Politiek in Zuid-Holland wil af van Qbuzz

De problemen met het busvervoer van Qbuzz in Zuid-Holland zijn nog niet ten einde. Een deel van de Zuid-Hollandse politiek wil daarom af van het vervoersbedrijf als eind dit jaar nog steeds meer busritten uitvallen dan afgesproken, zo bleek in de vergadering van Provinciale Staten.

GroenLinks-PvdA, de grootste coalitiepartij in de Provinciale Staten van Zuid-Holland, roept gedeputeerde Frederik Zevenbergen op de overeenkomst met Qbuzz in te trekken als het busvervoer niet op orde komt. Sinds Qbuzz in december het busvervoer overnam in het noordelijk deel van Zuid-Holland, verliepen de eerste maanden problematisch, met veel rituitval en klachten van reizigers.

Beter maar niet goed genoeg

“Het gaat beter, maar nog niet goed genoeg. We hebben er onvoldoende vertrouwen in dat de problemen opgelost worden”, zegt Lars Klappe (GL-PvdA). “Als er geen tekort aan bussen is, dan is er wel een tekort aan chauffeurs. Wanneer is het genoeg geweest? Als voor het einde van dit jaar de vermijdbare rituitval niet onder de afgesproken 0,2 procent ligt, trekken we wat ons betreft de concessie in. We hebben allerlei afspraken gemaakt. Als een concessiehouder daar niet aan voldoet, moeten we hier op een bepaald moment ook consequenties aan verbinden.”

Volgens Zevenbergen kan dat juridisch alleen als sprake is van “een structurele wanprestatie”. De VVD’er benadrukt dat hij ontevreden is over de eerste maanden van Qbuzz, maar wel verbetering ziet in de dienstverlening. In de eerste weken viel bijna 8 procent van de ritten uit, nu iets minder dan 1,5 procent.

Minderheid voor opzetten provinciaal vervoerbedrijf

Vrijwel alle partijen in de Staten zijn kritisch op Qbuzz. De SP pleitte samen met GroenLinks-PvdA opnieuw voor het opzetten van een provinciaal vervoersbedrijf, waarmee Zuid-Holland het openbaar vervoer in eigen beheer zou nemen. Hier is echter geen meerderheid voor in de Staten.

Qbuzz had beloofd om met alleen maar elektrische bussen te rijden, maar moet door leveringsproblemen tientallen dieselbussen inzetten. Onder meer hiervoor kreeg het bedrijf al boetes van in totaal 3,5 miljoen euro van de provincie. Qbuzz heeft daar bezwaar tegen gemaakt. Het bedrijf ontvangt dit jaar in principe ruim 47 miljoen euro om het regionale ov te verzorgen. Het contract met de provincie loopt tot eind 2037.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 22 mei 2025 10:31

Share
Tags: BusQbuzz

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug