Personeelstekort ProRail: treinverkeer Merwedelingelijn valt deels stil
24 sep 2020 9:46
Op het traject tussen Dordrecht en Geldermalsen konden donderdagochtend enige tijd geen treinen rijden. Volgens ProRail is er bij de verkeersleidingspost Rotterdam tijdelijk personeelstekort ontstaan.
Ziekteverzuim
Dat komt doordat treindienstleiders vanwege het coronavirus uit voorzorg niet werken wanneer zij lichte gezondheidsklachten hebben. “Het is de eerste keer dat we een trein niet kunnen laten rijden. Op bepaalde trajecten zitten we al niet heel ruim in ons jasje wat verkeersleiders betreft en nu komt ook nog de situatie met het thuis blijven bij lichte klachten daarbij. We zijn daarom hard op zoek naar personeel”, vertelt een woordvoerder van ProRail.
Het personeel bij de verkeersleiding werkt in wisselende diensten. Om 7:00 uur wordt de nachtploeg afgewisseld door andere treindienstleiders. Door het ziekteverzuim was er vanochtend niet direct een vervanger aanwezig. Toen is het treinverkeer op de Merwedelingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) stil gelegd. “We kijken altijd hoe we de impact zo klein mogelijk kunnen houden, maar het is voor de reiziger heel vervelend” aldus de woordvoerder van ProRail.
Treinverkeer weer hervat
Om 9:00 uur kon het treinverkeer hervat worden. Tot die tijd heeft Qbuzz bussen ingezet.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Sja, Prorail heeft er natuurlijk een handje van km spoor plat te leggen. Laten we nog maar wat extra geld uitgeven aan mooie likjes verf op historische perronkappen, dat is relevanter dan treinen laten rijden..
ProRail verzuimt en Arriva zet onmiddellijk bussen in.
Was dit inderdaad een actie van Arriva of van Qbuzz?
Die rijden daar toch?
Je hebt gelijk, ik loop nog een beetje achter 😉
Met dit soort strapatsen zal je de reiziger zeker niet in de trein terug krijgen.
Hoe voorkom je dan dat personeel zich ziek meldt ?
Of is dat onzin ?
Daar gaat het toch om ?
En een likje verf minder maakt een zieke man nog niet beter !
Peter
Antwoord is simpel.
1) Ventileren ventileren ventileren zo voorkom je verspreiding van aerosolgevoelige virussen zoals Corona. Dus ramen open of zorgen dat de HVAC veilig is. Even op de site van Maurice de Hond kijken Profail voor meer info.
2) Dan hoef je mensen met een verkoudheidje ook niet naar huis te sturen.
Verder zijn er testkits, die werken op een klein bloedmonster die binnen 10 minuten met een betrouwbaarheid van 99,3% kunnen vaststellen of je Corona heb. Dit is geen onbetrouwbare PCR test.
Zorgen voor voldoende personeel middels het nodige grld daarheen als het nodig is.
Excuus. Geld.
Haha, de eerste keer. Afgelopen maandag was dit ook al, dus dat is in ieder geval al twee keer, alleen deze week al.
Toen de verkeersleider een fout begaan en moest by zn chef komen praten,zn vervanger was dr niet,die was ziek…..
Bepaald niet flexibel bij ProRail. Daar kan niet worden geimproviseerd!
Gisteren (zondagmiddag) met een vertraagde intercity van Amsterdam CS naar Alkmaar gereden. Vlak voor Sloterdijk stond de trein opeens ruim twee minuten stil. Toen kwam de sprinter naar Uitgeest langsrazen, waarna we twee minuten later weer gingen rijden. Vervolgens riep de machinist (?) duidelijk geïrriteerd om dat we tot Uitgeest achter de sprinter zouden blijven hangen. Waren we dus gewoon bij Sloterdijk voor een rood sein gezet om de sprinter vóór te laten gaan. Gezien de tijd die we stilstonden, had de sprinter geen vertraging opgelopen als wij Sloterdijk als eerste waren binnengereden, terwijl wij nu bijna tien minuten extra vertraging opliepen. Voor een leek (zoals ik) een vreemde, niet van flexibiliteit getuigende actie, maar misschien zit er een logica of een reden achter die ik niet ken.
De tijd dat treindienstleiders in een stille ruimte geconcentreerd naar de treinenloop zaten te kijken ligt ver achter ons.
Het meeste werk wordt door de computer gedaan.
Misschien had uw machinist iets kunnen bereiken door tijdig de aandacht van de treindienstleider te trekken door hem/haar even op te bellen.
Dan kan ik concluderen dat in mijn branche software er intelligentere algoritmes op nahoudt… Maar nogmaals: misschien spelen er factoren die ik niet zie/begrijp. Dank in elk geval voor uw reactie.
@ Martin
Tja, andere factoren die spelen zijn de regels en de protocollen.
Het is voor een treindienstleider soms niet eens mogelijk om nog te improviseren, als zou hij/zij het willen.
In de meeste gevallen loopt het wel goed toch?
@ Simon
Dat is ook zo. Maar gisteren liep het gewoon over de hele linie stroef (ik kwam uit Valkenburg). Wat overigens wel goed ging, was het treinvervangende vervoer tussen Eindhoven en Den Bosch. Ging snel en soepel, mag ook worden gezegd.
proRail heeft tegenwoordig vooral vrrgadertijgers in dienst.
Mogelijk kan men personeel zoals verkeersleiders lenen van Lelystad Airport dat momenteel toch niets te doen heeft.
Die luchtverkeersleiders van Lelystadzullen dan wel in zeer korte tijd moeten worden bijgeschoold.
Hoe zit het trouwens met de salarisschalen en dienstjaren?
Dat kan in de praktijk nog wel wat problemen opleveren…