Opnieuw treinuitval door zieke treindienstleider bij ProRail
30 nov 2020 11:43
Vanwege een zieke verkeersleider zijn er maandagochtend op diverse trajecten rond Utrecht treinen uitgevallen. De problemen ontstonden rond 9:00 uur op de trajecten Utrecht – Arnhem / Rhenen en Amersfoort – Ede-Wageningen. Omstreeks 10:30 uur werd het treinverkeer hervat.
30 à 40 treinen geschrapt
Het is de tweede keer dit najaar dat er treinen uitvallen door een zieke treindienstleider bij ProRail. Eerder konden er al enkele uren geen treinen rijden op de lijn Dordrecht – Geldermalsen. Dat betreft een vrij rustige lijn, waardoor de impact meeviel. Arnhem – Utrecht is echter een druk bereden spoorlijn.
In totaal zijn er circa dertig tot veertig treinen uitgevallen. Normaal gesproken vervoeren sommige treinen tot ruim duizend reizigers, echter door de coronacrisis is het aantal treinreizigers meer dan gehalveerd.
Personeelstekort
De treinuitval komt voor ProRail niet geheel onverwacht. De spoorbeheerder waarschuwde al eerder dat een combinatie van personeelstekort en ziekteverzuim voor treinuitval zou kunnen zorgen. ProRail zegt hard bezig te zijn om nieuwe treindienstleiders te werven. Treindienstleiders zijn een soort verkeersleiders van het spoor: ze bedienen de seinen en wissels. Ook bij noodsituaties is in het algemeen de treindienstleider het eerste aanspreekpunt voor de machinist.
Werving nieuwe treindienstleiders
Vorige week startte ProRail met een nieuwe campagne om treinverkeersleiders te werven. “In tijden waarin organisaties in hun personeelsbestand snijden hoopt ProRail werknemers die tijdens de coronacrisis hun baan verliezen een helpende hand te reiken” aldus de spoorbeheerder vorige week.
ProRail onderzoekt de raakvlakken met andere branches om geschikt nieuw personeel te vinden. Zo lijkt de luchtvaartbranche een goed voorbeeld. “Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zal misschien ook over de kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden” aldus de spoorbeheerder.
Het is altijd een mooie ‘uitloopfunctie’ voor treinmachinisten geweest.
Misschien kan ProRail ook binnen die beroepsgroep gaan werven.
Een luchtverkeersleider op Schiphol verdient dat wil zeggen krijgt circa het zesvoudige van het uiterst nederige modale salaris, waarmee een treinverkeersleider het moet stellen. ProRail bewijst voor de zoveelste keer de markt voor hoger gekwalificeerde functies niet te kennen, en blijft steken in de ‘treinenbubble’.
De opleiding tot luchtverkeersleider duurt ongeveer 3 jaar. Een opleiding tot treindienstleider duurt 9 maanden. Tijdens beide opleidingen ligt het salaris ongeveer gelijk. Een treindienstleider (MBO+-niveau) verdient aan zijn top anderhalf keer modaal en een luchtverkeersleider (HBO+-niveau) ongeveer driemaal modaal. Treindienstleider is een luizenbaantje naast luchtverkeersleider. Behalve dat er verkeer wordt aangestuurd, zijn de functies ze nauwelijks vergelijkbaar en al helemaal niet inwisselbaar.
Duurt altijd jaren voor je wat verdient bij NS en Prorail ook zeker, niet de Marjannen natuurlijk maar de veldwerkers. Pensioen is goed, als je dat haalt.
Er is een verschil tussen verdienen en krijgen. Zo heeft NS ongeveer 5000 hoofdconducteurs in dienst die al acht maanden lang volstrekt inactief zijn en hun best doen hun eigen boventalligheid te bewijzen. Die verdienen niets, maar krijgen het wel. Zie het als een soort sociale werkplaats zonder toezicht.
NS legde het op hun site uit als ‘door een verstoring elders’. Dat is wel een knap staaltje de halve waarheid zonder te liegen. Knap gedaan van de communicatieafdeling, maar gelukkig hebben we nog de media om het hele verhaal te vertellen.
Ze hebben een systeem waar een aantal oorzaken zijn voorgedefinieerd. Trein rijdt niet vanwege zieke verkeersleider is niet beschikbaar als oorzaak.
Er is wel een voorgedefinieerde oorzaak “problemen met de personeelsinzet”, of anders “logistieke beperkingen”.
Trouwens geestig om te zien dat er geen specifiekere categorie is voor een zieke verkeersleider, terwijl er wel een een is voor bijvoorbeeld “bedevaart”, “het onschadelijk maken van een WO-II bom” en “Thialf-schaatsen”. Zie https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken/oorzaken
De meest recente storing wegens “Thialf-schaatsen” was overigens tussen Utrecht en Amersfoort op 26 juli 2017. Dat zou een mooi onderwerp voor een verhalenwedstrijd zijn. Bron: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/18341-26-juli-2017-thialf-schaatsen-utrecht-amersfoort