ProRail pakt dit jaar 25 van 113 onbewaakte overwegen aan
20 apr 2018 13:58
ProRail gaat nog dit jaar minstens 25 onbewaakte overwegen aanpakken om ze veiliger te maken. Nu zijn er nog 113 van zulke overwegen en ProRail wil dat ze binnen vier jaar allemaal zijn verdwenen.
Deze week waren er weer twee ongevallen op onbewaakte overwegen. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen ligt in het noordoosten van Nederland, op baanvakken waar treinen minder frequent rijden. Maar ook op de regionale spoorlijnen rijden tegenwoordig meer treinen. Daarom wil ProRail af van de onbewaakte overwegen. Helemaal omdat treinen stiller zijn geworden, waardoor mensen de trein niet horen aankomen.
Dat ProRail van de onbewaakte overgang af wil, is al langer bekend. Eind 2016 vertelde ProRail topman Pier Eringa dat het verwijderen van alle onbewaakte overwegen circa 70 miljoen euro kost. Daarop liet toenmalig staatssecretaris Dijksma weten op zoek te gaan naar extra geld. Voor het verwijderen van één overgang is volgens Eringa gemiddeld een kleine acht ton nodig.
Het gaat hier niet over onbewaakte overwegen. In ons land zijn en nog twee bewaakte, met een echte wachter die op knoppen drukt. Alle andere overwegen zijn onbewaakt. De meeste zijn wel technisch beveiligd, bijvoorbeeld met AHOB of AKI. Er zijn nog 113 niet technisch beveiligde overwegen, of kortweg onbeveiligde overwegen of ook wel NABO’s. ProRail maakt vaak dezelfde fout, maar afgelopen week meldde het bedrijf het een keer correct.
Daar heb je naar de letter gelijk in, praktisch gaat het erom dat ze onvoldoende beveiligd zijn en ze als onbeveiligd ervaren worden. En terecht. In mijn beleving maakt een andreaskruis en waarschuwingsborden nog geen beveiligde overgang.
Meneer Eeftens, welke zijn die twee overwegen in Nederland, die nog worden bewaakt?
Bij station Naarden-Bussum – wordt bedient vanuit Amersfoort
en
bij station Roermond (gezien op cabineritten op You Tube).
Ik snap niet, dat mensen die zuurstok rosé/witte treinen nier zien aankomen.
Ze zijn letterlijk op kilometers afstand te zien!
Op grote afstand zijn die treinen inderdaad goed zichtbaar, maar als je te dichtbij komt dan vallen ze nogal eens buiten je blikveld als je recht vooruit kijkt.
De neuzen van de GTW’s en FLIRT’s van Arriva zijn geheel wit. Als je bij het naderen van de overweg een nonchalante blik werpt kan je hem daardoor over het hoofd zien of de afstand onderschatten.
Wie, bij rechte zinnen, werpt “een nonchalante blik” bij het naderen van een spoorwegovergang? …
Als de zon in je ogen schijnt, is het al een stuk moeilijker.
Ik meen mij te herinneren dat de dodelijke ongevallen op de overwegen in de Arriva-lijnen in de provincie Groningen vooral bij mist plaatsvonden.
Klopt ook, daar zijn ook voorbeelden van. Jaren terug weet ik dat laagstaande zon – ik meen in Sauwerd- ook een aanrijding veroorzaakte.