Oude Beneluxtrein blijkt meest stipte trein in België

klok 24 jan 2013 10:50

Van alle grote treinverbindingen in België was de Intercity tussen Brussel en Amsterdam in 2012 de meest betrouwbare. Van de Beneluxtreinen reed 91,2% op tijd. Dat blijkt uit de jaarlijkse stiptheidscijfers van de Belgische spoorwegenbeheerder Infrabel.

De Beneluxtrein werd in december afgeschaft om baan te maken voor de inmiddels fel bekritiseerde Fyra. Kijken we naar de stiptheid (of het überhaupt rijden) van beide treinen, dan lijkt het extra zuur dat de IC-verbinding Amsterdam-Brussel is verdwenen.

Werken tot het laatste moment
Woordvoerder Bart Crols van NMBS verklaart tegenover De Standaard: "Los van de problemen met de Fyra, tonen deze cijfers aan dat we tot op het einde ons best hebben gedaan om de Beneluxtrein stipt te laten rijden. De stiptheid verbetert trouwens jaar na jaar, op alle verbindingen. En ze moet nog beter."

Uitval
Een kleine kanttekening bij de punctualiteit van de Beneluxtrein is dat de trein gemiddeld wel vaker uitviel dan binnenlandse treinen. Treinen die uitvallen komen niet terug als ´te laat´ bij de punctualiteitscijfers. De Belgische vereniging TreinTramBus gaat uit van een uitval van zo´n 7 procent. Dat is vrij fors.

Terugkeer Benelux
De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur, Wilma Mansveld, wil dat er wederom een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden, via de oude route. Dat zou een terugkeer van de Beneluxtrein betekenen. NMBS wil daar nog niet op vooruit lopen, maar sluit ook niets uit.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.