ProRail verwacht in 2030 tot 45% meer reizigers per trein
31 mei 2018 16:12
Het wordt de komende tien jaar flink drukker in de treinen. Om die groei te kunnen opvangen investeert ProRail zeker 20 miljard euro in vernieuwing van het spoor. ProRail-topman Pier Eringa zegt in De Telegraaf dat hij een stijging voorziet van het aantal passagiers met 45 procent.
21,5 miljard reizigerskilometers
Opmerkelijk is dat de groeicijfers uit het verleden niet gehaald lijken te worden. “Met ruim 1,5 miljoen reizigers per dag en 21,5 miljard reizigerskilometers per jaar, is de reis per trein in 2020 de ruggengraat van beweeglijk en ondernemend Nederland”, voorspelde NS bijvoorbeeld in 2006. Het lijkt er op dat die prognose ruimschoots niet gehaald gaat worden. NS publiceert het aantal reizigerskilometers niet meer, maar volgens het CBS bedroeg het aantal reizigerskilometers per trein in 2016 circa 16,9 miljard. Alleen als dat de komende vier jaar met een kleine dertig procent groeit, wordt de prognose uit 2006 gerealiseerd. Dat is vrijwel uitgesloten. ProRail ging er tot voor kort vanuit dat tot 2030 een groei zou plaatsvinden van circa dertig procent.
Eringa: Mensen worden trein in gejaagd
ProRail denkt dat de groei nu fors hoger gaat uitvallen. “Mensen zijn de files op de weg en in de stad zat en worden massaal de trein in gejaagd. Prima natuurlijk, maar er moet wel wat gebeuren om die explosieve groei op te vangen”, aldus Eringa. Van een explosieve groei is de afgelopen jaren overigens geen sprake. De grootste groei vond plaats tot 2006, toen NS soms tot een kleine vijf procent per jaar groeide.
Opstelsporen
ProRail wil echter voorbereid zijn op grotere groei. Daarom wil de spoorbeheerder tot 2030 zeker 20 miljard steken in opwaardering en vernieuwing van het spoor. “Daarmee kunnen we een groot deel van de verwachte groei faciliteren, zoals meer ruimte voor meer treinen die sneller en korter op elkaar rijden, grotere stations en extra opstelplaatsen van beveiligingssystemen.” De spoorbeheerder wil vooral zoveel mogelijk uitgaan van de huidige sporen. “Maar als er meer treinen gaan rijden, hebben we ook meer parkeerplekken voor treinen nodig. Dat noemen we opstelcapaciteit. Daarvoor hebben we eerder al extra budget gekregen, maar dat zal met deze groei krap worden”, legt de spoorbeheerder uit. Ook de capaciteit op grote stations begint te knellen.
Amsterdam
De sterkste reizigersgroei wordt verwacht in Amsterdam. Tussen 2021 en 2028 gaan alle Amsterdamse stations op de schop. Vanaf Amsterdam Centraal pakken nu elke dag 180.000 mensen een trein, in 2030 zullen dat er 280.000 zijn, aldus ProRail. Ook moet het station ruimte bieden aan het groeiend aantal goederentreinen. ProRail vergroot onder meer de capaciteit van de liften en roltrappen, verbreedt en verlengt de perrons en past de sporen en wissels aan zodat treinen sneller kunnen vertrekken en aankomen.
Budget
ProRail voorspelt vanwege de enorme reizigersgroei dat het jaarlijkse budget van 2 miljard in de toekomst gaat knellen. Maar per wanneer dat gaat gebeuren durft de spoorbeheerder nog niet te zeggen. “In een internationale benchmarkt zijn we per treinkilometer in Europa al één van de goedkoopste. Maar we denken dat het nog beter kan. We verwachten dat onze onderhoudskosten in verhouding minder hard zullen stijgen. Hoeveel we straks extra nodig hebben, kunnen we nu nog niet zeggen.”
© ANP / Treinreiziger.nl
45% meer reizigers per trein. Niemand kan in een glazen bol kijken. Maar het is natuurlijk niet verkeerd om voorbereid te zijn en de spoornet “niet laten dichtslibben”.
Als ze over de toekomstplannen op het Nederlandse spoornet hebben publiceren ze dat het vooral eerst over PHS gaat. En daarna uitrol van ERTMS.
Er had toch allang veel meer spoor moeten liggen in de Randstad, met meer directe, snellere en ook kortere verbindingen (zoals Schiphol-Rotterdam). Dat kan ook met veel meer lightrail, een soort Randstadbrede metro-achtige vervoersvorm die elke 5 tot 10 minuten rijdt. Je kan de hele Randstad zien als de agglomeratie Londen en zo’n uitgebreid en behoorlijk fijnmazig metro/lightrail/spoornetwerk als daar, heeft de Randstad ook nodig. Er is een grote inhaalslag te maken. Ja, dat vraagt enorme investeringen. De prognose van 45% meer reizigers kan ik haast niet geloven. We moeten nog maar zien of dat daadwerkelijk zo uitpakt.
Interessant optimisme. Dat Prorail heel erg goedkoop is vergeleken met het buitenland lijkt me een scheve vergelijking; ik kan me niet voorstellen dat alle bushuur van vervoerders daarbij wordt meegenomen.
De afgelopen 10 jaar was de gemiddelde reizigersgroei bij NS 1% per jaar. Die 45% groei
tot 2030 is dan ook totale onzin en de politiek zal hier dan ook alleen maar hartelijk on lachen.
De focus moet niet alleen op de Randstad liggen, ook daarbuiten is veel nodig. Economisch belangrijke regio Eindhoven, maar ook breder in Brabant kan wel wat gebruiken. Spoor Breda-Utrecht, internationale verbindingen voor Eindhoven (Antwerpen, Dusseldorf, Luik, Aken) en station Eindhoven Airport (en Tongelre).
De Hanzelijn heeft veel gedaan. Maar als er zoveel meer mensen met de trein gaan is het spoor van Utrecht Centraal naar Duitseland belangrijk dat er nog extra ICE treinen gaan
rijden. Dat kan als het spoor nu tussen
Utrecht Centraal en Arnhem Centraal 4-sporig
gemaakt wordt.
Toch vreemd dat zowel ProRail als het kabinet met de mond een enorme steun verleent aan het krijgen van meer treinreizigers, maar de portemonnee trekken ho maar. De NL’se treinreis (en al helemaal de busreis) is duur vergeleken met het buitenland. De prijzen zijn volgens mij zelfs kunstmatig hoog om de reizigersgroei in te tomen. Meer groei op het spoor en in het ov betekent immers het investeren van belastinggeld en dat past niet in de hedonistische ideologie van de huidige bestuurselite in dit land