Ook Streekvervoer gaat 28 mei plat
15 mei 2019 20:23
Ook werknemers in het streekvervoer doen op dinsdag 28 mei mee met de grote pensioen staking. Op de provincies Utrecht en Gelderland na, zal in de rest van het land bijna geen bus of trein meer rijden. Eerder was al bekendgemaakt dat werknemers bij de NS en het stadsvervoer in de drie grote steden 28 mei de hele dag staken.
In andere sectoren roepen de vakbonden alle werkenden op om de dag erna het werk neer te leggen, tijdens de pensioenactiedag woensdag 29 mei.
Streekvervoer Utrecht en Gelderland staakt niet
Er wordt niet gestaakt door het streekvervoer op 28 mei in Utrecht (Keolis en Qbuzz), op de Veluwe (Keolis), in de Achterhoek en Rivierenland (Arriva) en in Lelystad en omgeving (Connexxion). Op alle andere plekken in het land wordt 28 mei dus wel gestaakt.
- Update: mogelijk wordt er toch gestaakt in genoemde regio’s. De info dat er niet gestaakt zou worden komt uit een eerder persbericht van de FNV. Voor zover bekend geldt de stakingsoproep inmiddels voor alle regio’s.
18 maart werd ook gestaakt
Op maandag 18 maart hielden FNV, CNV en VCP al een actiedag waar 40.000 mensen aan deelnamen. Toen legden werknemers van NS en het stadsvervoer het werk voor 66 minuten neer in de ochtendspits. Althans, op papier. In praktijk legden de ov-werknemers langer het werk neer.
Brigitta Paas, bestuurder FNV Streekvervoer: “We vinden het vervelend voor reizigers, maar we doen dit ook voor hen. Voor een goed pensioen voor iedereen. Het is tijd dat het kabinet over de brug komt.”
3 eisen voor een goed pensioen
Eind vorig jaar is het overleg tussen vakbonden, kabinet en werkgevers over pensioenen vastgelopen. De bonden wisten echter geen akkoord te bereiken met de werkgevers. De vakbonden eisen dat de AOW-leeftijd bevroren wordt, en de pensioenen geïndexeerd moeten worden.
En de reiziger is de dupe.
Het openbaar vervoer is langzamerhand enige sector waar de FNV nog in staat is een grootschalige staking te organiseren.
Ik heb hier totaal geen waardering voor! De reiziger is de dupe.
De reiziger/klant wordt weer gegijzeld. Ach ja het wapen van de vakbonden, de laatste staking was alweer vorig jaar en zo is de reiziger elk jaar opnieuw weer de pineut. De leegloop bij de vakbonden van leden was laatst ook al nieuws. Het wordt eentonig als je enkel stakingen kunt verzinnen, ten laste van de betalende klant, die weer een of meerdere vrije dagen moet verletten. Die klant zal met der tijd de trein of bus openbaar vervoer de rug toe keren. Zelf rijden wordt zo steeds populairder, en is eigenlijk al aan de gang, zie de almaar groeiende files elke dag. En de drang en vraag naar wegenuitbreidingen. Gaat goed zo met het milieu, en de gezonde buitenlucht.
Eigenlijk zouden we allemaal eens moeten gaan staken. we pikken gewoon teveel wat politiek Den Haag allemaal bedenkt (steelt van de werknemer)
bijna 40% belasting betalen over je vakantie geld btw verhoging en de vele andere lasten verhogingen
Heeft iemand een idee wat Arriva gaat doen? Rivierenland staakt niet, maar wat doen Noord-Nederland en Limburg?
Limburg staat altijd vooraan als er gestaakt mag worden, daar zitten de meest extreme vakbondsfanaten. In het noorden is het moeilijk in te schatten.
Arriva in Noord-Brabant gaat ook staken op 28 mei a.s..
Ik haal hier even niet uit wat de Valleilijn doet, dus Connexxion/Syntus bus & trein ?.
Tja en dan vraagt met name de FNV zich af waarom steeds meer leden opzeggen!!! Wat mij betreft mag deze club zich opheffen, maar eerst even afstraffen zoals het met de PVDA is gebeurt..
Tjonge jonge, overdrijft u niet een beetje? We hebben pas nog op 1 mei de staking herdacht die tot de achturige werkdag leidde. Misschien onderhandelt u liever zelf met de overheid of met uw werkgevers? Dan voorspel ik u weinig succes in uw eentje.
@Simon, tja, de waarheid doet zeer hé?? Alsof de FNV veel voor een individu doet, als jij dit denkt wens ik jou zeer veel succes !!!
De FNV valt helaas niet af te straffen. Je kunt voor de vakbond stemmen of niet stemmen. Het resultaat is hetzelfde.
@Johan, ik denk dat Jan ermee wil zeggen dat eerst de leden spontaan weg gaan lopen en dat dan de fnv gaat stoppen met bestaan vanwege dat ze geen leden meer hebben.
Er dreigt ook een staking intern bij FNV
Er zijn ook nog mensen zonder rijbewijs zoals mijn vrouw en ik. We zijn nog meer de dupe dan al die rijke autobezitters.
gaat het hier om een landelijke staking van NS?
kan ik wel met keolis treinen??
Ik vraag nog steeds af kan ik met de valleilijn bus/trein, ik zou eventueel wel op mijn werk kunnen komen(Moet wel met de bus naar Amersfoort vanaf Utrecht).
Op dit moment is dat nog niet bekend. Het meest actuele nieuws van Keolis op hun site is van 16 mei:
De vakbonden hebben opgeroepen om op dinsdag 28 mei het werk neer te leggen. Het is nog onduidelijk of dit gevolgen gaat hebben voor onze dienstregeling. Zodra we meer informatie hebben zullen we dat communiceren via onze website en sociale media.
Zag het bij valleilijn site ook staan nu, denk dat ik maar dagje thuis werk.
Ik heb met vorige staking ook gedaan met de bus, man wat ben je dan lang onderweg van Utrecht naar Amersfoort :P.
En dan moet ik nog naar Hoevelaken, dus ook nog een bus of trein indien deze gaat.
En dan met de vorige staking kon ik terug normaal(66 min staking), maar als ik terugweg ook zo lang onderweg ben dan laat maar zitten :).
Hoe gaat de FNV uitleggen aan patiënten dat ze minimale zorg krijgen omdat de helft van het personeel vrij moet nemen? De werkdruk is al zo hoog.
Het kabinet bereik je niet, die hebben auto met chauffeur. Laat die chauffeurs maar staken of bedenk iets anders ludieks.
Ik heb een medische afspraak waarvoor ik een uur met de bus moet. Geen idee hoe ik er nu moet komen. sociale bevriende autorijders moeten werken………..
Dit zal extra autoverkeer veroorzaken, Op wiens conto moet deze extra Co2 uitstoot komen? Voor diegenen die toch moeten reizen: https://www.blablacar.nl/
Fijn als je in het buitenland bent en op die dag landt op Schiphol en dan verder moeten met de trein.
Jammer de staking in het OV. We zijn heel duur met het OV in Europa en dan ook nog extra de reiziger pakken door middel van een staking. Ik vind het zachts gezegd heel dom dat juist de OV sector zich hiervoor leent. “Het zou verboden moeten worden”.
Adriaan.
Rijdt Arriva in Friesland wel of niet?
Ik belde ze vanochtend met dezelfde vraag. Ze konden me nu nog weinig vertellen, we moesten vooral de website en social media in de gaten houden,.
Ook in Utrecht ligt het stil, dus probeer het maar niet waar je ook heen wil.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1925013/
Langzaam aan word ik erg moe van de stakingen het is elk jaar wel een keer raak volgens mij kun je ook ludieke acties bedenken bijv. een dag of een week lang gratis ov dan raak je de overheid financieel maar de normale burger niet.
Dat soort ludieke acties zijn er ooit wel geweest,maar busboeren kregen te weinig inkomsten binnen en liepen naar de rechter. Die verbood vervolgens dit soort acties. Er bleef dus helaas nog maar één actievorm over: staken.
Er zijn ook nog wel andere vormen te bedenken, bijv minder frequent te rijden of bij een aantal haltes langer stil te blijven staan. Een ontregelde dienstregeling is nog altijd beter dan geen dienstregeling. Maar daar komen die ‘knappe’ koppen bij de vakbonden niet op.
Meteen maar weer alles plat gooien, getuigt van vast blijven hangen in een verouderd denkpatroon.
Is het weer eens zo ver dat buschauffeurs door de vakbonden opgezweept worden. Het is al zo slecht gesteld met het OV in Maastricht. Deze staking dan ook nog eens erbij! Vrij geregeld staan passagiers in Maastricht in de kou. Smoesje als elektrische bus niet opgeladen. Dat maak je de passagiers echt niet wijs! De Provincie Limburg had nooit en te nimmer Arriva de concessie moeten gunnen. Arriva was maar 2e rangs keus. Er gaan steeds meer stemmen op om Arriva de concessie te gaan ontnemen. De Provincie Limburg moet nu zijn plicht na komen en bij staking van Arriva de concessie gaan ontnemen! Zijn wij eindelijk af van de krakkemikkige elektrische bussen. Dat is echt een grote aanfluiting. Wie zo iets ooit bedacht heeft!
Elektrische Bussen werken prima, je moet het alleen wel goed invoeren.
Net zoals ze in Utrecht tijdje dachten kunnen 1 diesel bus vervangen voor 1 elektrische, nee dit is niet het geval.
Ze hebben dus voor deze lijn waar het over gaat een extra bus al besteld, om altijd een reserve achter de hand te hebben.
weet iemand od De Lijn wel vanuit Hasselt en Bilzen naar Maastricht rijdt? De Lijn is niet Nederlands toch?
De Lijn is inderdaad Belgisch
Dat betekent dus dat de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen van QBuzz niet rijdt tussen Dordrecht en Leerdam, want dat ligt in Zuid-Holland. Maar wel tussen Leerdam en Geldermalsen, want dat stukje ligt in Gelderland.
Dat betekent een schadepost van € 250!
Ben van OV afhankelijk. Kan nu niet deelnemen aan een cursus waarvoor ik mij in januari heb opgegeven en krijg mijn geld niet terug!
FNV betalen graag aan de gedupeerde
Je bent een ware strijder