De OV-Chipkaart wordt in de nabije toekomst goedkoper dan 7,50 euro. Dat laat een woordvoerder van het Nationaal Openbaar Vervoerberaad (NOVB) aan Treinreiziger.nl weten. Volgende week nemen de vervoerders een besluit over de nieuwe prijs. Na advies van consumentenorganisaties wordt de nieuwe prijs in mei vervolgens definitief.
In het NOVB nemen vervoerders samen met overheden gezamenlijk beslissingen over OV-gerelateerde onderwerpen. Deze week stuurde Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de werkagenda van het NOVB aan de Tweede Kamer. Daaruit blijkt dat de vervoerders eigenlijk al tijdens het eerste bestuurlijk overleg van 2018 een besluit wilden nemen over de prijsverlaging – dat is echter uitgesteld. “Het is een complex onderwerp, waar veel discussie over gevoerd is. We hebben nu een voorstel op tafel liggen dat doorgerekend is. Woensdag (4 april, red.) nemen de vervoerders daar een besluit over,” zegt Stina Larsson namens het NOVB.
Eigenlijk had de prijsverlaging al in het eerste kwartaal van 2018 doorgevoerd moeten worden. Dat gaat niet meer lukken. Als de vervoerders het volgende week eens zijn over een nieuwe prijs, dan krijgen consumentenorganisaties vervolgens de gelegenheid om advies te geven. Normaal gesproken is een dergelijke adviesaanvraag openbaar. Of dat in dit geval ook zo is, is onduidelijk.
De vervoerders willen niet alleen de aanschafprijs verlagen, maar er wordt ook gekeken naar een prijsverlaging bij kaartvernieuwing. Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt opnieuw 7,50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen. Later dit jaar volgt er ook een besluit over enkelvoudig in- en uitchecken. Reizigers moeten nu nog per vervoerder inchecken, maar reizigers ervaren dat als ongemakkelijk en ingewikkeld. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het niet alleen een technisch maar vooral een bestuurlijk vraagstuk is. Ze wijst op de tariefvrijheid die iedere concessieverlenende overheid heeft.
Al jaren is er kritiek op de aanschafprijs van de OV-chipkaart. In 2015 vergeleek Rover de prijs van de Nederlandse kaart met soortgelijke initiatieven in het buitenland. Wat blijkt: nergens is de kaart zo duur als in Nederland. En ook de vervangingskosten bij een defecte kaart zijn in Nederland veel hoger dan elders. De Consumentenbond eiste samen met Rover dat de kosten zouden dalen. 77.000 consumenten ondersteunden die oproep, maar vervoerders besloten daaraan geen gehoor te geven. Dat de vervoerders dat nu alsnog doen, is opmerkelijk. Connexxion-directeur Bart Schmeink verdedigde toen namens de vervoerders nog de hoge aanschafprijs. Als de kaart gratis zou worden, zouden vervoerders in Nederland zelfs failliet gaan, zo stelde de directeur.
Vorig jaar kwamen de vervoerders verder onder vuur te liggen. Ze bleken op verschillende manieren miljoenen euro’s aan de OV-chipkaart over te houden. Op verlopen chipkaarten bleek nog 5 miljoen euro tegoed te staan. Zelfs als Translink de contactgegevens had van de eigenaar van de kaart, werd de eigenaar hierop niet geattendeerd. Na deze kritiek besloot het bedrijf achter de OV-chipkaart om reizigers alsnog te informeren. Via de campagne “Jouw geld” werden reizigers geïnformeerd. Ook kwam Translink vorig jaar onder vuur te liggen, vanwege de enorme winsten die het bedrijf volgens de jaarrekening heeft. De vervoerders wezen erop dat die nodig zijn om de aanloopverliezen van de eerdere jaren terug te verdienen, per saldo was er geen sprake van winst.
In het verleden verdienden de vervoerders ook vele miljoenen euro’s aan vergeetachtige reizigers. Inmiddels wordt dit geld sinds 2014 weer teruggeïnvesteerd in het openbaar vervoer, en is geld terugvragen gemakkelijker geworden. Zo kunnen reizigers nu eenvoudig hun geld terug vragen via uitcheckgemist.nl.
This post was last modified on 3 april 2018 21:40
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…