Opnieuw dreigt vertraging voor vernieuwing Maaslijn

Opnieuw zijn er twijfels gerezen of de vernieuwing van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen voor november 2024 klaar is. Eerder dreigde er vertraging omdat de kosten steeds opliepen en het Rijk en Limburg het een tijd lang niet eens werden over de vraag wie de oplopende meerkosten zou betalen.

Aanvullende inspanning

Dat probleem met de Maaslijn is inmiddels uit de wereld. Maar nu waarschuwt ProRail het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de provincie Limburg voor mogelijke vertraging, nu de planning van het project nog eens tegen het licht is gehouden.

Naar aanleiding van deze waarschuwing vond donderdag bestuurlijk overleg plaats tussen demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van I&W en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). Provincie en ministerie lieten weten hoe dan ook vast te houden aan de tijdige oplevering van de Maaslijn. Maar dit kan volgens Van Gaans niet zonder “aanvullende inspanningen vanuit ProRail”. Ministerie en provincie hebben ProRail donderdag dan ook gevraagd om extra maatregelen om het project binnen de afgesproken termijn te realiseren.

Fors duurder

“Vertraging van het project is onwenselijk, gezien de nadelige effecten voor reizigers en vervoerders in het spoornetwerk in Zuidoost-Nederland en de impact op onze concessieafspraken met Arriva om nieuw elektrisch treinmaterieel te kunnen laten instromen”, aldus Van Gaans. Een verdere vertraging van het project zou volgens Van Gaans ook leiden tot meerkosten.

De kosten van het project worden nu geraamd op zo’n 320 miljoen euro, 96 miljoen meer dan eerder. Aanvankelijk weigerde Limburg mee te betalen aan de extra kosten, waardoor vertraging dreigde. Maar na overleg tussen waarnemend gouverneur Johan Remkes en toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven besloot Limburg alsnog 24 miljoen euro aan meerkosten bij te lappen. Ook reserveerde Limburg zo’n 10 miljoen voor als de kosten door extra risico’s alsnog oplopen.

Betere stiptheid

In de oorspronkelijke plannen had de Maaslijn al in 2020 geëlektrificeerd moeten zijn. Als de vernieuwing is afgerond, moet de treinuitval minder worden. Ook is de gedachte dat de stiptheid sterk verbetert. De dienstregeling is nu erg krap, waardoor er nauwelijks ruimte is om vertraging in te lopen. Daarom worden treinen bij vertraging nu snel geschrapt. Elektrische treinen kunnen sneller optrekken. Daarnaast komt er op enkele plaatsen meer dubbel spoor. Daardoor moet de dienstregeling straks betrouwbaarder worden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 24 september 2021 10:40

Share

Recent Posts

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

2 uur terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

6 uur terug

Tauernspoorlijn na stremming van acht maanden weer open en sneller

Na meer dan een half jaar is de belangrijke internationale verbinding over de Tauernspoorlijn (Salzburg…

1 dag terug

Twee weken lang stremmingen Rotterdamse metro E

In Rotterdam ligt metro E (Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal) er vanaf zaterdag twee…

1 dag terug

Nieuwe spoorstakingen dreigen – leden VVMC en FNV wijzen eindbod NS af

Er dreigen nieuwe acties bij NS nu de leden van FNV Spoor en de Vakbond…

2 dagen terug

NS Jongerendagkaart nog steeds te koop via Treinreiziger: veel interesse

Sinds deze maand is NS gestopt met de verkoop van de populaire Jongerendagkaart. Toch kunnen…

2 dagen terug