Opvolger ov-chipkaart vertraagd door onenigheid bunq en Translink
21 aug 2024 19:16
De introductie van de ov-pas loopt vertraging op. Translink en onlinebank bunq hebben hun samenwerking voor de vervanger van de ov-chipkaart stopgezet. Aanvankelijk zouden reizigers de eerste ov-passen dit najaar kunnen aanschaffen, maar Translink moet de planning nu aanpassen.
Ov-pas opnieuw vertraagd
De ov-pas moet de opvolger worden van de ov-chipkaart. “Alle gemakken die de ov-chipkaart biedt, zoals (zakelijke) kortingsabonnementen, reizen op saldo of huren van een ov-fiets moeten natuurlijk mogelijk blijven. Dat gaan we de komende tijd realiseren met de introductie van de ov-pas” legt Translink op zijn website uit.
Die opvolger zou aanvankelijk in 2022 beschikbaar komen, en later werd dit voor eind 2023 voorzien. Maar zoals vaker in de ov-sector blijkt een planning rekbaar want eind 2022 en 2023 is de ov-pas niet geïntroduceerd. Dat had nu in het najaar van 2024 moeten gebeuren, maar door de geklapte samenwerking tussen Translink en bunq zal de vertraging verder oplopen.
Commerciële voorwaarden
Translink, het bedrijf dat ov-chipkaarten uitgeeft, zou gebruikmaken van technologische kennis van bunq. Ook zou de onlinebank de rekeningen aanmaken die aan de passen worden gekoppeld. Maar de twee bedrijven konden het niet eens worden over de voorwaarden voor die samenwerking, bevestigen ze na berichtgeving van NRC.
“Translink en bunq hebben de samenwerking voor de uitgifte van de ov-pas stopgezet. Na een succesvolle pilotfase slaagden de partijen er niet in om een overeenstemming te bereiken over de commerciële voorwaarden”, meldt een woordvoerder van bunq. “Translink is nu aan het onderzoeken hoe, en op welke termijn, de ov-pas kan worden gerealiseerd.”
Hogere kosten
Daarnaast verschilden bunq en Translink te veel van elkaar om “de samenwerking op lange termijn succesvol voort te kunnen zetten”, stelt die laatste organisatie. Het is nog onbekend wanneer de ov-pas er komt. “We streven uiteraard naar het inperken van een vertraging”, zegt Translink.
NRC stelde eerder vragen over de kwestie aan zowel bunq als Translink. Dinsdag liet bunq-topman Ali Niknam daarop in een intern bericht aan werknemers weten meer geld te willen van Translink, omdat “onze kosten (salarissen) significant zijn toegenomen”. Translink wilde echter niet meer betalen dan eerder was overeengekomen met bunq.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Ik ben wel benieuwd wat nou het verschil is met de huidige ov chipkaart.
Net als bij de bankpas komt er ook een digitale kaart die bewaard wordt in de Google Wallet of Apple Wallet zodat je ook in en uit kan checken met je smartphone of smartwatch (voor reizigers met bijvoorbeeld een NS abonnement).
Als het op de telefoon zetten van de reispas de reden is om van OV Chip naar OV Chip 2.0 aka OV Pay voor abo’s te maken hoeven ze het niet te doen. We hoeven big tech en datahandelaren niet verder te voeden met onze data. OV-Chip en hun opvolgers zijn op zichzelf al redelijk kwetsbare databronnen.
Let wel dat OV Pay (gebruik met bankpas) voor incidentele aka voltariefsreizigers een groot succes is en zelfs mensen de weg terug naar het OV heeft doen laten vinden.
Snap uberhaupt niet dat mensen hun bankpassen en andere kaarten op een telefoon zetten, die weinig respect hebben voor de privacy van mensen. We wefen nu allemaal dat smartphones datamijn apparaten zijn om en schaduwprofiel van je te maken voor o.a. advertentiedoeleinden. Geef mij maar een paar extra passen, contant geld en een telefoon met GrapheneOS zonder embedded playstore. En ik heb tot een paar jaar terug nog dumbphones gebruikt.
Sorry ik zag al in 2010 a 2012 al waar het naar toegaat en heb de smartphones gelaten wat het was.
PS. Wellicht zegt Edward Snowden jullie nog iets.
nog steeds geen simpele overstap, oftewel nog steeds twee keer moeten stempelen als je wisselt van concessiehouder.
dat is het verschil.
die bank wil gewoon meer geld voor zijn “bijdrage” aan stroomlijnen van het betalingsverkeer.
zoals altijd:
“banks are only after your money” oftewel “your bank will look after your money” 🙄
Een “simpele overstap” staat los van het betalingssysteem. Dat kan alleen als ook het HRN wordt aanbesteed en de overheid opbrengstverantwoordelijk wordt (zoals in Duitsland).
Bunq is totaal ongeschikt gebleken als financieel dienstverlener. Good riddance. Wij hoeven geen buitenlandse bankcultuur te faciliteren.
Voor niets gaat de zon op. Al die enorme loonsverhogingen overal zullen uiteindelijk linksom of rechtsom door de consument betaald moeten worden. Translink heeft torenhoge ambities en dat gaat geld kosten.
Oude wijn in nieuwe zakken, het is maar wat je torenhoge ambities noemt.
Bankensector: heb je het over reëele of nominale loonsverhogingen? En je zegt niks over de arbeidsproductiviteit in de ze sector. Dus je geeft een ‘objectief’ oordeel, alleen (nog?) zonder onderbouwing.
In ieder geval is de arbeidsproductiviteit in de bankensector hoog genoeg om een behoorlijke winst te maken. Ze geven niet meer uit dan er binnenkomt.
Bunq is gewoon een Nederlandse bank, opgericht in Nederland. Dus wat bedoel je met buitenlandse bankcultuur? Wat een nonsens
De manier van werken is buitenlands, anglo saksisch, driekwart van het personeel is expat en de baas van turkse afkomst. Waar alles ook zo fijn geregeld is in de financiële wereld.
Weg ermee.
Klinkt wat xenofobisch en racistisch.
Overigens mist Translink de expertise en de infrastructuur om dit project zelf te kunnen doen.
Nee hoor, het is gewoon praktisch gezien. We hebben geen behoefte aan op hol geslagen anslog-saksische cultuur. Het is tijd om een aantal zaken terug te draaien. Strengere regulering op de financiele wereld, uitzendmarkt weer onder controle brengen en diverse overheids terug halen van privatisering. De we leven te lang in de CDA VVD privatiseer/profiteer janboel.
Leve de nieuwe communistische staat. Marcus Bakker wordt er postuum weer vrolijk van.
translink kan gewoon een andere meer solide partner vinden.
Dat zal nog niet zo makkelijk zijn als dat perse een Nederlandse partner moet zijn.
Waar een bedrijf vandaan komt of wie er werken lijkt mij geen goede graadmeter hoe betrouwbaar een bedrijf is. Wel heb ik voor gevallen van fraude gehoord bij Bunq en dat is toch iets dat je niet wil bij een systeem waarvan miljoenen Nederlanders gebruikmaken.
Waar OV-Pay voor incidentele reizigers een daverend succes is (zie ietwat vollere bussen sinds invoering OV Pay), zie ik hier eerder een schaap met de 5 poten en een topzware kaart, waar een bank alle transacties moet afwerken. Ik denk dat betaalsystemen, die een grotere balast met zich meebrengen dan de huidige OV Chipkaart lijkt wat een systeem een stuk duurder maakt. Gezien de OV Chipkaart thans alleen gebruikt hoeft te worden voor abonnementhouders en de incidentele voltarief reizigers een naar verhouding goed betaalsysteem hebben met OV Pay.
Het enige voordeel van deze nieuwe OV Chipkaart, zover ik begrepen heb, is dat ze op een zelfde manier werken als een bankpas en dus uiteindelijk de kaartlezers een standaard hoeven te kennen, terwijl ze nu 2 standaarden moeten kennen, maar als hier een zwaar backoffice systeem aan vast moet gaat dit voordeel voor een groot gedeelte weg en zal je moeten afvragen of je het nog wilt.
Repareer een werkend systeem niet kapot en denk goed na voordat je iets wat werkt gaat vervangen voor iets wat nu al afhandelingsproblemen met zich meeneemt.
Het huidige systeem raakt aan het eind van zijn technische levensduur. Je zult dus iets anders moeten tenzij je bereid bent het tariefsysteem te vereenvoudigen en bijv. iedereen in de toekomst op saldo te laten reizen.
Ik vraag me af waarom het in- en uit checken per se met een pas of google/apple- pay moet. In bijvoorbeeld Denemarken en Nordrhein-Westfalen kan je gewoon in- en uitchecken in de app (als je op de trein/bus stapt klink je op check in, en wanneer je op je bestemming bent klik je op check-uit, en dan berekent de app automatisch de prijs van de rit). Dit werkt eigenlijk zonder problemen, en lijkt mij een stuk eenvoudiger omdat je dan geen paaltjes meer nodig hebt.
Fraudegevoelig. Ik zie net de conducteur aankomen …
Daarnaast zijn abonnementen persoonlijk en is het niet de bedoeling dat iemand anders met jouw mobieltje op zak ook op jouw abonnement kan reizen. Voor abonnementen is het dus geen geschikt systeem.
Niet fraudegevoelig, want de conducteur kan gewoon uitlezen wanneer en eventueel waar je hebt ingecheckt.
De vorm van abonnementsfraude die je voorstelt is met een goedkoop plastic pasje juist aantrekkelijker dan met een smartphone.
Op dat “plastic pasje” staat een foto, op de telefoon niet.
Op een oude Nokia niet nee, maar een smartphone kan probleemloos de foto weergeven die aan een abonnement gekoppeld is.
Lijkt me eerlijk gezegd vrijwel uitgesloten dat mensen met de telefoon van iemand anders gaan reizen.
Nou, als het dan gratis is lijkt me dat helemaal niet uitgesloten.
Ikzelf gebruik een telefoon om te communiceren.
Niet voor niets staat er in treinen vermeld dat het je eigen verantwoording is dat je batterij in je telefoon geladen is.
Straks is het, lege telefoon, je kan niets meer, zelfs geen kaartje kopen omdat je bankpas ook op je telefoon staat.
Dan moet je wel GPS toe staan. GPS moet werken.
Met een GPS simulator kun je dan mooi de reisafstanden bekorten.
Wat interesseert mij nou die bunq-bank? Zet die tenet gewoon op of laat het!