fbpx

Online claimen bij gemiste check-uit bij GVB

07 apr 2010 15:27

Sinds kort is het mogelijk om bij GVB online geld terug te vragen als men een check-uit heeft gemist met de OV-chipkaart. Reizigers met een gemiste check-uit kunnen op de website van GVB een formulier invullen en deze met een druk op de knop verzenden naar de Klantenservice van GVB.

Steeds meer reizigers maken gebruik van de OV-chipkaart. Uit de cijfers blijkt dat minder dan 2% van de OV-chipkaartreizigers af en toe een gemiste check-uit hebben. Deze reizigers betalen dan de maximale ritprijs van € 4,00. Zij kunnen het teveel betaalde nu ook online terugvragen. Daarnaast kunnen ook nog steeds claimformulieren worden opgehaald bij de servicepunten Tickets & Info of telefonisch worden aangevraagd bij de Klantenservice van GVB.

Maximale ritprijs
Een reiziger die vergeet uit te checken of die niet uit kan checken betaalt de maximale ritprijs van € 4,00. Dat wil echter niet zeggen dat er € 4,00 teveel is betaald want de reiziger heeft immers wel een rit gemaakt. Het bedrag dat in de regel aan de reiziger wordt gemaakt bedraagt dan ook € 3,22 (€ 4,00 minus het basistarief van € 0,78) of € 3,48 (€ 4,00 minus het gereduceerde basistarief voor kinderen tussen de 4 en de 12 jaar, studenten met een Studenten OV-chipkaart en 65-plussers).

Coulant
Met name nieuwe gebruikers moeten wennen aan het uitchecken. Omdat er steeds meer nieuwe OV-chipkaartgebruikers bij komen, blijft GVB coulant bij het terugbetalen als reizigers door het vergeten uit te checken te veel hebben betaald. Er zal voorlopig geen maximum worden gesteld aan het aantal claims dat reizigers krijgen uitbetaald. Uiteraard worden de claims wel gecontroleerd om misbruik te voorkomen.

Claimformulieren in bus en tram
In mei komen ook in bus en tram claimformuliertjes beschikbaar. Reizigers die een gemiste check-uit hebben, kunnen dan direct een formuliertje meenemen, invullen en op de post doen. Een postzegel is niet nodig.

Vergeet niet uit te checken!
GVB zet diverse middelen in om de reizigers er aan te helpen herinneren om uit te checken. In alle trams en bussen zijn stickers met de boodschap ‘vergeet niet uit te checken’ op ramen, deuren en vloeren geplakt. Daarnaast is deze boodschap ook opgenomen in de automatische halteafroep. Om de drie haltes wordt omgeroepen dat men niet moet vergeten uit te checken. Ook wordt dit in alle folders en advertenties verteld.

1 gedachte aan “Online claimen bij gemiste check-uit bij GVB”

  1. M. W. de Kleijn - de Vrankrijker schreef:

    ik ben op 6 sept 2022 vanuit Voorschoten (7.50 u) per trein naar Schiphol gereist. In de haast ben ik vergeten uit te checken op Schiphol. Ik zit nu in Amerika.
    Mijn kaartnummer is 3528 0434 3683 9812.
    Wat moet ik doen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *