Opvolger ov-chipkaart vertraagd door onenigheid bunq en Translink

De introductie van de ov-pas loopt vertraging op. Translink en onlinebank bunq hebben hun samenwerking voor de vervanger van de ov-chipkaart stopgezet. Aanvankelijk zouden reizigers de eerste ov-passen dit najaar kunnen aanschaffen, maar Translink moet de planning nu aanpassen.

Ov-pas opnieuw vertraagd

De ov-pas moet de opvolger worden van de ov-chipkaart. “Alle gemakken die de ov-chipkaart biedt, zoals (zakelijke) kortingsabonnementen, reizen op saldo of huren van een ov-fiets moeten natuurlijk mogelijk blijven. Dat gaan we de komende tijd realiseren met de introductie van de ov-pas” legt Translink op zijn website uit.

Die opvolger zou aanvankelijk in 2022 beschikbaar komen, en later werd dit voor eind 2023 voorzien. Maar zoals vaker in de ov-sector blijkt een planning rekbaar want eind 2022 en 2023 is de ov-pas niet geïntroduceerd. Dat had nu in het najaar van 2024 moeten gebeuren, maar door de geklapte samenwerking tussen Translink en bunq zal de vertraging verder oplopen.

Commerciële voorwaarden

Translink, het bedrijf dat ov-chipkaarten uitgeeft, zou gebruikmaken van technologische kennis van bunq. Ook zou de onlinebank de rekeningen aanmaken die aan de passen worden gekoppeld. Maar de twee bedrijven konden het niet eens worden over de voorwaarden voor die samenwerking, bevestigen ze na berichtgeving van NRC.

“Translink en bunq hebben de samenwerking voor de uitgifte van de ov-pas stopgezet. Na een succesvolle pilotfase slaagden de partijen er niet in om een overeenstemming te bereiken over de commerciële voorwaarden”, meldt een woordvoerder van bunq. “Translink is nu aan het onderzoeken hoe, en op welke termijn, de ov-pas kan worden gerealiseerd.”

Hogere kosten

Daarnaast verschilden bunq en Translink te veel van elkaar om “de samenwerking op lange termijn succesvol voort te kunnen zetten”, stelt die laatste organisatie. Het is nog onbekend wanneer de ov-pas er komt. “We streven uiteraard naar het inperken van een vertraging”, zegt Translink.

NRC stelde eerder vragen over de kwestie aan zowel bunq als Translink. Dinsdag liet bunq-topman Ali Niknam daarop in een intern bericht aan werknemers weten meer geld te willen van Translink, omdat “onze kosten (salarissen) significant zijn toegenomen”. Translink wilde echter niet meer betalen dan eerder was overeengekomen met bunq.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 21 augustus 2024 23:07

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug