Ook Belgische Spoorwegen (NMBS) krijgt minder loketten

Niet alleen in Nederland zijn er plannen om het aantal loketten te verminderen, maar ook buurland België wil het aantal bemenste verkooppunten terugbrengen. Bij de Belgische spoorwegen zijn 44 stations genomineerd om de kaartverkoop te beëindigen. Op 91 stations kunnen Belgische reizigers straks nog wel een kaartje kopen.

Kleine stations

Het gaat vooral om kleine stations waar de loketten verdwijnen. De meeste plaatsen zullen veel Nederlanders niet eens kennen, zoals in Heide, Diksmuide en Binche. De bekende grote Belgische stations blijven hun loketten houden.

In sommige stations zouden de loketbedienden 60 tot 90 procent van hun tijd geen klanten hebben. Daarom zullen die loketten gesloten worden, en al op korte termijn. Vanaf 1 maart breekt er een overgangsperiode aan. Tot het einde van het jaar zullen de loketten twee of drie dagen per week open blijven en zullen stewards beschikbaar zijn om reizigers te helpen bij de kaartautomaat.

Minder tickets verkocht via loketten

De afgelopen jaren zijn de Belgische loketten, net als de Nederlandse, steeds minder gebruikt. In 2015 werd nog meer dan de helft van de tickets via een loket gekocht, in 2020 nam dit volgens de NMBS af naar ongeveer 20%.

De loketten die het minst worden gebruikt worden gesloten. Ze zijn samen verantwoordelijk voor slechts 6% van alle transacties. De NMBS wijst erop dat het land in vergelijking met buurlanden nog steeds relatief veel loketten overhoudt. De NMBS zal straks in 16% van de stations in België een loket hebben, in Frankrijk is dat percentage volgens de NMBS 13%, in Duitsland 6% en in Nederland straks 4%.

Overgangsperiode

Voor de stations waar de loketten verdwijnen is een overgangsperiode gepland: van 1 maart tot het einde van het jaar. In die periode zullen de loketten nog twee of drie dagen per week open zijn en stewards zullen reizigers helpen bij de kaartjesautomaten. De hulp voor personen met beperkte mobiliteit zal behouden blijven in de stations die dit aanbieden, zegt de NMBS nog.

Overigens is de sluiting van de loketten nog allerminst definitief rond, de Belgische minister voor Mobiliteit heeft de NMBS terug gevloten, schrijft Het Nieuwsblad. Concreet moet de NMBS eerst in gesprek gaan met de betrokken lokale overheden en andere belanghebbenden. Daarnaast mogen er geen stationsloketten worden gesloten waarvoor geen gebruiksovereenkomst is gesloten met een andere openbare dienst, een vereniging of een commerciële exploitant, omdat er altijd menselijke aanwezigheid moet zijn.

Nederland

Naast de 44 stations de straks geen loket meer zullen hebben, zullen op de overgebleven stations de openingstijden aangepast worden. Om precies te zijn zullen de loketten bij 37 van de 91 stations korter open blijven. Op het Belgische alternatieve nieuwsmedium De Wereld van Morgen wordt het nieuws uiterst kritisch becommentarieerd. De site vindt dat de meerwaarde van een loket wordt onderschat.

In Nederland gaan de plannen veel verder dan in België. Waar België 91 verkooppunten wil overhouden, wil NS slechts 15 loketten openhouden. In België worden met name kleine plaatsen gedupeerd maar in Nederland zullen ook grote plaatsen als Groningen, Zwolle en Amersfoort zonder loket komen.

Meer op Treinreiziger.nl

This post was last modified on 4 februari 2021 09:51

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

7 dagen terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug