Duitsland: elk uur een trein Amsterdam – Berlijn (en één uur sneller)

Terwijl Nederland in de nabije toekomst (2024) hoopt op een half uurtje kortere reistijd naar Berlijn, zijn de Duitsers bezig om de trein naar Berlijn op termijn in Duitsland bijna een uur te versnellen. Bovendien willen de Duitsers dat er elk uur een trein tussen Amsterdam en Berlijn gaat rijden.

Bijna één uur sneller naar Berlijn

Dat blijkt uit de dienstregelingsplannen die onder regie van het Duitse Ministerie voor Infrastructuur zijn gemaakt. De Duitsers willen dat de reistijd Amsterdam – Berlijn in 2030 is verkort tot 5 uur en 27 minuten. “Aangenomen dat de reistijd Bad Bentheim – Amsterdam gelijk blijft aan de huidige reistijd.” Nu bedraagt de reistijd nog 6 uur en 22 minuten.

De trein moet versneld worden door minder vaak te stoppen. De snelle trein moet in de toekomst in Duitsland alleen stoppen in Rheine, Osnabrück, Hannover en Berlijn Spandau. Vooral door niet meer in Stendal te stoppen wordt de trein versneld, daardoor kunnen de treinen een kortere route nemen. Bovendien krijgen de nieuwe treinen een iets hogere maximumsnelheid: 230 kilometer per uur, in plaats van 200.

Elk uur naar Berlijn

De snelle trein naar Berlijn moet eens per twee uur gaan rijden, net zoals nu. Maar daar bovenop moet er nog een trein komen. Die trein gaat ook eens per twee uur rijden en gaat in meer stations stoppen. Beide treinen samen zorgen ervoor dat er min of meer elk uur een trein van Amsterdam naar Berlijn zal gaan rijden.

In Duitsland zal de langzamere trein op alle stations blijven stoppen waar de trein naar Berlijn nu ook stopt. Dus onder andere in Bünde, Bad Oeynhausen en Minden. Alleen de stop te Stendal verdwijnt. Ook kan er korter gestopt worden in Bad Bentheim. De tragere trein naar Berlijn zal daardoor nog steeds circa 35 minuten sneller zijn dan de huidige verbinding.

Overstappen naar Bremen en Hamburg

Het Duitse plan voor de toekomstige dienstregeling heet Deutschlandtakt en is al behoorlijk concreet. Zo zijn de patroontijden van de trein al uitgewerkt. Daaruit wordt duidelijk dat beide treinen naar Berlijn in Osnabrück aansluiting blijven geven op de trein naar Bremen en Hamburg. De overstaptijd bedraagt volgens de plannen 15 tot 18 minuten.

De toekomstige dienstregeling is al geschetst, compleet met patroontijden

Tussen Nederland en Hamburg voorziet het Duitse Ministerie van Infrastructuur geen directe treinverbinding. Het Ministerie wijst op de goede aansluiting in Osnabrück. Maar mocht een vervoerder toch een directe trein Amsterdam – Hamburg willen introduceren, dan kan dat.

Nederland versnelt ook

De concrete Duitse plannen zijn opmerkelijk, omdat in Nederland vaak het beeld wordt geschetst dat Duitsland dwarsligt bij een snelle trein naar Berlijn. Dat klopt dus allerminst. Terwijl de Nederlandse plannen uitgaan van een half uur reistijdvermindering over de gehele route, blijken de Duitsers dus een uur te willen winnen in Duitsland.

Helemaal eerlijk is die vergelijking niet: Nederland legt de focus in eerste instantie op de korte termijn, op 2024. Duitsland daarentegen richt zich op 2030. “De plannen sluiten goed op elkaar aan” vertelt een woordvoerder van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het is ook zeker niet zo dat er in Nederland niets gebeurt om een snellere trein naar Duitsland mogelijk te maken. Sterker nog, dit kabinet heeft 50 miljoen euro uitgetrokken om de infrastructuur te verbeteren, met oog op een snellere trein naar Berlijn. Hoe het bedrag precies zal worden benut, wordt nog verkend, maar gedacht wordt aan sneller spoor tussen Hengelo – Oldenzaal en een extra perron in Oldenzaal, zodat de versnelde trein ook goed in de dienstregeling in te passen is. Voor de betrouwbaarheid van de versnelde trein is ook een extra perron in Deventer wenselijk, ook dat wordt nu verder verkend.

Nieuwe treinen in 2024

De half uur reistijdwinst die Nederland in 2024 voor ogen heeft zal voor circa één derde in ons land geboekt worden. Daarnaast kan er in Duitsland tijd gewonnen worden omdat er nieuwe treinen zijn besteld. Die treinen kunnen zowel rijden op de Nederlandse als Duitse bovenleidingspanning. Een locwissel moet daarom per 2024 tot het verleden behoren.

“Volgens Deutsche Bahn, die de treinen heeft besteld, ligt de productie op schema en zijn de treinen bijtijds beschikbaar om per dienstregeling 2024 te rijden” aldus de woordvoerder.

Zie ook: Dit wordt de nieuwe Intercity naar Berlijn

De toekomstige trein Amsterdam – Berlijn.

Route via Arnhem?

NS heeft eerder gepleit om de reistijd naar Berlijn te verkorten door de route te veranderen. Het spoorbedrijf pleit ervoor om het spoor tussen Utrecht, Arnhem en de Duitse grens te verbeteren, zodat een snelle trein via Arnhem en het Ruhrgebied mogelijk wordt. “Voor nog snellere verbindingen bezien we in Toekomstbeeld OV 2040 ook andere route-opties via Zwolle of via Arnhem, al dan niet met overstap. Hiervoor zijn flinke investeringen nodig en dit vraagt om een brede en zorgvuldige afweging op basis van volwaardig onderzoek” reageert het Nederlandse Ministerie.

Of de route via Arnhem mogelijk is, valt te bezien. Het is in elk geval in het dienstregelingsplan Deutschlandtakt niet voorzien. “Er is tussen Oberhausen, Mülheim en Hamm ook geen capaciteit aanwezig” zegt een woordvoerder van het Duitse Ministerie. Bovendien stellen de Duitsers dat ook de capaciteit tussen Berlijn en het Ruhrgebied een probleem is. Onze oosterburen realiseren straks meer snelle treinen tussen Berlijn en het Ruhrgebied, en daarbovenop zijn er geen treinpaden voor andere snelle treinen.

Planning uursdienst onbekend

Voorlopig zullen de treinen naar de Duitse hoofdstad dus gewoon via Amersfoort en Hengelo blijven rijden. Wanneer we stappen richting een uursdienst kunnen verwachten is niet bekend. Het Duitse Ministerie verwijst voor die vraag naar Deutsche Bahn. Terwijl Deutsche Bahn op zijn beurt voor vragen over Deutschlandtakt verwijst naar het Duitse Ministerie.

Zie ook: Overzicht nieuwsartikelen snelle trein naar Berlijn.

Internationale trein in het nieuws

This post was last modified on 16 april 2021 11:23

Share

Recent Posts

Arriva niet blij met ‘lapwerk’ rond spoor in Groningen: ‘Reiziger de dupe’

Door tweewekelijkse inspecties op het spoor rond station Groningen wordt de dienstregeling voor Arriva-treinen aangepast.…

24 uur terug

Verzakt spoor tussen Sittard en Maastricht zorgt voor dagenlange hinder

Door zware regenval op zondagochtend is een deel van het spoor tussen Sittard en Maastricht…

2 dagen terug

Fiets mee met de ICE Amsterdam – Frankfurt vanaf 8 augustus

Goed nieuws voor fietsers die graag gebruikmaken van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Frankfurt. Vanaf…

2 dagen terug

Amsterdamse tram voortaan door naar Uithoorn

Vanaf zondag 21 juli is het mogelijk om met tram 25 tussen Uithoorn en Amsterdam…

3 dagen terug

Olympische atleten vertrekken met Eurostar naar Parijs

Vandaag vertrokken achttien atleten van TeamNL uit turnen, boogschieten en skateboarden vanuit Nederland vanaf station…

3 dagen terug

NS weet dankzij ICNG langere reistijd te beperken op geteisterde HSL

De maximumsnelheid op de HSL is op een aantal delen verlaagd tot 80 km/u, vanwege…

4 dagen terug