ProRail: treinen beter op tijd en minder storingen
05 jul 2019 12:48
Het aantal grote storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar met een kwart verminderd ten opzichte van vorig jaar. Ook daalde de tijd die nodig is om een verstoring op te lossen, en wel met een kwartier. Verder reden de treinen nog vaker op tijd. Dat meldt spoorbeheerder ProRail.
Stiptheid
In de eerste zes maanden kwam 92,4 procent van de treinen op tijd op het station aan. Vorig jaar was dat 91,4 procent. Een trein is (in de statistieken van ProRail) op tijd als hij binnen drie minuten na de tijd zoals aangegeven in de reisplanner aankomt. 5 procent van de treinen loopt onderweg vertraging op. Als een trein vertraagd is, is dat in negen van de tien gevallen maximaal vijf minuten, becijfert ProRail.
Uitval
Wel zijn er in de eerste half jaar vaker treinen uitgevallen. Dat komt vooral door de staking in mei, toen NS één dag vrijwel alle treinen moest opheffen. Daardoor komt in 2019 de uitval uit op 2,7%, terwijl in heel 2018 de uitval 2,4%. bedroeg. Het percentage uitgevallen treinen is door de jaren heen gestaag gestegen. In 2011 was de uitval nog 1,4%, nu is dat percentage dus bijna verdubbeld.
Speciale teams
Om iets te doen aan het aantal verstoringen heeft ProRail op de drukste trajecten speciale teams aangesteld, die onder meer met nieuwe technische innovaties zorgen dat een storing snel voorbij is. Vooral een wisselstoring heeft grote gevolgen. Daarom zijn incidentbestrijders opgeleid om wissels snel weer in de goede stand te krijgen.
Uniforme werkwijze
Overigens gaan ProRail, de nationale politie en de 25 veiligheidsregio’s samenwerken om het treinverkeer na een incident of ongeluk sneller en veiliger weer op gang te brengen. Daarbij staat een uniforme werkwijze centraal die voor alle hulpverleners geldt. Dat maakt hun werk veiliger. Bovendien zorgde miscommunicatie tussen hulpverleners nog weleens voor onveilige situaties.
Stroom op de bovenleiding
ProRail geeft als voorbeeld daarvan een boom die in november 2015 op het spoor bij Santpoort viel. De brandweer wilde de boom weghalen en dacht dat er geen stroom meer op de bovenleiding stond. Dat bleek een misverstand, waardoor brandweerlieden bijna werden geraakt door de bovenleiding onder spanning.
© ANP / Treinreiziger.nl
Meer uitgevallen treinen. Ik zou zeggen bouw vooral meer doorstroomstations zodat je noodgedwongen hele riedel treinen bij het minste of geringste moet opheffen.
Ja, dat gaat echt helpen tegen uitval door stakingen, waar dit jaar de grootste toename vandaan komt…
En heeft u ook maar een snippertje bewijs voor de stelling dat doorstroomstations voor meer uitval zorgen, in plaats van alleen een onderbuikgevoel?
Toen op 24 juni j.l. 6 van de 16 perronsporen van doorstroomstation Utrecht tijdelijk niet gebruikt konden worden vielen ongeveer 135 van de 245 treinen uit. Dus bij slechts 37,5% minder perrons konden er 55% minder treinen rijden. Dat komt doordat de overgebleven perrons door al die wegbezuinigde wissels niet meer optimaal gebruikt kunnen worden.
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/28099-24-juni-2019-aanrijding-met-persoon-utrecht-arnhem
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-06-24/utrecht-centraal
(@Johan: Bij gebruik van meerdere links wordt de reactie vaak eerst even tegen gehouden door de site voor spam-controle. Vandaar dat je reactie niet direct zichtbaar was.)
Op zich is het helaas altijd al zo geweest dat de impact van verstoringen vrij groot is. Ik dacht dat in 2001 ongeveer 50% van het personeel staakte, en 80% van de treinen geschrapt moesten worden.
Men betaalt Veel voor trein, moet Dan in bus???
U heeft liever niets? Of moeten we iets anders uit deze uiting lezen?
Een goede reden om de bomen langs het spoor te kappen, zodanig dat de baan niet meer in bereik van vallende bomen is. Heel eenvoudig en het scheelt de wereld.
Ha, ha. Inderdaad, misschien kan ProRail de grond waarop die bomen staan terugkopen. Daar zijn ze nogal handig in.
Je teksten zitten ALTIJD bomvol met fouten. Lees de tekst nou eens een keer goed door voordat je hem publiceert!
Klopt anoniem. Klopt, taal is niet mijn specialiteit. Dat ik deze website heb is niet zo handig, maar dat is zo gelopen. Er zijn vrijwilligers die het nakijken, maar die hebben niet heel de dag tijd. Iedereen die een bijdrage wil leveren kan mailen naar hildebrand@treinreiziger.nl.
Je kunt veel van dezelfde berichten ook taalkundig correct lezen op algemene nieuwssites. Die snappen dan weer weinig van het onderwerp waardoor ze geen kritische kanttekeningen weten te plaatsen bij persberichten of zelfs inhoudelijk nonsens opschrijven. Zie zelf maar waar je prioriteit ligt.
Zag zojuist ook een stukje op de website van ProRail met het bericht dat station Kampen tot op heden dit jaar het beste op tijd was aangedaan. https://www.prorail.nl/nieuws/kampen-koploper-op-tijd-rijden
Alleen als je dan het bijbehorende document (https://www.prorail.nl/sites/default/files/treinpunctualiteit_jaartotaal_2019_2018_2017_2016.pdf) bekijkt van meetpunten heb ik mijn ernstige twijfels aan de punctualiteit bij ProRail.
Zo worden stations Delfzijl en Appingendam erin genoemd. Terwijl bijvoorbeeld Schagen of Den Helder (waarbij van dubbel naar enkelspoor geregeld vertraging ontstaat) weer niet genoemd.
Korte lijntjes met weinig wissels of ander verkeer waar grote dwang aanwezig is. Wanneer de trein een keer te lang weg blijft kan het wel de hele dag voortduren. Waarschijnlijk is men dan beter af een uitval te plannen zodat de rest van de dag beter gaat.