Home

Pier Eringa: Treinverkeer moet kunnen verdubbelen

Topman Pier Eringa van ProRail wil dat het aantal treinen verdubbeld kan worden. Om dit te realiseren moet er veel gebeuren. Dat zegt de topman in een interview met De Telegraaf.

“Ons spoor moet geschikt worden voor twee keer zoveel treinen, die korter op elkaar rijden met veel hogere snelheden,” bepleit de topman. Omdat te realiseren, moet er niet alleen nieuw spoor worden aangelegd, maar ook de spanning op de bovenleiding moet omhoog en er zijn meer hogesnelheidswissels en moderne beveiliging nodig. “De diesels gaan eruit en de machinist krijgt op den duur een andere rol,” meent Eringa.

Volgens hem moet er de komende drie jaar drastisch vernieuwd worden.”De spoortechniek dateert op veel plekken van net na de oorlog. Vergelijk het met de zwart-wittelevisie. We moeten met onze tijd mee, ook qua kennis,” zegt Eringa tegen De Telegraaf. Het vergroten van de capaciteit, waardoor er meer treinen kunnen rijden, is volgens Eringa noodzakelijk. Hij heeft zijn hoop gevestigd op ERTMS level 3. De uitrol van ERTMS, laat staan van versie 3, is echter vertraagd.

De topman zegt dat hij met het huidige budget meer wil bereiken. Maar dat is niet voldoende om zijn plannen te realiseren. Er moet wat hem betreft ook geld bij. De spoorbeheerder wijst erop dat in acht jaar tijd het aantal treinritten met een derde is toegenomen. In de komende vijf jaar gaat ProRail uit van 15% groei.
Ruimte voor meer treinen is positief, maar Eringa heeft ook slecht nieuws: onderhoud zal vaker ook overdag uitgevoerd gaan worden. Wel wil hij kijken of de hinder verminderd kan worden bij onderhoud. “Nu wordt dubbelspoor bij werkzaamheden stilgelegd, maar er kan soms best één spoor openblijven. We moeten slimmer omgaan met de middelen. Veiligheid staat voorop, maar achterhaalde dogma’s zijn wat mij betreft uit den boze.”

This post was last modified on 1 mei 2017 17:10

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug