fbpx

Geld terugvragen verlopen OV-chipkaart makkelijker

09 okt 2017 16:40

Het wordt makkelijker voor reizigers om saldo terug te vragen dat op de OV-chipkaart geparkeerd staat. Dat meldt Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan een lang gekoesterde wens van consumentenorganisaties. 

Eerder dit jaar werd bekend dat op verlopen OV-chipkaarten zeker 5 miljoen euro staat. Translink gaat nu voor het eerst sinds de invoering van de OV-chipkaart campagne voeren om reizigers te laten bewegen dit geld terug te claimen. Vandaag is daarvoor de campagne “Jouw geld telt” gestart. Bij kaarten die al langer dan een jaar zijn verlopen kan dat alleen door de kaart op te sturen en door Translink te laten uitlezen. Van kaarten die korter dan een jaar zijn verlopen kan het saldo nu ook online of telefonisch teruggevraagd worden. Beide routes heeft Translink flink vereenvoudigd zodat zoveel mogelijk reizigers weer over dit geld kunnen beschikken, of desgewenst aan een goed doel kunnen schenken.

Keukenla
Arco Groothedde, directeur Translink: “Als je niet kiest voor verlengen of vernieuwen, verloopt een OV-chipkaart vanzelf na vijf jaar. Heel wat mensen hebben zo’n verlopen kaart nog ergens in een keukenla liggen. En velen vergeten het saldo op te vragen, weten niet hoe dat moet of gaan er – tot vandaag logisch – vanuit dat teruggave na een jaar verlopen niet meer kan. Wij willen dat zo veel mogelijk reizigers zo snel en simpel mogelijk hun geld kunnen terugkrijgen.”

Lang verlopen
Op elke OV-chipkaart staat een verloopdatum, die is bepalend voor hoe het saldo is terug te vragen. Is de kaart langer dan een jaar verlopen, dan zijn de gegevens ervan niet meer online beschikbaar. Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen.

Kort verlopen
Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt. Omdat van deze kaarten de chipgegevens bewaard worden kunnen reizigers telefonisch of via www.ov-chipkaart.nl hun geld terugvragen. Op deze website kan elke reiziger met behulp van het kaartnummer het uitstaande saldo checken. Nieuw is ook dat Translink reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart gaat attenderen dat hun kaart binnenkort verloopt. Tot nu stortte Translink zelfs geen geld terug als het rekeningnummer bekend was.

Rover
Reizigersorganisatie Rover reageert positief op de wijzigingen. “Tot nu toe betekent het voor veel reizigers een administratieve rompslomp saldo terug te vragen van een verlopen OV-chipkaart,” reageert Rover. “Veel reizigers doen daarom niet de moeite het resterende saldo terug te vragen en geven het daarmee ongewild cadeau aan de vervoerders. Reden voor Rover om zich afgelopen jaren meerdere malen in te zetten voor een eenvoudige en gratis manier om het restsaldo terug te vragen.”

Wens
En die wens komt nu na jaren van verzet als nog in vervulling. Voorlopig moet er nog wel 1 euro aan de balie worden betaald om geld terug te krijgen, maar dat zal per 1 januari 2018 ook komen te vervallen. Rover is tevreden met de maatregelen van Translink, maar heeft nog wel één andere wens. “We hopen dat het op termijn mogelijk gaat worden om het saldo van een anonieme kaart bij de kaartautomaat terug te vragen,” zegt de reizigersorganisatie.

 

10 gedachten aan “Geld terugvragen verlopen OV-chipkaart makkelijker”

  1. dries molenaar schreef:

    Het laatste opent natuurlijk de deur naar geld van anderen ‘terugvragen’ en claims na verlies.

    1. Marcel 59 schreef:

      Je kan dit voorkomen door het geld alleen terug te boeken naar de bankrekening, waar het bedrag oorspronkelijk vandaan kwam. Die data heeft TLS ongetwijfeld wel ergens geregistreerd. Alleen mensen, die het willen laten terug betalen op een andere rekening, moeten dat dan op een alternatieve manier doen.

  2. Marcel 59 schreef:

    Kan TLS niet het openstaande tegoed gewoon automatisch terug boeken naar de bankrekening waar het geld vandaan kwam, als de OV-chipkaart verloopt? Alleen als het rekeningnummer niet meer bestaat of het tegoed van verschillende rekeningen komt, is er dan een probleem; maar voor minstens 90% is het wel opgelost. Geen (kostbare) administratieve rompslomp met het afhandelen van formulieren; dat moet toch ook voor TLS een voordeel opleveren.

  3. Marthe schreef:

    Ik heb nog een anonieme, maar wel geregistreerde, ov chipkaart. Jammer dat dat geld nog steeds niet teruggevraagd kan worden! 🙁

  4. Joost schreef:

    Ik heb geld vorig jaar nog bij een NS-loket (voor zover die er nog zijn) overgezet van de oude op de nieuwe kaart…

  5. elisabetth schreef:

    ik krijg een email over ov kaart

    [email protected] eu
    maar vertoued deze mail nier

  6. elisabetth schreef:

    klopt het email adres van

    ovwww165.harvesttreater,eu

  7. Willem Emmens schreef:

    30 dec. heb ik abusievelijk in Amersfoort in gecheckt bij Connexxion. Reisde verder met NS tot Nunspeet, Checkte uit in Nunspeet bij NS.
    Ik heb dus Connexxion nooit uitgecheckt.
    Verzoeke restitutie.
    Betreft kaart 3528 02341652 1796. Ik ben al v.a.1 jan 2018 bezig om restitutie,maar ben van het kastje naar de muur gestuurd.kaart is verlopen op 4-1-2018.(Nieuwe kaart is in ijn bezit ).

  8. Heydra maria schreef:

    Bij het gebruik van mijn ov-kaart op cs rotterdam(om naar het toilet te gaan) vanaf perron 1 ,is mijn kaart geblokkeerd en kon ik niet meer het station in.
    Ik was het station in gegaan met een reeds in mijn bezit zijnd Belgisch geldig trein kaartje.Bij navraag op de klantenservice van het cs Rotterdam werd mijn ov-kaart ingehouden en kon ik hem 14 dagen later ophalen met het bijgeschreven saldo 20€. Toen kwam de Covid……….nooit meer de gelegenheid gehad de kaart weer op het cs Rotterdam op te halen. Toch zou ik de kaart weer graag in mijn bezit hebben, toch wel handig nu het weer mag.hoe?, wat moet ik doen?

  9. van RANDWIJK schreef:

    Geachte lezers,

    Ik moet helaas constateren dat de verloedering in Nederland steeds verder gaat. Alles wordt digitaal, maar de verantwoordelijken hebben er niet veel verstand van.

    Ten eerste het systeem van OV kaarten in Nederland is extreem duur. In Hong Kong, 6 miljoen inwoners, kan je met een anonieme kaart bijna alles doen. Wisselgeld terug krijgen in de supermarkt, de krant kopen en natuurlijk ook reizen in bussen, metro en trein. Heb je hem niet meer nodig, dan krijg je je geld terug bij het loket. In Frankrijk zijn ze nog niet zo ver, maar voor Ile de France, het gebied om Parijs waar zo’n 14 miljoen mensen wonen, bestaat er ook een anonieme kaart voor 5 euro’s en geldig tot Sint Juttemis.

    Nederland heeft een systeem gevonden dat duurder is, waarbij een stuk plastic dus een einddatum krijgt (vervuiling) en waar anonimiteit niet echt serieus genomen wordt, want wat zegt U van een anonieme kaart waaraan een IBAN nummer wordt gekoppeld?

    Van de NS weten we al dat privacy niet erg hoog in hun vaandel staat. Voor Kaarten gekocht met baargeld aan het loket, dus anoniem, kunnen niet aan het zelfde loket teruggegeven worden, nadat de houdbaarheidsdatum is verlopen.

    Dit is tegen de beloftes welke met de invoering van de OV kaart zijn gedaan. De houdbaarheid van de OV kaart zou beperkt zijn. De vervoerders konden een minimum saldo eisen en als de kaart verlopen was kon men het positieve saldo op de kaart zonder kosten terug krijgen.

    Opsturen van kaarten kost geld, zeker als je ook nog moet kunnen bewijzen, dat je de kaart echt hebt opgestuurd (Aanteken kosten, copiën, etc.). En wat de privacy betreft, die is nog verder te zoeken, want voor teruggaven moet men een IBAN nummer opgeven.

    Ik heb zes kaarten en ik zal eens zien of de privacy waakhond er iets mee kan doen, maar we zitten wel er dicht bij bedrieglijkheid. (Ja ik heb voor familie een aantal kaarten gekocht. Deze komen voor enige tijd uit het buitenland. Ik zelf ook, Frankrijk.. En een kaart voor vier weken à 7,50 euro maal 4 is echt duur om de tramweg legaal in Den Haag te kunnen gebruiken.)

    Het saldo bedrag moet gewoon aan het loket zonder kosten en zonder ander bekommeringen worden uitgekeerd. Enkel een valse kaart kan geweigerd worden en dan nog heeft de NS of andere vervoerder de verplichting de politie te informeren. Laten we niet uit het oog verliezen, dat de vervoerders riante subsidies ontvangen, maar dat ze betreft hun verantwoordelijk deze het liefst zoveel mogelijk uit de weg gaan.

    Hoogachtend,
    HRvRandwijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.