fbpx

ProRail: Verkeersleidingssystemen functioneerden bij treinongeluk

Het verkeersleidingsysteem functioneerde zoals het hoorde ten tijde van het ernstige treinongeluk bij Amsterdam Centraal gisteravond. Hierbij raakten ongeveer 100 personen gewond, van wie 36 ernstig.

Dat is de eerste conclusie die getrokken wordt uit het onderzoek dat NS en ProRail zelf zijn gestart naar aanleiding van het ongeluk. Dit werd door directeur Marion Gout van ProRail aan NU.nl bevestigd.

Verkeersleiding

De verkeersleiding van ProRail bewaakt het spoor, dat is opgedeeld in sectoren. De leiding kan hierbij niet zien waar een trein zich precies bevindt, maar wel dat de trein op het betreffende baanvak aanwezig is. Dat functioneerde volgens Gout naar behoren. "Als dat niet zo zou zijn dan rijden er geen treinen. Dat hebben we bijvoorbeeld op 22 maart gezien", daarmee doelende op de storing op de post van Amsterdam Centraal die destijds het treinverkeer lamlegde.

Eigen onderzoeken
Directeur Bert Meerstadt van NS verklaart eveneens tegenover NU.nl dat zes of zeven mensen het ongeluk namens NS onderzoeken. Ook ProRail is dus druk met het onderzoeken van het ernstigste treinongeval in jaren. Beide organisaties willen geen feiten bekend maken voor alle onderzoeken zijn afgerond, waardoor het vooralsnog onduidelijk blijft met welke snelheden er werd gereden en of er mogelijk seinen zijn genegeerd.

Naast de onderzoeken van ProRail en NS zelf zijn ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Spoorwegpolitie en de Inspectie Leefomgeving en Transport aan het onderzoeken hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.

Foto: archief.