fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

ProRail: neem reizigerstreinen op in EU Green Deal

klok 28 feb 2020 8:16

ProRail vraagt de Europese Unie om te investeren in het Europese spoornetwerk en reizigerstreinen op te nemen in de Green Deal, de plannen van klimaat-eurocommissaris Frans Timmermans. Goederentreinen zijn al opgenomen in de klimaatplannen van de EU.

Als reizigers binnen Europa vaker voor de trein kiezen in plaats van het vliegtuig, bespaart dat volgens ProRail 2 tot 8 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar. “Inzet op een goed functionerend Europees spoornetwerk kan een substantiële bijdrage leveren aan het klimaatbeleid”, aldus een woordvoerder van ProRail.

In een rapport van Rebel staat een top 10 van trajecten die kunnen zorgen voor de meeste CO2-reductie wanneer reizigers meer gaan kiezen voor het reizen per trein. De Eurostar Amsterdam – Londen staar daarbij op 1 met een mogelijke CO2-reductie van maar liefst 193.380.121 kg.

Om het Europese spoornetwerk beter en sneller te maken, moeten Europese landen volgens ProRail beter samenwerken en moeten tickets goedkoper worden.

De Green Deal moet ervoor zorgen dat Europa in 2050 geen CO2 meer uitstoot. De plannen variëren van de invoering van belasting op brandstof voor de lucht- en scheepvaart tot het planten van 2 miljard bomen in de EU.

© ANP

13 gedachten over “ProRail: neem reizigerstreinen op in EU Green Deal”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    De Eurostar Amsterdam – Londen staar daarbij op 1 met een mogelijke CO2-reductie van maar liefst 193.380.121 kg.

    Verassend. Immers de Eurostar rijdt tussen Amsterdam – Brussel – Lille – Kanaaltunnel – Londen. Een forse omweg. De vliegtuig gaat rechtstreeks. Wel stoot de vliegtuig enorm veel schadelijke stoffen uit tijdens het opstijgen op de relatief korte afstand.

    1. Nick schreef:

      En het vliegtuig kost aanzienlijk minder dan het vliegtuig.

      1. Veldmuis schreef:

        Hoe bedoelt u?

        1. dries molenaar schreef:

          De tickets wellicht? De rest van de kosten wordt door de maatschappij gedragen. Voor de trein moet men meer zelf betalen.

  2. dries molenaar schreef:

    NU maar hopen dat er op korte termijn ook wat van komt. Ticketverkoop is administratief. Askilometerprijs is beleid. Infra is wat lastiger maar er moet toch wel wat te bereiken zijn in 5 jaar. Materieel is ook op korte termijn gepland maar er kan wel meer bij wanneer vliegen lastiger zou worden. Overigens zou verminderen van de reisbehoefte wel beter zijn. Het is van de zotte wat mensen bedenken en doen zoals naar Australië vliegen voor de doop van een nichtje.

    NB NL-Berlijn staat er niet bij. Wellicht te marginaal terwijl het potentieel wel flink beter kan.

  3. Rudy schreef:

    Dit is een oneerlijk lijstje omdat binnenlandse vluchten binnen grote landen er niet op staan. Bijvoorbeeld München – Berlin staat er niet op.

    Je kan ook een top van genoemde steden maken. Amsterdam staat wel erg hoog.
    London 4x
    Frankfurt 4x
    Amsterdam 3x
    Paris 3x

    1. dries molenaar schreef:

      Het is een lijstje vanuit Nederlands perspectief en niet een Europees lijstje

  4. Travelmarcel schreef:

    Vliegveld Heathrow mag niet uitbreiden!
    Er is (gelukkig) wel wat gaande op dit gebied. De doop van een nichtje bezoeken in Australië wordt vanzelf wel moeilijker gemaakt als de vluchtcapaciteit gewoonweg beperkt wordt.

  5. Tonny Schonewille schreef:

    Laat prorail eerst maar eens zorgen dat treinen niet elk weekend gestremd raken of moeten omrijden voor spooronderhoud. Wie gaat er nou met een internationale trein als je bijna zeker weet dat je vertraging gaat hebben?

    1. Dries Molenaar schreef:

      U overdrijft. Onderhoud zal moeten plaatsvinden maar het is dan hinderlijk dat diensten opgeheven worden. Internationaal wordt er meest wel een mouw aangepast maar dat kost tijd.

      IC Berlijn schijnt nu door de polder te rijden. Dat gaat juist sneller. Thalys rijdt wel over Woerden of over Dordrecht wanneer er wat speelt.

  6. Ben schreef:

    Wat mensen die veel vliegen vergeten is dat de vliegvelden meestal ver buiten de steden liggen waardoor er extra reistijd bij komt, terwijl de trein in het centrum van de steden komt waardoor de trein een stuk sneller wordt. En dan hebben we het nog niet eens over de extra tijd die men nodig heeft om in te checken en te wachten op bagage afhandeling.

    1. Annemiek schreef:

      Dat weten mensen die veel vliegen echt dondersgoed.

      Wie vaak vliegt weet ook dat inchecken gewoon thuis kan en niet meer tijd kost dan een treinticket kopen. Veelvliegers gebruiken daarnaast Privium, waardoor de afhandeling op de luchthaven veel sneller gaat.

      Ik moest laatst naar Frankfurt en heb het weer eens geprobeerd met die o zo comfortabele trein in de eerste klasse. De trein die ik wilde nemen was volgeboekt (ja, dat kan bij het vliegtuig ook gebeuren maar zelden in de premium klassen), dus moest ik twee uur later vertrekken. Op mijn gereserveerde zitplaats zat al iemand die niet wilde opstaan, wat direct gezeik opleverde. Vervolgens zat iedereen gezellig onnozele verhalen te delen binnen het ‘ruhebereich’. In Keulen (waar de trein nooit op tijd aankomt) bedroeg de (kennelijk zonder reden) opgelopen vertraging ruim 25 minuten, maar kon de trein de brug niet over. Reizigers naar Frankfurt werd vervolgens aangeraden een andere ICE te nemen, die een veel langzamer route nam en vervolgens wederom veel vertraging opliep. Uiteindelijk kwam ik met ruim 2,5 uur vertraging in Frankfurt aan. Vergelijk dat eens met het veel voordeliger vliegtuig, waar de netto vliegtijd slechts 50 minuten bedraagt en waar je ook nog wat te eten en drinken krijgt. En dan vergelijk ik hier een korte afstand. Bij langere ritten is de trein helemaal geen optie.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Een treurig verhaal. Heeft u die zitplaatsrover nog verwijderd gekregen?

        Als Groninger zou je wel van Eelde willen vliegen. Kun je daar ook vanaf Bremen vliegen of zit u liever in de NS trein naar Schiphol?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.