omdat zij echt geen zwartreizer was.

      Conducteurs moeten vooral op ervaring en gevoel werken en juist en eerlijk op de situatie reageren en niet alles beboeten of waarschuwen. Het probleem is dat bij een mbo opleiding dit helaas nooit wordt getraind en de meeste mbo’ers hebben het van een ervaren of hoger opgeleide collega

    3. Johan schreef:

      Achterhaald betekent ‘niet meer actueel of geldig’, dus om achterhaald te zijn moet iets eerst wel geldig zijn geweest. Nou heb ik lang niet alle 180 jaar van de Nederlandse spoorweggeschiedenis meegemaakt, maar een Nederlandse trein waarin de conducteur zich opstelt als gastheer komt me niet bekend voor.

  5. Staatslijn K schreef:

    Het probleem is dat een conducteur met klachten thuis moet blijven terwijl menigeen van ons waarschijnlijk alsnog een keertje met de trein heeft gereisd ondanks we klachten hadden.

  6. Johan schreef:

    “DB wijst erop dat de airco de aerosolen naar beneden worden geduwd.”

    Als ik me niet vergis zitten er in rijtuigen van DB (in de trein Amsterdam-Berlijn en elders) ook wel roosters direct onder de ramen waar lucht uit naar boven wordt geblazen. Zwemmen die aerosolen dan tegen de stroom in naar beneden?

    1. Amar schreef:

      Deze vraag heb ik nou ook! Ik reis regelmatig met deze IC en het klopt dat de airco naast het raam zit en naar boven blaast…

      1. Simon schreef:

        Het raam straalt in de winter kou naar binnen en in de zomer hitte. Door de luchtstroom langs het raam te leiden wordt het comfort bevorderd.
        Wel is het zo dat koude lucht meestal bovenin de bak wordt ingeblazen en dan vanzelf neerdaalt omdat ze zwaarder is. Warme lucht wordt meestal langs de plint ingeblazen en stijgt dan op.

  7. erno-berk schreef:

    Ik hoop dat in het Fernverkehr (IC/ICE/EC/Railjet/etc) de mondkapjesplicht afgeschaft kan worden. In het Nahverkehr (IRE/RE/RB/S-Bahn/U-Bahn/Stadtbahn/Strassenbahn/Bus) moet de mondkapjesplicht zeker blijven, maar als in het Fernverkehr de mondkapjesplicht afgeschaft kan worden dan wordt reizen met de trein een heel stuk aantrekkelijker. Mogelijk zou er dan wel een reserveeringsplicht voor het Fernverkehr moeten komen om zo wel bron- en contactonderzoek uit te kunnen voeren als het blijkt dat er toch besmettingen zijn op een bepaalde trein.

    1. Anoniem schreef:

      Zal voorlopig niet gebeuren, ook in Duitsland neemt het aantal besmettingen snel toe.

      1. erno-berk schreef:

        Jammer, had graag weer op treinvakantie of sowieso op vakantie gewild, maar ik ga niet 8 uur lang een mondkapje dragen. Wil graag naar de Allgaü, maar Elten-Oberstaufen is 8 uur en 55 minuten. Met een mondkapje echt te lang.

    2. Karel Geerts schreef:

      Bron- en contactonderzoek is zonder app een wassen neus.

  8. Ron Swart schreef:

    Om te bepalen of je besmet bent met het ‘COVID-19-virus’ is de PCR-test in het leven geroepen. Deze test is 100% onbetrouwbaar! Ze gaan met ‘n wattenstaafje van 15 cm via je neus tot vlakbij je hersenen. De Deep State/cabal komt met een reeds lang vooropgezet plan tot vlakbij je hersenen en het enige doel is een monster te nemen van je DNA.
    COVID-19 betekent Certificate of Vaccination identity en het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence. Trap er niet in.

    1. paul van berkel schreef:

      zucht…

    2. Baartstaart schreef:

      Overdrijven is ook een vak… 2% false positives is genoeg om met veel testen een tweede golf te veinsen, maar als er daadwerkelijk Covid19 is kan een PCR test weldegelijk iets zeggen. Deze test moet idd gecombineerd worden met andere tests. Trouwens iedere test kent een aantal procenten valse positieven en negatieven.

  9. Frans Eekhout schreef:

    Representatief…
    Ik heb na enkele korte ritten, het afgelopen weekend rondje Nederland gedaan vanuit het zuiden des lands naar de Randstad. Van de vier keer dat ik conducteurs in de trein zag lopen werd er drie keer wél gecontroleerd, de ene keer met een scherm voor het gezicht en het “handboek” waarop men z’n kaart op moest neerleggen en de andere keer een vriendelijke en charmante conductrice met mondkapje waar men de kaart tegen het controle apparaat moest zetten. Als het Duitse onderzoek ook representatief is of zou kunnen zijn voor een vergelijkbare Nederlandse situatie, zou dat een stimulans kunnen zijn om treinreizen te bevorderen – mits iedereen passagiers én spoorpersoneel – zich aan de regels houdt, mondkapjes of scherm draagt en de hygiëne in en om de trein goed schoongemaakt wordt. In Heerlen zag ik bij de roltrappen dat men de zwarte banden vaker ging reinigen. Soms vraag ik mij af of het in menige winkelcentra waar mensen dichter langs elkaar lopen net zo veilig aan toe gaat als in trein, tram, bus, metro of vliegtuig. Ik krijg de indruk dat men juist de laatste tijd in drukke winkelcentra “nonchalanter” met de mondkap regels omgaat en daarom zet ik deze zelfs in de binnensteden maar op en probeer op de drukte te anticiperen. Reizen met het openbaar vervoer in binnen- of buitenland kan, zolang als men de geldende regels maar correct in acht neemt en veilig en gezond op z’n plaats van bestemming arriveert ! A propos, in menige supermarkt kon men maandenlang geen gebruik maken van de gratis koffieautomaten, nu weer wel waar Jan en alleman met zijn vingers aan komt, hoe is het dan bij alle overige automaten gesteld met de hygiëne ?…

    1. Fransje schreef:

      Een mondkapje is er vooral om de mensen in angst te houden overheid strategie als het echt het killer virus is lagen nu toch de ziekenhuizen vol met slachtoffers ?

      1. Leo Lansbergen schreef:

        Is er een hiaat in Uw geheugen?
        Heeft U de 6000 ( waarschijnlijk ongeveer 10.000) van Uw “killervirus” gemist ?

        1. Leo Lansbergen schreef:

          Kleine correctie; 6000 respectievelijk 10000 slachtoffers…..

        2. Fransje schreef:

          Deze mensen zijn met corona overleden niet door .

      2. Eef schreef:

        Domme praat, het spijt me.

  10. G. van der Zwaag schreef:

    Corona: Hoe erg ook allemaal, toch zijn we hier in West-Europa zo intellectueel mogelijk bezig met de GEVOLGEN, let wel de GEVOLGEN van wat er in Oost- Azie is gebeurd. Daar hadden ze 2 meter afstand moeten houden en hun overigens goede gewoonte van het gebruik van kapjes constant streng moeten handhaven en NIET wekenlang wachten met het de rest van de wereld te vertellen……..
    Zoek op internet Arjen Lubachs laatste zondag maar eens op, enkele maanden geleden. Vreemd genoeg heb ik daarna geen enkele reactie daarop gehoord.

    1. Johan schreef:

      Je hebt gelijk.
      En nu?

    2. Brabo schreef:

      De eerste grote uitbraak was eind december en half januari was iedereen door de WHO al gewaarschuwd. Dat is juist omdat je in eerste instantie niet weet wat er precies speelt.

      Vervolgens is er in Europa en de VS twee maanden niets gebeurd. Ver van ons bed was het motto. Eind februari gingen we nog lekker carnavallen en naar de wintersport.

      Het iets te gemakkelijk.om naar Azië te wijzen om je eigen wanbeleid te verdoezelen.

      1. Rudy schreef:

        Het is bewezen dat Corona al in november 2019 in Europa aanwezig was. In Frankrijk zijn via röntgen foto’s verborgen patiënten ontdekt. Dat is ruimschoots voordat de Chinese uitbraak in januari 2020 bekend werd.

  11. Fransje schreef:

    De R is weer in de maanden regen en kou komen steeds dichter bij dus de griep komt ook weer terug en zo gaat het elk jaar laten we gewoon weer is normaal gaan doen.
    En laat je niet gek maken door de overheid en de NOS

    1. Simon schreef:

      Tja, tijdens de vogelgriep kreeg ik een tip van een struisvogel om mijn kop in het zand te steken.
      Ik heb het toch maar niet gedaan.

  12. Frank Sander schreef:

    De prijzen voor de mondkapjes zijn ondertussen flink gedaald. Dat zou geen reden meer moeten zijn om ze niet te gebruiken. Ik heb die van mij gehaald op https://www.budgetsupplies.nl. Lekker goedkoop en ze hebben ze tenminste ook in het zwart.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *