fbpx

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

19 mrt 2025 18:27

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege de slechte start van het busvervoer in het noordelijke deel van de provincie. De start van de concessieperiode van Qbuzz in de regio Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda verliep dramatisch met veel uitgevallen en vertraagde bussen.

De provincie schrijft dat Qbuzz reizigers ’letterlijk en figuurlijk’ in de kou heeft laten staan. ’’Reizigers konden niet rekenen op betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer’’, aldus de provincie. De boete is opgelegd voor de slechte prestaties in de periode van 15 december tot en met 31 januari.

Ruim een miljoen wegens rituitval en vertragingen

Tussen 15 december 2024 en 12 januari van dit jaar viel ruim acht procent van de busritten uit, terwijl dat volgens het contract maximaal een procent mocht zijn. Daarnaast vertrok 45 procent van de bussen te vroeg of meer dan drie minuten te laat. Voor de rituitval en vertragingen krijgt Qbuzz een boete van 1,15 miljoen euro.

Er was nog meer mis. De vervoerder beloofde met nieuwe bussen te gaan rijden, maar bij de start bleken er slechts 31 van de 140 nieuwe bussen beschikbaar. De tijdelijke bussen, waarmee Qbuzz moest rijden, waren soms niet goed toegankelijk, niet uitstootvrij of misten reisinformatie. En ook hiermee schond Qbuzz de afspraken. De boete hiervoor bedraagt 2,3 miljoen euro.

Wel vooruitgang te zien

Gedeputeerde Frederik Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland zegt dat reizigers in de steek zijn gelaten maar dat er inmiddels wel vooruitgang is te zien in het busvervoer. ’’Ik weet dat er heel hard gewerkt wordt alles snel op orde te krijgen. Dat is goed nieuws. ’’ De boete gaat de provincie gebruiken om het openbaar vervoer in Zuid-Holland te verbeteren. Zevenbergen noemt daarbij het oplossen van knelpunten voor bussen of het opknappen van haltes. ’’En natuurlijk blijven we samen met Qbuzz werken aan de verbetering van de dienstverlening tot het niveau wat aan ons en de reizigers is beloofd.”

Meer boetes voor Qbuzz

De start van het busvervoer van Qbuzz liep in december ook in Friesland in het honderd. Ook hiervoor hangt de vervoerder een hoge boete boven het hoofd. Maar de provincie kan Qbuzz deze boete pas vanaf eind maart opleggen. Eerder dit jaar kreeg de vervoerder van het OV-bureau Groningen Drenthe een boete van 10.000 euro omdat een bus een reiziger met rolstoel niet meenam. En in 2024 legde hetzelfde hetzelfde OV-bureau Qbuzz een boete van 131.500 euro op wegens te hoge rituitval.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 1 stem
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Michel
30 dagen geleden

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes. Zal na het betalen van deze boete het openbaar vervoer bij Qbuzz dan verbeteren?

lezer
30 dagen geleden
Antwoord aan  Michel

Bij Qbuzz niet maar controllers en management bij andere vervoerders nemen dit wel mee in hun beleid. Zo strak mogelijk aan de wind blijven varen met de kans op miljoenen boetes??? Of toch meer marge inbouwen voor de reiziger??? Let wel: zoiets gaat extreem tegen de Nederlandse logica in, zie de IC-bedden logica. Zonde om een back-up te hebben waar je te weinig gebruik van maakt.

MarkM
30 dagen geleden

Is er ooit een busvervoerder geweest die bij de start van een concessie wél aan de voorwaarden kon voldoen? Volgens mij gaat het altijd wel fout.

gws
30 dagen geleden
Antwoord aan  MarkM

Re altijd.
Misschien niet altijd, maar zeker frequent.
Laat die boetes een aansporing zijn om bij de start van een concessie grondige voorbereiding te regelen.
Overigens ben ik van mening dat de getroffen reizigers ook compensatie verdienen, bij voorbeeld E 100 per uur of gedeelte daarvan bij iedere vertraging of uitval.

Jan
30 dagen geleden

En de provincie steekt dit geld in zijn zak?
Wat merkt de reiziger daar van?

Dirk
30 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

’ De boete gaat de provincie gebruiken om het openbaar vervoer in Zuid-Holland te verbeteren. Zevenbergen noemt daarbij het oplossen van knelpunten voor bussen of het opknappen van haltes. ’

Bernard Al
29 dagen geleden

Zeer onrechtvaardig. Ik heb zelf geconstateerd dat het inmiddels al wel veel beter gaat, de bussen zijn prachtig en de chauffeurs zijn top.

J. Talsma
29 dagen geleden
Antwoord aan  Bernard Al

Chauffeurs zijn dezelfde als bij Arriva, daar lag het niet aan. Het lag aan de slechte organisatie van Qbuzz en de slechte lange levertijden van de nieuwe bussen.

GJ de Groot
29 dagen geleden
Antwoord aan  Bernard Al

Staat in de concessie dat je in het begin niet aan de voorwaarden hoeft te voldoen? Dachutniet. Inmiddels worden concessies al jaren aanbesteed en als je inschrijft weet je (behoor je te weten) waar je aan moet voldoen en wel per direct. Nix onrechtvaardigs aan die boete en als dat wel zo zou zijn, is er de rechter om je gelijk te halen. Mooie bussen en aardig personeel doen daar niets aan af of toe. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Joost2
29 dagen geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Dat moet dan wel enigszins gelijk getrokken worden tussen de verschillende opdrachtgevers. Het kan niet zo zijn dat de ene concessieverlener hier veel strenger mee is dan de andere. NS heeft ook een hele waslijst aam zaken waar niet aan voldaan is/wordt.

boer
26 dagen geleden

eigen schuld dikke bult de doorsnee reiziger is maar de klos die moet alles pikken en slikken