fbpx

ProRail wil doorrijden bij brandlucht Schiphol

Topman Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail wil laten onderzoeken of het treinverkeer in de Schipholtunnel gewoon door kan gaan als een machinist een brandlucht meldt. Dat zegt de directeur vrijdag in de Telegraaf.

"Telkens blijkt dat de brandlucht wordt veroorzaakt door het remmen van de machinist. Het is nog niet één keer voorgekomen dat er een echte brand was. Ik wil deskundigen laten kijken of we dit niet anders kunnen doen dan meteen alle treinen maar te stoppen," zegt Eringa in de krant. 

De veiligheid staat voorop, benadrukt de topman, "maar we kunnen de tunnel niet steeds sluiten als er niets aan de hand blijkt te zijn." Maandag en dinsdag lag het treinverkeer naar de luchthaven enige tijd stil door brandmeldingen. Eringa benadrukt ook dat de treinen alleen bij brandlucht zullen blijven rijden als experts dat veilig achten. Als experts geen mogelijkheden zien om het treinverkeer door te laten rijden bij een brandlucht, dan zal ProRail dat advies opvolgen.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV is goed te spreken over de plannen van ProRail. "Eindelijk wordt er eens gekeken om op te houden met het paniekerig reageren op de loze brandmeldingen in de Schipholtunnel," zegt voorman Rikus Spithorst.

Donderdagochtend reden er drie uur lang geen treinen naar de luchthaven vanwege een sein- en wisselstoring. "Wij bedienen Schiphol niet goed," geeft Eringa toe. "Ik heb directeur Jos Nijhuis van Schiphol gebeld en hem dat ook verteld. Het moet echt beter, want Schiphol is belangrijk."

(c) ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.