fbpx
Foto: NS

Einde (huidige) OV-chipkaart in zicht. Mogelijk per 2023

03 jul 2019 16:51

Het einde van de huidige OV-chipkaart is in zicht. In de toekomst komt er nieuwe chipkaart, waar de saldo niet meer fysiek op de kaart wordt bijgehouden, maar in een landelijke database. Daarnaast wordt het in de toekomst mogelijk om te reizen met de bankpas en de smartphone, en andere nieuwe betaalmogelijkheden.

OV-chipkaart relatief duur

Volgens de NOS verdwijnt de huidige OV-chipkaart mogelijk al per 2023. Het huidige systeem is relatief duur. Vervoerders maken nu per transactie kosten, die zijn relatief hoog. Ook de reiziger betaalt een relatief hoge vergoeding: 7,50 euro per 5 jaar. Dat kan vooral voor incidentele reizigers een drempel vormen. De vervoerders willen in de toekomst die drempel verlagen.

Eerste experimenten

Van Veldhoven wil toe naar een systeem waarbij het reissaldo niet meer op een OV-chipkaart wordt bijgehouden, maar waarbij de reiziger zelf kiest of hij bijvoorbeeld via een bankpas of mobiel wil betalen. Het saldo wordt dan op een centraal punt bijgehouden. De staatssecretaris onderstreept dat ook in de toekomst anoniem reizen, dus zonder account, mogelijk blijft. Er zijn al diverse proeven gedaan met nieuwe methoden, schrijft de NOS. Ook nu lopen er nog experimenten. Bijvoorbeeld een kleinschalige proef met de bankpas tussen Den Haag en Leiden.

Aantonen

De nieuwe manieren van reizen, bijvoorbeeld betalen via de smartphone of bankpas, wil Van Veldhoven uiterlijk over twee jaar uitrollen. Als het nieuwe systeem voldoet, zou de OV-chipkaart dan weer twee jaar later, dus in 2023, kunnen worden afgeschaft. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur zegt dat dat laatste alleen gebeurt als aan allerlei voorwaarden is voldaan. “Dan moet echt zijn aangetoond dat de reiziger er beter van wordt.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
67 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ariën
4 jaren geleden

Ik voorzie zelf wel dat de OV-chipkaart voor abonnementen zal verdwijnen. Voor toeristen en mensen die zelden reizen, of liever anoniem willen zijn zal de OV-chipkaart als losse kaart vast wel blijven bestaan.

Wat misschien niet iedereen weet is dat de bankpas (mits deze EMV heeft, en dus contactloos te gebruiken is) ook te gebruiken is in het Londense openbaar vervoer. Met de pas kan je dus eenvoudig (zonder registratie vooraf) in- en uitchecken daar waar je normaal een Oystercard voor nodig hebt. Afschrijving van het bedrag gebeurt binnen enkele dagen. Dit moet ook gewoon in Nederland mogelijk worden voor reizen op saldo.

Rogier de Wit
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

Helemaal mee eens, in Londen werkt het super handig!

Frenkel
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

En het systeem zoals in London is dus wat ze hier ook willen invoeren.
Juist ideaal voor toeristen en sporadische reizigers.

L.Koenraad
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frenkel

Behalve dan dat het niet compatible is met mijn administratie want reisgeld gaat van huishoudgeld af hier en dat is een contante geldstroom geen digitale

Ruud
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

En dit is weer zo een plan waar bij mensen met beperking die onder bewindvoerder staan weer eens de dupe zijn van het niet denken aan deze mensen, schande vindt k dat denk toch eens beter na!!

ben er niet mee eens.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

Misschien moet je dit even uitleggen, want ik begrijp het verband totaal niet.

Ari
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Op dit moment gebruik je een bankpas om iets te betalen en een OV-chipkaart om te reizen. Als je de bankpas ook als OV-chipkaart gaat gebruiken, dan combineer je dus functies. Voor veel mensen erg handig, maar voor sommige mensen moeilijk te begrijpen. Wordt er nu geld betaald door de bankpas te tikken of niet? Het helpt ook niet mee dat sommige stations poortjes hebben (soms van meerdere vervoerders) en andere stations paaltjes (ook soms weer van verschillende vervoerders en soms zelfs meerdere van dezelfde vervoerder zoals toeslagzuilen of saldolezers).

Mensen die onder bewind staan hebben meestal geen vrije beschikking over hun bankpas. Meestal wordt er een vast bedrag per week/maand gestort op een speciale betaalrekening voor huishoudgeld en is rood staan onmogelijk. Kun je dan nog wel reizen met zo’n systeem, of wordt er bijvoorbeeld tijdelijk een borg gereserveerd? Je wil niet dat iemand meer kan uitgeven dan op de pas staat, maar als de rekening pas na een paar dagen komt dan zou iemand toch rood komen te staan of weer een schuld opbouwen.

We hebben het nu al over een situatie waarin een verkeerde handeling keiharde euro’s kost. Als je dat met een bankpas gaat doen dan worden de gevolgen veel groter. En bedenk dat een gemiddelde bewindvoerder niet één persoon onder bewind heeft, dat kunnen er rustig 50-60 zijn voor een eenmansbedrijfje…

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Ari!

Maar dan nog begrijp ik het verband niet helemaal. Dat er ook mensen bestaan die onder het gezag van een bewindvoerder staan, of anderszins hun zaakjes niet voor elkaar hebben, hoort volgens mij geen belemmering voor technische vooruitgang te zijn. Ondanks alle hulp en vrijstellingen die voor dergelijke mensen beschikbaar zijn, zullen ze ongetwijfeld veel beperkingen ervaren, waarvan het wel of niet kunnen reizen met de trein niet de grootste is. Die mensen zullen straks waarschijnlijk niet met hun bankpas kunnen reizen. En zo zullen er ook andere groepen bestaan die hieraan niet mee kunnen doen. Uiteindelijk zal er opnieuw een situatie ontstaan waarbij het gros met het meest gangbare product reist, terwijl er voor de rest ook mogelijkheden bestaan.

Feit is dat de D66 staatssecretaris wat gezegd heeft, waarvan nog niets over de inhoudelijke invulling duidelijk is. Het geeft dan geen pas direct te melden dat het een schande is dat er niet wordt gedacht aan mensen onder bewindvoering.

Frits Evers
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

Het bus reizen kan al in Almere met de app van Algo van keolis

P
4 jaren geleden

Men had niet aan de OV reiskaart moeten beginnen en het gewoon bij losse treinkaartjes en de stroppenkaart moeten houden. Het gedoe met dat in en uit checken (waarom Engels) levert een hoop gedoe op bij al die verschillende vervoerders (ook al zoiets)

Frenkel
4 jaren geleden
Antwoord aan  P

Als er iets achterlijk complex was dan was het wel de strippenkaart.
-Eerst uitzoeken hoeveel zones je gaat reizen
-een extra trip bijtellen
-bij de juiste trip omvouwen
-en vervolgens afstempelen.

Probeerde dat een toerist maar eens uit te leggen

Tim H
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frenkel

En vervolgens wist niemand hoe het geld verdeeld moest worden. Daarnaast fraudeerden vervoerders tegen de klippen op met hun reizigerstellingen.

Henny
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frenkel

En het meest belachelijke : de strippenkaart was na 2 jaar niet meer geldig en naar het resterende geld kon je fluiten

Tonny Schonewille
4 jaren geleden

Poh, weg met die rotzooi! Tenzij de vervanging nog slechter wordt. Vertrouwen heb ik niet op dit moment, gezien de ervaringen uit het verleden en heden.

Johan
4 jaren geleden

Ik ben bepaald geen fan van de OV-chipkaart, maar als er in twee jaar tijd een vervanging voor dat ding uit de grond gestampt moet worden, gaan soortgelijke fouten wéér gemaakt worden. Een daarvan zie je al in dit artikel: De politieke focus is wéér op de betaalmethode in plaats van op de gewenste gebruiksmogelijkheden.

* Hoe regel je dat er verschillende abonnementen (van verschillende vervoerders) op één account/kaart actief kunnen zijn en dat dat naadloos samenwerkt?

* Moet je zonder gedoe tot aan of over de landsgrens kunnen reizen met het nieuwe systeem?

* Hoe moet het nieuwe systeem prijsverschillen tussen bijvoorbeeld spits en dal kunnen berekenen?

* Mag het nieuwe systeem een handeling van de reiziger vereisen tijdens een overstap (zoals het omchecken nu)?

* Hoe moet het nieuwe systeem kunnen omgaan met samenloop? (Moet je straks nog van tevoren uitvinden of er een blauwe of een rode trein komt voorrijden?)

* Moet een retourtje iets anders kunnen kosten dan twee enkele reizen?

* Moet het nieuwe systeem de mogelijkheid bieden om vooraf een kaartje te kopen naar de gewenste eindbestemming in plaats van inchecken – uitchecken?

* Zou je met het nieuwe systeem de mogelijkheid moeten kunnen bieden om halverwege je reis op te waarderen naar eerste klas als er geen zitplaats meer is in de tweede klas?

Dit soort vragen moet de politiek (en niet de vervoerders) beantwoorden vóórdat er wordt begonnen aan de ontwikkeling van de vervanger van de OV-chipkaart. En aan al die randvoorwaarden zal aan het eind van het ontwikkeltraject moeten worden voldaan vóórdat er aan de uitrol van het nieuwe systeem wordt begonnen. Zo niet, dan gaat het weer een systeem worden dat vanaf dag 1 niet doet waar het voor bedoeld was en waarvan reparatie na de uitrol onmogelijk of te duur is. In dat geval kun je de ontwikkelingskosten net zo goed meteen in de hofvijver storten.

René F. Vink
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Mooie reactie Johan. Na alle emo-commentaren is dit de eerste doordachte en concrete reactie, met zeer terechte punten. Ik denk echter dat de minister niets anders wil dan het huidige systeem overzetten, met alleen de meest noodzakelijke veranderingen om de andere wijze van betalen mogelijk te maken. Functioneel staat er weinig ter discussie, dat heb je goed gezien. Ik schat dat een van de eisen aan de verandering is dat het allemaal op redelijk korte termijn ingevoerd kan worden. De huidige OV-chipkaart deed er rond de tien jaar over. Een dergelijk lang traject zit niemand op te wachten.
Waarom doen we het dan? Wel, het recente onderzoek naar het omchecken heeft laten zien dat de huidige inrichting het financieel/technisch bijna onmogelijk maakt om serieuze veranderingen door te voeren. Let wel, de OV-chipkaart is een concept en een technologie die in de jaren negentig zijn bedacht. Dus een spin-off van dat onderzoek zou wel eens kunnen zijn dat men heeft gekeken WAAROM het zo moeilijk is het systeem aan te passen voor het omchecken. En dat is goed nieuws.
Het voordeel van de voorgestelde wijziging is dat je een beter aanpasbaar systeem krijgt. Als je die basis eenmaal hebt dan kunnen de verbeteringen waar jij het over hebt (nogmaals: chapeau) na de overstap een voor een ingevoerd worden. Dus ik denk dat de dingen die je noemt wel degelijk in het vizier zijn, en dat deze overstap een noodzakelijke voorwaarde is om daar aan te kunnen beginnen.

En verder voor iedereen die de strippenkaart en losse kaartjes terug willen zien: je moest eens weten hoeveel geld er gemoeid was met die systemen. Daar wil je als reiziger echt niet meer voor betalen. Verder vind ik als dagelijkse reiziger (30.000 treinkilometers per jaar) het gemak van de OV-chipkaart veel hoger dan de vroegere betaalwijzen. En ja, er blijft ruimte voor verbetering. Maar dat is een typisch eerste-wereld-probleem.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  René F. Vink

“Wel, het recente onderzoek naar het omchecken heeft laten zien dat de huidige inrichting het financieel/technisch bijna onmogelijk maakt om serieuze veranderingen door te voeren. (…)
Het voordeel van de voorgestelde wijziging is dat je een beter aanpasbaar systeem krijgt. Als je die basis eenmaal hebt dan kunnen de verbeteringen waar jij het over hebt (nogmaals: chapeau) na de overstap een voor een ingevoerd worden.”

Dat is nu net waar ik niet gerust op ben. Onder meer het enkelvoudig in- en uitchecken wordt verhinderd doordat de OV-chipkaart weliswaar aan de voorkant één pas is voor alle vervoerders, maar aan de achterkant een ratjetoe aan gescheiden systemen. Het grootste obstakel schijnt te liggen in het uitwisselen van reisgegevens tussen vervoerders volgens de privacywetgeving, dus niet eens in de techniek uit de jaren ’90. Als de opzet aan de achterkant niet fundamenteel verandert, blijf je tegen precies dezelfde belemmeringen aanlopen, of het reisproduct nou gebonden wordt aan een OV-chipkaart, bankpas, telefoon, horloge of schoenzool.

Ik zie overigens niet in waarom het nieuwe systeem zonder meer goedkoper zou zijn. De rol van TLS (of diens opvolger) blijft minstens even groot. Ze verliezen de verkoop van OV-chipkaart tegen ~15 keer de kostprijs als melkkoe, maar de rekening zal linksom of rechtsom alsnog bij de reiziger blijven liggen.

Hidde
4 jaren geleden

Wat jammer. De OV-Chipkaart was wel even wennen 10 jaar geleden maar is echt super handig! (en veel te makkelijk voor de gek te houden)

SRB
4 jaren geleden

Ach, voeg er maar gerust nog 5 jaar aan toe. Naar goede Nederlandse traditie loopt elk groot project jaren vertraging op, dus dat zal met dit ook wel gebeuren. Dus hou die OV-chipkaart voorlopig maar even in je portemofeuille 😀

vdh
4 jaren geleden

hoe vindt controle door conducteur dan plaats? ivm zwartrijden

Redacteur
Erwin Wessels
4 jaren geleden
Antwoord aan  vdh

Zowel de OV-chipkaart als de meeste bankpassen als steeds meer telefoons heeft een NFC-chip. Dan zou ik toch denken dat het controleren of iemand wel of niet ingecheckt is gewoon moet kunnen door de chip van de bankpas of telefoon te lezen.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Erwin Wessels

& wat kunnen ze dan nog meer lezen?

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Via de NFC-chip deel je alleen informatie waarvoor je zelf toestemming geeft.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

dus dat moet je dan ook nog weer allemaal ZELF gaan bijhouden 🙁

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

@Peter. Nee, dat hoef je niet zelf bij te houden. Dat doe je door een app te downloaden. Bij het downloaden van de app geef je toestemming voor het delen via de NFC-chip van bepaalde gegevens met de vervoerder.

Brabo
4 jaren geleden

Abonnementen zullen een groot probleem worden met bankpasssen en telefoons.

Redacteur
Erwin Wessels
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Het zou mogelijk moeten zijn (of kunnen worden) om een abonnement te koppelen aan een bankrekeningnummer of een IMEI-code.

Rian van der Borgt
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

En waardoor dan?

Jan
4 jaren geleden

Geen haar op mijn hoofd om te reizen met de bankpas, er gaat nu nog steeds te veel fout met het inchecken, vaak gebeurt het dat er dubbel afgeschreven word en als je je geld terug eist word het teveel afgeschreven bedrag behandeld alsof je een checkout hebt gemist met als gevolg dat je een route moet aangeven en je minder dan 4 instaptarief terugkrijgt, pure winst voor de vervoeders, maar is meer oplichting, laat die ov-kaart wat mij betreft maar gewoon bestaan.

P.eterke
4 jaren geleden

Opnieuw dus veel vraagtekens met de invoering van het nieuwe systeem. Toch weer haken en ogen eraan. Met veel tam/tam de o.v. chipkaart invoeren, dat was je van het, en nu alweer veranderen. Benieuwd wat dat weer voor problemen gaat opleveren.

Kees
4 jaren geleden
Antwoord aan  P.eterke

@P.eterke, ik denk dat als je het verhaal van Jan leest dat je dan al genoeg weet. Ik vrees dat hij gelijk gaat krijgen dat ook dubbel afschrijvingen gaat gebeuren.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Kees

Aan het onnozele verhaal van Jan is geen touw vast te knopen.

Karel
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek, gezien je reacties hier vraag ik me af of je misschien blonT bent !!! Want volgens mij snap je inderdaad niet veel.

Karel
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Hildebrand, als mensen normale reacties plaatsen dan hoeft men daar geen (raar )antwoord op te geven, als je alleen maar negatief bent naar iemand toe zoals deze dame plaats dan geen reactie.

Ann
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Karel. Gelukkig is hieronder ook ene ellie present. Blijkbaar

Maarssen
4 jaren geleden

“…per transactiekosten”
“de reiziger betaald”?

Serieus?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Maarssen

Serieus.

ellie
4 jaren geleden

Beste mensen van reizen NS mensenmens is het onder bewind voor mensen met een computer of internet of pannendak mensen mensen zat onder bewind of curator of minste mensen heeft geen abonnement van telefoon en sommige mensen die kan niet gebruik maken met het telefoon van NS treinen Dank u wel een keertje na over na mensen mensen kan niet altijd met bankpasjes gaan in het uitnodigen zoals voorbeeld ik ik kreeg maar zoveel per week €55 per week zeg maar 88% over 98 percent of 100% van de mensen die krijgt minder per week zeg maar sommige Maastricht €10 per week sommige mensen krijg €2 per week Sommige mensen krijgen €20 of €30 per week denkt niet dat je neus naar dan moet je echt doodschamen meester mensen die onder bewindvoerder mentorschap of een krater die kent niet met prepaid telefoon en nog uitloggen het gaat niet dan moet je allemaal dood gaan schamen Ana palmpasen wat ze hebben meer mensen met ABN AMRO Bank Aan De bewindvoerder of mentorschap of krater die werkt samen met ABN AMRO Bank dus kijk maar heel goed naar is altijd moeilijk om iets anders te doen wat jullie doen dat is niet fijn helemaal niet jullie moet allemaal doodschamen meerling groetjes van e l l i e een fijne nacht nog

ellie
4 jaren geleden

Beste mensen van treinstation NS treinstation meerdere mensen problemen met en een uit om in te loggen uit te loggen kijk naar mij ik zit een hele s*** situatie Ik zit onder bewindvoering bewindvoerder mentorschap en curator maar deze mensen Mag ik helemaal niks Marin voorwaarden zijn er meer mensen niet alleen ik ja 90% of 80 of 88% van mensen Je kan niet met de telefoon gaan inloggen bij treinstation ns zoveel mensen die allemaal niet begrijpen kijk naar oude bejaarde mensen ouderen oudere jongen bejaarde mensen sommige mensen heeft beperking en die mensen die dat allemaal hebben zouden hun niet lukken met uitloggen of vannacht wij snappen helemaal niet wat jullie eigenlijk doen zijn Hij moet echt duidelijk gaat worden Ik snap dat wel dat 2023 dat gaat veranderen bij NS station treinstation weet je al die mensen die het allemaal door Ze weet niet wat ik moet doen met nog uit te loggen met telefoon minste mensen heeft geen smartphone meeste mensen hele oude toestellen kun je niet gaan in of uitloggen het gaat niet abonnement zoals ik dan Ik heb geen abonnement ik kan niet met mijn telefoon smartphone gaan in uitloggen Ja het gaat niet maar mijn pasje kan ik ook niet doen dat is van windveer pas dan moeten we je alles mee gaan doen maar ja Wie zijn wij volgens mij zitten en Verkeer wereld als een fout gesproken is door met typen Soms zit mijn nichtje altijd was toen heen te lullen kletsen kan gebeuren Mijn nichtje is een Julian ja maar ja maar volgens mij hebben jullie niet logisch nagedacht Het is niet allemaal makkelijk met jullie aan het doen zijn

Rian van der Borgt
4 jaren geleden
Antwoord aan  ellie

Ik ben wel nieuwsgierig naar de problemen die mensen onder bewind mogelijk hebben met het reizen op een bankpas maar ik kan helaas geen touw aan je verhaal vastnopen. Hint: sluit je zinnen af met een punt. Dat maakt het een stuk leesbaarder.

TeunB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Als je tussen de regels door leest , zie ik bij mevrouw Ellie grote angst voor ” opnieuw ” verandering in voorwaarden , wat reizen betreft. En zij is duidelijk niet echt gefortuneerd en afhankelijk van andere mensen.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  TeunB

En als je nog verder tussen de regels door leest, lees je dat Ellie de schuld van haar situatie vooral niet bij zichzelf zoekt, maar bij de bewindvoerders en curators. Die behoren tot de weinigen die ongesubsidieerd een verdienmodel zien in mensen als Ellie. Ik denk dat het uiteindelijk heel slecht is voor Ellie als zij mee zou mogen doen aan zaken die uitgestelde betaling vereisen, zoals dat naar verwachting met de nieuwe reisproducten het geval zal zijn.

De Leeuw
4 jaren geleden

En dus maar wachten totdat de palen straks gehackt worden en via de palen de telefoon of de bankpas gehackt wordt.
Of dat de bankpas (die op een gemakkelijke plaats zit ivm in- en uitchecken) door een handige zakkenroller wordt gejat.

En ga er dan maar niet vanuit dat de OV-maatschappij en/of de bank/provider makkelijk de schade zullen vergoeden. Die leggen de schuld dan graag bij de klant.

Daarbij genomen het feit dat abonnementen zoals ster-abonnementen via telefoon/bankpas wel weer technisch niet mogelijk zullen zijn, lijkt het afschaffen van de OV-Chipkaart handig, maar zal het voor de reiziger uiteindelijk weer alleen (financiële) nadelen opleveren als ROVER niet oplet.

anoniem
4 jaren geleden

En stel je telefoon valt uit, is leeg, gestolen of wat dan ook en je staat voor een poortje of check-in/uit en moet dringend vervoerd worden? En er zijn nog steeds mensen (voornamelijk oudere generatie) die niet graag hun smartphone gebruiken. En een bankpas en abbonementen, tsja dat kan in mijn ogen niet.

Jan schilt
4 jaren geleden

Wat een gedoe eindelijk de ov kaart in gebruik gaat het weer veranderen. Ik ben een ouderen en loop niet heel dedagmet een smartfoon of bankpas. Heel slecht idee.

Annemiek
4 jaren geleden

@Karel. Gelukkig is hieronder ook ene ellie present. Ben jij de kampioen die wijs kan worden uit wat zij exact bedoelt?… Maar dan nog schrijft Jan hier een stukje vaag gebaseerd op een blijkbaar negatieve ervaring, die hij waarschijnlijk heeft opgelopen doordat hij het simpele systeem niet begrepen heeft of zelf iets fout heeft gedaan. En dan komt ene Kees melden dat dat vage, nauwelijks ter zake doende verhaal, met een conclusie die geen gevolgtrekking is uit de rest van het gewauwel, genoeg zegt… Dagelijks reizen er honderdduizenden mensen zonder problemen met de OV-chipkaart. Velen van hen zien in dat het systeem enorm verouderd is en dat het moment is genaderd dat er vervanging komt. Bijvoorbeeld door te betalen met de bankpas of mobiele telefoon.

Karel
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek, als je nu eens goed leest zal je zien dat het stukje gelukkig is hieronder ook ene ellie present niet door mij is geschreven, maar door ene Ann, tja lezen is een kunst toch? Verder ga ik aan jou geen woorden meer vuil maken, prettig weekend!!

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek, de stukjes van ellie moet je niet proberen te begrijpen, gewoon overslaan is het beste.

Bertus
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Janneke1, heb je er wel eens bij stilgestaan dat er anno 2019 nog steeds mensen zijn die, helaas, de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig zijn, leuke reactie van jou kant om te zeggen dat men zulke verhalen dan maar links te laten liggen. Het zal waarschijnlijk wel iemand zijn die haar verhaal wil vertellen, maar dat het er niet goed uitkomt, ook ik moet het verhaal enkele malen lezen om er iets uit te halen, maar dan ga ik het nog niet afkraken om die maar over te slaan, beetje kort door de bocht vind je niet?

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Nee, dat vind ik niet. Als jij het zelfs een paar keer wilt lezen om er wat uit te halen, ga je gang. Ik vind het knap dat je er iets uit gehaald hebt. Maar als ik zo’n lange lap tekst van ellie zie sla ik het over. Ieder zijn meug.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Je hebt helemaal gelijk Bertus. Het OV is er voor iedereen. Blijkbaar is niet iedere reaguurder hier hier zich van bewust.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Peter, natuurlijk is het OV voor iedereen, maar daar ging het hier niet over. Het ging over de lap tekst van ellie, of je die wel of niet leest. Ik heb nergens gezegd dat ellie niet met het OV zou mogen reizen.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Daar gaat het WEL over Janneke. De betaalmethode moet handig zijn voor iedereen. DAAR begint het mee.

Bertus
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

@Janneke1, met andere woorden gezegd wil je de moeite niet eens nemen om het verhaal van Ellie desnoods een paar keer te lezen om er iets uit te halen? Stel, ik zeg stel, dat je een kind krijgt die zeg maar net zo’n taalbeheersing heeft als Ellie en jou een brief schrijft om zijn of haar verhaal te vertellen, zeg je dan ook, ik lees het niet want ik kan er geen touw aan vastknopen en als je het maar over. Ik krijg nu echt medelijden met jou als deze situatie gaat ontstaan.

TeunB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Nou,nou,Bertus. Ik vind het ook een vreemd geschreven geheel. Hoe kan je eerst een stuk schrijven waar geen touw aan vast te knopen is en 11 minuten later eentje ( bijna idem ) die geen spelfouten heeft en een kop en staart heeft. Is dit wel echt of stokerij. Als het het tweede is , blijf dan alsjeblieft weg van een serieuze site als treinreiziger .

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Bertus, het is niet de eerste keer dat ellie hier op een bericht reageert. De vorige keer heb ik het wel gelezen en werd er niks wijzer van. Daarom lees ik haar niet meer en dat is mijn goed recht. Wat je er nu allemaal bij sleept gaat nergens meer over. En bedankt, maar je hoeft geen medelijden te hebben, hoor.Fijne zondag.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Er rust gelukkig geen plicht op het lezen van iedere mening alhier. Het is prima mogelijk om je op de hoogte te stellen van de inhoud van het artikel en de strekking van de reacties, zonder kennis te nemen van het onsamenhangende gewauwel van Ellie.

Ben
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bertus

Gezien sommige reacties zou Dhr, Hildebrand eens wat meer van zich laten horen, Karel geeft een reactie op Annemiek en krijgt van hem zowat meteen een reactie om zich te gedragen, maar als Annemiek opmerkingen maakt zoals onnozel, gewauwel en wie weet wat nog meer laat deze niets van zich horen. Mocht iemand een nare reactie plaatsen die eigenlijk niet kan dan zou Hildebrand het sieren als hij iedereen op zijn plaats gaat zetten en niet de één wel en een ander niet, maar dat zal wel aan mij liggen.

Slechtziende reiziger
4 jaren geleden

Ik hoop dat ze dit keer eerst heel goed gaan nadenken vanuit gebruikersperspectief. Als visueel beperkte viel het mij op dat het op stations jaren heeft geduurd om CiCo-paaltjes vindbaar te maken, en dat er vanwege de onbruikbaarheid nog allerlei speciale reisproducten uit de grond moesten worden gestampt (Viziris, Sentire, OV Chip Plus, NS Business Card voor Blinden en Slechtzienden).

Anoniem
4 jaren geleden

Als het een Londens systeem word vind ik het niet erg. Als ik het maar begrijp en niet net zoals nu ongewenst zwart kan rijden, ik wil gewoon kunnen betalen. Ik wil betalen voor de rit, ik wil eerlijk en betrouwbaar zijn en wil gewoon dat de bus of de trein gewoon zijn geld krijgt is dit te veel gevraagd? En ik wil niet dat dit pas over 3 weken of zo gebeurt, maar gewoon op tijd, zodat iedereen ook de controleurs en ik tevreden ben. Diep in mijn hart wil ik niet zwart rijden. Ik heb dit in het verleden in de trein meegemaakt en wilde helemaal niet zwart rijden, omdat ik het kaartje gestempeld had terwijl dit niet hoefde wat het kennelijk ongeldig maakte wat ik niet begreep. Ik had het kaartje van te voren gekocht. Voor mij moet het gewoon een duidelijk helder betaalbaar mooi systeem zijn zoals nu en niet te veel toeters en bellen.

Rene Martens
3 jaren geleden

Er zijn erg veel mannen en vrouwen ,die met veel moeite dit hebben geleert hoe ze met de OV kaart moeten gaan .
Ze vinden het super dat ze dit weten , als jullie de OV kaart weg doen ,voor deze mensen met een beperking ,dan zijn we weer terug bij af ,,een bankpas of smartphone betalen is voor hun geen goede oplossing ,je kan deze heren en dames niet duidelijk maken dat ze nu met een,,pasje of een smartphone het moeten gaan doen, NU.
De meeste weten dat je alleen maar , daar iets mee kan kopen ,ook dat heeft jaren geduurd voor ze dit kunnen begrepen ,de OV kaart bijvoorbeeld heeft ook veel tijd nodig gehad dat ze het door hadden, als ze nu met de past moeten gaan betalen ,dat vinden ze wel erg ra ,wandt daar koop ik snoep voor en kleine boodschappen voor, en dat staat op hun rekening meer niet ,,als deze kanjers weten dat ze meer geld hebben gaan ze meer uit geven aan de winkel en niet aan de bus of trein , als het maar 7,50 per vijf jaar extra kost berekent het er dan gewoon erbij .probleem opgelost ,,de kosten worden ook elk jaar hoge bij jullie DE OV KAART dus denk ook aan de onze kanjers met verstandelijke beperking dat hun leven weer over hoop word gehaald… ik wilde dit graag even zeggen ,ook omdat wij ook zo’n lieve kanjer hebben ..de ouders.

L.Koenraad
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rene Martens

Sorry, dat ik het moet zeggen maar zelf kun je ook nog wel enige bijscholing gebruiken, gezien de vele taal en stijlfouten die ook nog eens inconsequent worden toegepast.

LKoenraad
3 jaren geleden

Betalen met een smartphone (die ik niet heb en niet hoef of wil) en betalen met een bankpas, [die dan verplicht op contactloos betalen moet staan omdat ik denk dat de rest van de reizigers niet wil wachten tot jij je pas hebt ingeschoven en pincode hebt ingevoerd] is niet, kan niet, anoniem zijn. Ik heb, om mij moverende redenen mijn bankpas niet op contactloos betalen staan, daarnaast is uitgesteld betalen voor mij/ons administratief niet te behappen. Ik heb geen enkel vertrouwen in het “opslaan op een centraal punt” en het eens per maand achteraf optellen en incasseren. Ten eerste wil ik PER RIT weten wat de kosten hiervan zijn (tot 2 cijfers achter de komma nauwkeurig) en ten tweede geef ik niet snel incassomachtigingen af (alleen als het bij iets is wat ik werkelijk onontbeerlijk nodig heb en het ECHT bij dat bedrijf niet anders kan). Ik vrees dus ook dat het nieuw te ontwikkelen systeem voor mij/ons het einde betekend van reizen met het OV en dat houdt ook in dat wij (bij ontstentenis van een autorijbewijs)voortaan aan huis gebonden zullen zijn.

Rudolf
3 jaren geleden
Antwoord aan  LKoenraad

Bovendien wil ik m’n bankpas helemaal niet in het openbaar steeds tevoorschijn hoeven te halen. Alleen zakkenrollers en dergelijk gespuis willen dat graag.

L.Koenraad
3 jaren geleden

Als aanvulling op mijn eerdere reactie; Onnodig om te zeggen dat ik ook bij het huidige OV-chip systeem al de nodige bedenkingen had.