Qbuzz koopt 164 elektrische bussen voor Noord-Nederland

klok 05 mrt 2019 16:51

Vanaf december gaat Qbuzz in Groningen en Drenthe rijden met 164 elektrische bussen. De eerste demobussen zijn maandag gepresenteerd. De Brabantse bussenfabrikant Ebusco levert het merendeel van de bussen. Ook industrieel conglomeraat VDL Groep en het Franse Heuliez Bus leveren bussen voor de elektrische vloot.

Koploper in Nederland

Het OV Bureau Groningen Drenthe heeft tijdens de aanbesteding van het openbaar vervoer aangegeven dat het openbaar in het Noorden moet verduurzamen. Daar geeft Qbuzz met de bestelling van 164 elektrische bussen invulling aan. Als de nieuwe bussen geleverd zijn, is Qbuzz naar eigen zeggen koploper in Nederland. Het bedrijf passeert Amsterdam en Schiphol die samen ongeveer honderd elektrische bussen hebben.

90 procent minder CO2-uitstoot

Met de nieuwe bussen is het busvervoer in Groningen en Drenthe vanaf december 2019 voor een belangrijk deel Zero-Emissie. Volgens het OV Bureau daalt de CO2-uitstoot van de bussen met 90 procent. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen: “Deze aanpassingen aan het openbaar vervoer, die nu stevig gericht zijn op duurzaamheid, passen geheel binnen de energietransitie die we in het Noorden nastreven. Onze ambitie is om als noordelijke provincies hierin een cruciale rol te vervullen.”

Levering vanaf de zomer

Verwacht wordt dat de eerste bussen kort na de zomer geleverd worden. Dan is het zaak dat de chauffeurs de nieuwe techniek gaan leren en zullen de bussen in het straatbeeld verschijnen als er oefenritten gereden worden. Naast de elektrische bussen komen er ook bussen of waterstof. Die komen in 2020. Het gaat om tenminste 20, en mogelijk zelfs 30 bussen.

Hier gaan de elektrische bussen rijden

  • alle 45 stadsbussen in Emmen, Assen en Groningen gaan volledig elektrisch, VDL levert de bussen.
  • Op de Q-link lijnen (hoogfrequente bussen tussen Groningen en de omliggende plaatsen) komen 59 nieuwe elektrische bussen te rijden. Deze zullen geleverd worden door Heuliez en zullen worden ingezet op de lijnen 1 tot en met 5. De nieuwe elektrische bussen komen in aanvulling op de tien bestaande elektrische bussen. De lijnen 6, 12 en 15 volgen later.
  • Daarnaast komen er 60 elektrische bussen op streekbuslijnen, deze zullen worden geleverd door Ebusco.

HVO

Ondanks dat een groot deel van de bussen in Groningen straks op elektriciteit rijdt, zal dat niet voor alle bussen gelden. In totaal beschikt Qbuzz in Groningen en Drenthe over ruim 400 bussen, dat is inclusief een aantal kleine busjes. Ruim de helft van de bussen zal niet op elektriciteit of waterstof rijden. Die bussen zullen op HVO (synthetische biodiesel op basis van afval- en restproducten) rijden, niet zero-emissie, maar wel met een grote besparing in CO2-uitstoot.

“Heel bijzonder”

Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe: “Het is heel bijzonder dat naast de stadslijnen ook in het streekvervoer een flinke vloot elektrische bussen gaat rijden. De 60 elektrische bussen hebben een zodanig groot batterijpakket dat ze alleen ’s nachts op de stalling hoeven te worden opgeladen. Met één zo’n lading kunnen ze vervolgens de geplande streeklijnen rijden totdat ze ’s avonds weer in de stalling aan de lader gaan.” Alhoewel Brink het “heel bijzonder” noemt dat de bussen straks ook op streeklijnen gaan rijden, is het zeker niet uniek. In november claimde EBS een wereldprimeur te hebben door RNET-lijn 316 tussen Amsterdam Centraal en Edam elektrisch te laten rijden.

Qbuzz

Qbuzz was in het verleden een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, maar tegenwoordig is Qbuzz eigendom van de Italiaanse spoorwegen. Het bedrijf is in Nederland ook in andere regio’s actief, bijvoorbeeld rond Utrecht en Dordrecht. Het bedrijf heeft momenteel 780 bussen, 26 trams en 10 treinstellen.

14 gedachten over “Qbuzz koopt 164 elektrische bussen voor Noord-Nederland”

  1. Wybo jellema schreef:

    Ik wordt dertien september zestig jaar
    Kom ik daar voor wel in aan neming ?
    Om zeven keer gratis met de trein reizen.

    1. Henny schreef:

      Jawel Wybo. Neem een Dal Voordeel abonnement à € 52,= en je hebt 40% korting op reizen in de daluren en het hele weekend. Daarnaast koop je de 7 extra vrije dagen voor ongeveer € 26,= 2e klas of € 52,= 1e klas (geldig op dezelfde uren als boven genoemd). Je benodigd wel een OV chipkaart op naam en met saldo. Als je 65 wordt heb je (meestal) ook nog eens 34% korting in bus en tram.

  2. Boutrous schreef:

    Wanneer gaan de HTM en de RET met elektrische bussen rijden? De HTM rijdt inmiddels op een lijn met een elektrische bus.
    In augustus 2019 krijgt EBS de concessie van het streekvervoer in Haaglanden. Het zou de moeite waard zijn dat in Delft en Zoetermeer in de stadsdienst met elektrische bussen wordt gereden.

    1. Joost schreef:

      Als de bussen afgeschreven zijn. 😉

      1. Ellen B. Johnson schreef:

        In het geval van de RET, waren de bussen al jaren geleden (economisch) afgeschreven. En qua technische staat is het wachten op een ongeluk (er rijden bussen rond met versleten schokdempers!).
        Da’s ook de reden dat de RET een compleet nieuwe busvloot heeft besteld (55 elektrische-, 103 hybride- en 40 conventionele dieselbussen), omdat ze anders na 2019 niet meer mee mochten doen.

  3. Bert Bus schreef:

    In Drente zijn de afgelegde afstanden groot voor een streekbus. Je kunt mij veel wijsmaken,behalve het feit dat een streekbus enkel ‘s nachts hoeft te laden om vervolgens overdags rond te rijden zonder tussentijds te laden.Dat heeft de heer Brink waarschijnlijk verkeerd begrepen of hij heeft dit zich op de mouw laten spelden.En wat is er eigenlijk zo bijzonder aan die “wereldprimeur” van Edam-Amsterdam CS-Edam? Wie praat mij bij?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik ben geen kenner, maar gezien niet alle bussen elektrisch worden, denk ik dat de elektrische bus op de kortere lijnen wordt ingezet. Er staat een link naar artikel over de R-net lijn. Het zou naar verluidt de eerste elektrische lange afstandsbus zijn.

    2. B. Alberda schreef:

      Bij de lijn naar Edam wordt wel tussentijds opgeladen. De wereldprimeur daar is het aantal kilometers per jaar (135.000 vs 70.000 normaal).

      Ik vraag het me ook af of dit wel klopt, 311 kWh is geen enorme accu vergeleken met andere e-bussen en met 300 km bereik haal je met 50 km/h gemiddeld dus 6 uur rijtijd. Dat lijkt me niet een hele dag rondrijden. Anderzijds kan het natuurlijk ook zijn dat men deels met deze bussen rijdt en deels met dieselmaterieel en het tussentijds opladen uitstelt totdat men meer voertuigkilometers per dag nodig heeft.

  4. Henny schreef:

    Ik lees hier nog niets over die bussen op waterstof. Waar rijden die nu en hoe werkt dat eigenlijk, zit daar een verbrandingsmotor (met motorgeluid) in, die als uitlaatgas water (of in gescheiden elementen?) uitstoot? Wie weet hier het fijne van en wil eens reageren?

    1. Ellen B. Johnson schreef:

      Tja, waterstofbussen (en de bijbehorende tankinstallatie) zijn nog steeds stervensduur, dus blijft het voorlopig beperkt tot een pilot-project. Er rijden er op dit moment 4 proefexemplaren rond (2 in Groningen, 2 in Rotterdam), met plannen voor nog eens 20 bussen.

      Het idee van een verbrandingsmotor op waterstof is al decennia geleden in de ijskast gezet: voor de problemen met betrouwbaarheid en efficiëntie heeft men nooit een bevredigende oplossing gevonden.
      Dus alles wat vandaag de dag op waterstof rondrijdt, maakt gebruik van een brandstofcel, een accu en een elektromotor.

      1. B. Alberda schreef:

        Ter aanvulling: bij een verbrandingsmotor op waterstof hou je het probleem dat er NOx moleculen geproduceerd worden, wat mede de problematische uitstoot veroorzaakt waar met name diesels op worden aangepakt. Bij een brandstofcel heb je dat probleem niet.

    2. B. Alberda schreef:

      Het grote probleem van waterstof is dat zowel de productie als de distributie nauwelijks bestaat. Je kan daardoor alleen praktisch waterstof uitrollen bij een punt waar al waterstof wordt gemaakt, bijvoorbeeld bij Akzo in Delfzijl. Elektriciteit is net als bezine en diesel breed verkrijgbaar en daardoor is de uitrol geen probleem, je bent hooguit wat tijd kwijt om het opladen praktisch in te plannen in je dienst en wellicht wat kosten om extra oplaadpunten te plaatsen. Als je het dan combineert met het vervangen van afgeschreven bussen dan ben je er zo als je ergens elektrische bussen in wilt voeren.

    3. Bert Bus schreef:

      Bij GVB Amsterdam reden twee geledwagens (18m). Bij wijze van (gesubsidieerde) proef. Weinig motorgeluid; slechts condenspluimpje op dak zichtbaar. Vlgns mij was de IJ-tunnel het probleem,omdat er in Garage Noord getankt moest worden.

      1. johan schreef:

        Daarom reden ze ook op lijn 22 en niet op een vd ijtunnellijnen,t in en uitrukken ging via de schellingwouderbrug.

        jaren eerder waren dr3 waterstofcitaro s,die mochten toen wel door de ijtunnel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.