Onderzoek naar chaotische start busvervoer Qbuzz in Zuid-Holland Noord
De provincie Zuid-Holland stelt een extern onderzoek in naar de chaotisch verlopen overgang van het busvervoer in het noordelijk deel van de provincie. Sinds Qbuzz half december de ov-concessie Zuid-Holland Noord heeft overgenomen van Arriva, is het een rommeltje voor de reizigers en chauffeurs. “We gaan dit evalueren, dat lijkt me niet meer dan helder”, zei gedeputeerde Frederik Zevenbergen (ov, VVD) in een debat met de Provinciale Staten.
Qbuzz begon op 15 december met het busvervoer rond de steden Leiden, Alpen aan den Rijn en Gouda. Veel bussen vielen uit en bussen reden verkeerd. Qbuzz had het vervoer met nieuwe bussen willen doen, maar bij de start van de concessieperiode bleek het merendeel van de nieuwe bussen nog niet geleverd en dat was de belangrijkste oorzaak van de problemen. De vervoerder, die in de vergadering van Provinciale Staten spijt betuigde, verwacht dat het vervoer snel verbetert nu de nieuwe bussen instromen.
De CDA-fractie pleitte tijdens de vergadering woensdag om samen met andere provincies, vervoersregio’s en reizigersorganisaties een onderzoek te doen, omdat de afgelopen jaren ook elders problemen waren rond een zogeheten concessieovergang. Dat onderzoek moet ook gaan over het aanbestedingsproces, het toewijzen van een ov-gebied aan een vervoerder. “De problemen bij de start van concessies zijn in Nederland eerder regel dan uitzondering”, zei fractievoorzitter Michel Rogier. “De huidige wetgeving dateert van 2000, uit de tijd dat we nog een strippenkaart hadden, en is dus toe aan verandering.”
Qbuzz wacht boete
De Provinciale Staten steunden vrijwel unaniem (50-1) een oproep van de ChristenUnie aan Zevenbergen om “alles op alles te zetten” om Qbuzz aan te sporen zo snel mogelijk orde op zaken te stellen. De gedeputeerde, die van plan is om het vervoersbedrijf een boete te geven, kreeg overigens van bijna alle partijen complimenten voor zijn aanpak.
Onder meer GroenLinks-PvdA en de SP pleitten er in het debat voor dat de provincie een eigen ov-bedrijf opzet, in plaats van het regionale vervoer over te laten aan marktpartijen. Volgens Zevenbergen heeft de provincie hiervoor echter niet de kennis in huis. “Wij hebben ervaring met het aanbesteden en monitoren van concessies, maar we hebben geen benul van het onderhoud van bussen, het werven van chauffeurs en alles wat daarbij komt kijken.”
Start concessie naar ander moment
Zuid-Holland wil, samen met andere provincies en betrokken partijen, wel kijken naar het moment dat concessies overgaan van het ene op het andere vervoersbedrijf. Nu gebeurt dat vaak op 15 december, de dag dat in heel Europa ook de dienstregeling van de treinen wijzigt. Zevenbergen wil onderzoeken of bijvoorbeeld de mei- of zomervakantie hiervoor geschikter is.
De problemen in Zuid-Holland Noord zijn niet uniek. Ook in Friesland nam Qbuzz in december het busvervoer over en ook daar ging het mis. Het is de laatste jaren bijna standaard dat de start van een nieuwe concessieperiode uitmondt in chaos.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
het is veel beter om het in de zomer te doen want dan zijn er minder reizigers en is het ook een stuk rustiger
Maar ook minder personeel,als de helft op vakantie is,is t ook lastig van vervoerder wisselen
Precies, het personeel dat niet op vakantie is, werkt vaak noodzakelijkerwijs volgens afwijkende dienstroosters. Bovendien is er dan ook geen tijd voor training en opleiding. Met een beetje geluk schuif je het probleem dan op naar begin september als alles weer op volle toeren moet gaan draaien. Juist de periode waar er veel nieuwe reizigers zijn.
Dat Heeft ja21 ingebracht
Waarom alleen onderzoek in ZH Noord? In heel Nederland waar kwiebus is gaan rijden is het een chaos! Gewoon weer provinciale busmaatschappijen en NS op het spoor. Geen andere firma’s
Omdat de provincie Zuid Holland alleen over Zuid Holland gaat. Die kunnen geen onderzoek uitvoeren voor andere concessies. Als je dat in de nationale politiek wil zien moet je bij het kabinet zijn.
… en dan ‘gewoon’ allemaal de hoofdprijs betalen aan een monopolist die zich van de reiziger sowieso niets hoeft aan te trekken.
Dat kan niet men is namelijk verplicht om alle openbaar vervoer aan te besteden dat kan Nederland niet veranderen dit is namelijk een Europese wet. Maar ik ben het wel mee eens sinds Qbuzz in Italiaanse handen is gekomen een puinhoop is toen het nog een Nederlandse vervoerder was liep het veel beter met ze dan nu het geval is.
CXX stond er in zijn tijd al jaren om bekend dat ze duur en inefficiënt waren. Dat was ook de reden dat ze steeds meer concessies verloren.
Een aantal zaken spelen een essentiele rol met het misgaan van concessiewissel.
Een verandering in de winter betekent ook dat een verandering van een vervoerder plaatsvind op een tijd dat de mensen het meeste behoefte hebben aan OV, terwijl er zomers meer mensen op vakantie zijn, scholen zijn afgelopen en mensen sneller de fiets pakken om ergens naar toe te gaan.
Maar de overgang van vervoerder A naar vervoerder B moet veel geleidelijker gaan en de nieuwe vervoerder, bussen moeten langer beschikbaar zijn, er moeten duidelijke afspraken komen over het overnemen van personeel en de nieuwe vervoerder handhaaft grossomodo minimaal een half jaar de oude dienstregeling van de vorige vervoerder.
Baardstaart: als je nu met 100 euro naar de supermarkt gaat met de boodschappenlijst waarmee je 5 jaar geleden voor 100 euro aan boodschappen kocht dan zul je ook levensmiddelentekorten ervaren in je winkelwagen. Of je zult heel lang moeten wachten op aanbiedingen.
In economische taal, er is in de afgelopen jaren veel geld in de markt bijgekomen waardoor de prijzen stijgen, of de bankbiljetten minder waard worden (het is maar hoe je het bekijkt). Elke aanbieder staat dan voor de volgende keus, als dit de oorzaak is. De prijzen verhogen of de kwaliteit van het product verminderen (of een combinatie 🙂 )
Voor een deel is het krimpflatie. Je koopt op het oog hetzelfde pak voor dezelfde prijs maar er blijkt alleen achteraf minder muesli in de verpakking te zitten. Zo kan dat ook gaan met de dienstverlening. Je betaalt hetzelfde maar de kwaliteit (wachttijd, reservecapaciteit die achter de hand wordt gehouden) gaat achteruit.
Wel respect dat je probeert te analyseren wat er mis gaat. Dus eens met je andere punten.
Klopt dat er behoorlijke inflatie is en ook de crisis van 2010 en 2012 is ook nooit opgelost. maar met drukpersgeld opgelost. Ik verwacht ook een economische collapse in een gerede tijd, omdat het financieel systeem niet meer houdbaar is.
Maar de personeelstekorten is een ander probleem en het gevolg dat we na de WOII een behoorlijke geboortegolf hebben gehad en deze generatie gaat nu op pensioen. Dus hetzelfde werk moet nu met minder mensen gedaan worden. Ook dit jaagt de kosten van arbeid omhoog en dit betekent dat je min of meer krimpflatie hebt op de arbeidsmarkt. Minder personeel voor hetzelfde geld. En OV is een personeelintensieve dienst, net als ondere essentiele diensten als zorg (zal door de vergrijzing ook de vraag enorm toenemen), veiligheid en onderwijs. Ook de vraag naar zorg zal enorm toenemen.
Kijken we naar de huizenmarkt. De prijzen reizen de pan uit omdat we door slecht beleid jarenlang veel te weinig gebouwd hebben, meer mensen single blijven (al dan niet gewenst of ongewenst [niet kunnen vinden van een passende levenspartner ]), meer immigratie (over het gehele spectrum), mensen wo/erden ouder, zwaardere (milieu)eisen aan woningen, …. Over milieueisen en stikstof gesproken… Ook milieuwetgeving is een belemmering voor nieuwbouw.
Verders gaat er meer geld op aan defensie (veiligheid) en dat wordt nog meer. In principe betekent meer geld aan defensie dat het niet besteedt kan worden aan andere zaken. Maar we krijgen wel steeds meer te maken met geflipte leiders, waardoor deze uitgaven goed te rechtvaardigen zijn. Klimaatuitgaven. Ik geloof al helemaal niet in de geboden klimaat oplossingen. Wat mij betreft gaat een deel van die klimaatgelden in verbeteren van het OV, meer kernenergie, onderzoek in thorium en fusie en niet in zwaaipalen, zonnepanelen en Tesla’s, …. Vergrijzing, dus meer pensioenkosten, hogere zorguitgaven etc, ….
Overheden willen meer OV voor minder geld en reizigers willen / kunnen ook niet meer betalen. Dus de marges gaan eruit. Busbedrijven die ook scherp moeten blijven moeten ook kijken naar voldoende personeel en voldoende betaalbare grondstoffen. Veel bussen worden te laat geleverd en OV gaat door personeelstekorten onderuit. En kom ik weer bij mijn eerste reactie uit. En let wel dat de auto de overheid nog steeds netto geld opbrengt en OV alleen maar netto geld kost….
De geboortegolf was van 1946-1955, waarschijnlijk vanwege uitgestelde huwelijken en woningbouw om begrijpelijke redenen. Die generatie was vanaf 2010 met pensioen gegaan. En we waren er toen nog blij mee ook. In deze periode ontsloegen onder andere banken duizenden administratieve medewerkers die waren weggeautomatiseerd. Puntje vd ijsberg. De allerlaatste babyboomer die de VUT, WAO etc is misgelopen en de pech had twee jaar langer door te moeten werken is in 2022 feestelijk met pensioen gegaan. Hier zaten ook de eerste generatie gastarbeiders bij.
2. Het echte probleem van nu is de pil. De autochtone bevolkingsgroepen kregen minder kinderen en veel later. De ontgroening. Werkgevers inclusief de overheid en demografen vinden dat vervelend. En hebben al sinds de jaren 60 een zeer ruim immigratiebeleid. We zitten nu op 18 miljoen mensen.
Arriva wilde zijn bussen niet aan Qbuzz geven dat er geen voldoende bussen zijn lag ook aan Arriva als zijn hun oude bussen hadden geleverd dan had je minder problemen gehad dan had je voldoende bussen gehad maar ja zij wilden hun bussen niet leveren nu wel.
Goed voorstel van het CDA om een breed onderzoek te starten naar de problematiek rond concessieverlening. Het gaat vaak mis en je vraagt je soms af waarom er zonodig van vervoerder moet worden gewisseld. Het lijkt erop dat de betrokken ambtenaren te gemakkelijk alle beloftes van de nieuwe aanbieder klakkeloos accepteren en te weinig oog hebben voor de prestaties van de oude vervoerder.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/carriere/vakbond-gebrek-aan-kennis-en-kunde-ambtenaren
Daar ben ik het helemaal mee eens het liep gewoon goed bij Arriva in zowel Friesland als Zuid-Holland noord en in het verleden in Zuid-Holland zuid daar was het ook een puinhoop toen Qbuzz het overnam van Arriva. Maar ja de provincie heeft ook boter op zijn hoofd zijn stellen onmogelijke eisen allemaal elektrische bussen terwijl daar niet genoeg van zijn nu gaan ze ze halen uit China en er moeten meer bussen rijden maar er is overal een tekort aan chauffeurs en men had gewoon aardgas bussen moeten nemen die zijn schoner dan diesel bussen.
zijn er nog andere busconcessies overgegaan?
& hoe ging het daar?
(foto van een kwibus op een niet gedocumenteerde plaats & tijd zonder bronvermelding 🙄)
Friesland, ook daar problemen met Qbuzz. Arriva stelde daar vooraf al dat de plannen van Qbuzz onrealistisch waren.
Ja, Friesland ook door Qbuzz ook een puinhoop daar.
Begin met stallingen die van de provincie zijn.
Dat scheelt heel veel geld en dan is er ook zekerheid voor iedereen zowel voor chauffeurs alsmede ook de oplaadcapaciteit voor de bussen
in Friesland is dat al zo toch?
Een onderzoek naar de maakbaarheid van de eisen, wat gebeurt er in de markt, en de bijhorende risico’s lijkt mij een belangrijk onderwerp. Productie is geen lokale aangelegenheid meer maar Global (vooral China).
Van mij mogen de chauffeurs en medewerkers van Qbuzz een extraatje krijgen, diegenen die zoveel moeite doen mogen beloond worden. Zij doen hun best met de middelen die ze hebben. Ook gaven ze tijdelijk busvervoer met verlenging om het te compenseren. De provincie heeft verkeerde keuzes genomen, maar de verantwoordelijkheid willen ze niet nemen. De provincie verdient de boete zelf. In de lente was beter geweest, dan was er ruim tijd geweest voor het aanleren van nieuw apparatuur. Ook hadden ze van te voren moeten checken of er genoeg werkende materiaal, dus bussen in voorradig waren. Nu laat de Provincie de reizigers letterlijk in de jou staan in de winter! De schuld schuiven op de vervoersmaatachappijj is niet netjes, wanneer neemt de Provincie ook verantwoordelijkheid dat zij het niet goed hebben gedaan met de aanbestedingen keuze en de voorbereidende termijn en check daarop? GEEF DE CHAUFFEURS EEN EXTRAATJE IPV BOETES
Dat is wat werknemers moeten doen in ruil voor hun salaris.
Hoe zie je dat voor je? – Er is geen vervoerder zo gek om alvast bussen te bestellen voordat ze weten of ze de concessie hebben gewonnen. Daar kan de provincie dus niet op wachten om te bepalen wie de concessie wint.
Het is niet dat de chauffeurs die boete moeten betalen, hè?
Ja, nog meer met geld smijten.
Zorg gewoon voor goede bussen met navigatie dan hoeven passiers geen bus uitvallen mee te maken en chauffeurs niet route aan passiers of mobiele telefoon te hangen. De bussen zijn ouderwets en authiek. Kan toch niet en zeer gevaarlijk. Zijn drukke haltes
Dat was dus net het probleem. De nieuwe bussen (met navigatie e.d.) waren besteld, maar werden niet (Van Hool) of te laat (Iveco) geleverd. Dan sta je als nieuwe vervoerder machteloos! Dan beter bussen die “ouderwets en authentiek” zijn (wat is authiek trouwens?) dan geen bussen.
Dus wat is nou eigenlijk je punt?
Europese leveranciers kunnen niet leveren en buiten Europa bestellen mag om politieke redenen niet. Dan zit je klem.
Huh? Ze rijden nu toch o.a. met Chinese bussen (Yutong)?
Ze rijden met bussen uit China Yutong volgens mijn is dat geen Europa.
Onder meer GroenLinks-PvdA en de SP pleitten er in het debat voor dat de provincie een eigen ov-bedrijf opzet, in plaats van het regionale vervoer over te laten aan marktpartijen. Volgens Zevenbergen heeft de provincie hiervoor echter niet de kennis in huis. “Wij hebben ervaring met het aanbesteden en monitoren van concessies, maar we hebben geen benul van het onderhoud van bussen, het werven van chauffeurs en alles wat daarbij komt kijken.”
Precies deze passage slaat de spijker op z’n kop. Provincies (maar ook het kabinet) hebben totaal geen kennis over het OV en daardoor is het OV in Nederland zo matig geregeld. Als de kennis bij zowel de provincies/kabinet als bij de vervoerders zou zitten, kan de kwaliteit omhoog.
Blijkbaar hebben de provincies ook geen benul van het aanbesteden en monitoren van concessies want ook daar gaat het keer op keer mis. Ik denk dat er in het voor proces onvoldoende kritisch wordt gekeken naar de plannen van de diverse maatschappijen en vooral op de uitvoerbaarheid van die plannen. Bij Qbuzz is het bij meerdere regio’s al misgegaan maar ook EBS heeft in korte tijd een zeer kwalijke reputatie opgebouwd.
Als je weet dat je geen materieel en chauffeurs hebt. Waarom dan nieuwe en extra routes te doen. Doe dat een half jaar later. Dit is en was onkunde
Het probleem is dat je als nieuwe vervoerder niet weet welk percentage van de chauffeurs zal overgaan. De nieuwe vervoerder is verplicht de chauffeurs over te nemen, maar van hun kant zijn de chauffeurs niet verplicht om ook over te gaan.
Verder weet je niet van te voren of een bussenbouwer zijn leverantieafspraken wel of niet nakomt. Eindhoven kreeg bussen van VDL zelfs anderhalf jaar te laat geleverd.
waarom was dat zo nodig die cocessieverandering ?
Omdat de oude concessie afliep. Als dat het geval is moet er sowieso een nieuw contract met nieuwe prijzen en voorwaarden worden afgesproken.