Het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe heeft donderdag 12 juli bekendgemaakt dat Qbuzz de concessie voor het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe gewonnen heeft. Dat betekend dat Qbuzz ook na 15 december 2019 het openbaar vervoer per bus blijft verzorgen. De nieuwe concessie loopt tot 2030. Voor deze concessie hadden in totaal drie vervoerders zich ingeschreven: naast Qbuzz deden ook Arriva en Connexxion een gooi.
Bij de aanbesteding van de concessie was het ontwerp van de dienstregeling geen onderdeel van de aanbesteding. Het kwaliteitsaanbod was wel van belang. Volgens het OV-bureau voldoet Qbuzz ruimschoots aan die gevraagde basiskwaliteit. Voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe, Fleur Gräper – Van Koolwijk: “In het programma van eisen hebben we de lat voor de uitvoeringskwaliteit hoog gelegd en de winnende offerte biedt met verschillende extra’s uiteindelijk nog meer kwaliteit dan is uitgevraagd. We zijn hier dan ook zeer tevreden mee.” Op drie belangrijke thema’s is het met de winnende offerte mogelijk een sterke doorgroei van kwaliteit te realiseren in het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe. Het gaat om kwaliteit voor de reiziger die meer en meer ontzorgd wordt, duurzaamheid (o.a. in de vorm van CO₂-reductie) en innovatie door de inzet van geavanceerde technieken die onder andere informatie opleveren voor verbetering van de uitvoering en de reisbeleving.
Ook gaat Qbuzz de reisinformatie personaliseren. Buschauffeurs krijgen een tablet waarmee ze de reiziger beter kunnen informeren. Als extra betaalmethode naast de OV-chipkaart wordt het mogelijk kaartjes online te boeken. Met het scannen van een (digitale) barcode krijgt de reiziger toegang tot de bus.
Met nieuwe elektrische bussen en het gebruik van alternatieve brandstof wordt ruim 90% minder CO₂ uitgestoten dan in de huidige concessie. “Inzet van elektrische bussen op stadslijnen bevordert de leefbaarheid van de stad, ze zijn schoner en stiller. Ook op streeklijnen wordt het vervoer op grote schaal elektrisch”, aldus de Groninger wethouder Paul de Rook. Daar waar dat niet haalbaar is, gebruikt Qbuzz HVO. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een variant van biodiesel. Ook de inzet van 22 waterstofbussen maakt dat deze concessie één van de aanjagers is voor emissievrij openbaar vervoer in Nederland én van de waterstofeconomie in het noorden.
Het OV-bureau behoudt volgens OVpro het recht om gedurende de concessieperiode nieuwe vormen van OV of vervoersvormen die op OV lijken toe te voegen aan de concessie. Er kan dan gedacht worden aan Hubtaxi’s, zelfrijdende auto’s of vraagafhankelijk vervoer. Hierop heeft Qbuzz geen exclusief recht. Als het aan een derde partij wordt gegund, moet dit door Qbuzz worden gedoogd. Wel is de garantie gegeven dat de basisbuslijnen zeker 10 jaar worden gecontinueerd.
This post was last modified on 12 juli 2018 22:33
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…