fbpx

Opmerkelijke details bijna aanrijding Utrecht

Woensdag, een halve week na het treinongeluk in Amsterdam, meldde minister Schultz dat er bij Utrecht bijna opnieuw weer een treinongeluk was geweest. Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat het inderdaad maar heel weinig heeft gescheeld: een paar meter. Dat staat in een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Naar alle waarschijnlijk heeft de stoptrein Utrecht – Breukelen een rood sein gemist. De trein kreeg bij vertrek uit Utrecht Centraal een geel sein van spoor 12B naar 13A. De machinist weet bij het gele sein dat hij erop moet rekenen dat het volgende sein rood kan zijn. Dat sein wordt echter door de sprinter gemist, waardoor een wissel wordt opengereden. De sprinter rijdt nog enkele meters door en begint pas te remmen op een paar meter afstand van de werktrein.

Enkele meters
Een aanrijding kan zo ter nauwernood voorkomen worden. Beide machinisten en de treindienstleider verklaren dat de treinen op een paar meter afstand van elkaar tot stilstand zijn gekomen.

Gevarensetting
ProRail meldt in eerste instantie dat het om een stoptonend sein passage gaat zonder gevarensetting. De Inspectie heeft toch interesse in het incident, omdat er sprake was van een deelrijweg. "Deelrijwegen hebben in het verleden bijgedragen aan enkele zeer ernstige voorvallen" zo verklaart de inspectie. Later op de avond ontdekt de inspectie via de treindienstleiding dat er weldegelijk een gevaarsetting was.

Reizigerstrein
ProRail spreekt in haar 24-uursrapport consequent over een leeg-materieeltrein. Dat is echter onjuist, zo bevestigt een woordvoerder van de inspectie. Ook een woordvoerder van NS bevestigt dat de trein reizigers vervoerde, maar hoeveel reizigers aan een aanrijding zijn ontkomen weet hij niet. "Het was in het begin van de spits. De trein is uiteindelijk teruggekeerd op Utrecht Centraal, waar de reizigers de trein hebben moeten verlaten".

Nader onderzoek
De Inspectie onderzoekt nog of de seinen hebben gefunctioneerd en of de seinen ook voldoende zichtbaar waren. Ook bekijkt de Inspectie de rijweg en de handelingen van de treindienstleiding en machinist.

Gerelateerd:

De situatie in beeld (bron: ILT)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.