Problemen met nieuwe sprinter lighttrain
04 dec 2009 19:21
De inzet van de nieuwe Sprinters (Sprinter Lighttrain, afgekort SLT) loopt ver achter op schema. Dit komt doordat de treinen geheel computergestuurd zijn. In Duitsland heeft de fabrikant soortgelijke problemen gekend.
Na diverse proefritten zonder reizigers werd de Sprinter Lighttrain sinds 23 februari 2009 ingezet op het traject Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal, twee maanden later dan oorspronkelijk gepland. De inzet bleek van korte duur, want er kwamen diverse problemen aan het licht. In deze eerste fase bleek de software van de Sprinters niet in orde te zijn, waardoor treinen op onverwachte ogenblikken op een traject tot stilstand kwamen. Het kostte dan telkens vijf tot tien minuten om de software te resetten, waarna de trein verder kon rijden.
Vanwege deze problemen verdwenen de nieuwe treinen per 1 mei 2009 weer uit de reizigersdienst. Vanaf 21 september is weer begonnen met incidentele inzet tussen Rotterdam / Den Haag – Gouda Goverwelle (- Utrecht).
Er hadden al dertig nieuwe Sprinters moeten rondrijden, zo meldt de NOS, maar door de technische problemen zijn dat er nog maar zes. En die komen gemiddeld een keer per week stil te staan. Uit andere bronnen blijkt dat er oorspronkelijk nog meer treinen gereed hadden moeten zijn.
Door alle problemen loopt de NS nu ongeveer een half jaar achter op de geplande invoering van de treinen in de dienstregeling. De reiziger merkt daar echter weinig van.
In totaal zijn er 99 nieuwe sprinters in besteld, welke bij elkaar een lengte hebben van zo´n 8 kilometer. Met de bestelling van de nieuwe treinen is een bedrag van 650 miljoen euro gemoeid. NS is gestopt met de betaling van de treinen.
Bronnen: o.a. NOS. Foto´s: Jeroen Tijm