Foto: EBS / Maarten Delobel

EBS: Wereldprimeur. Eerste langeafstandslijn volledig elektrisch

Vervoerder EBS heeft in de regio Amsterdam de eerste langeafstandslijn volledig elektrisch gemaakt. Het gaat om R-netlijn 316 tussen Amsterdam CS en Edam.  Op het busstation in Edam en de EBS-stalling in Purmerend staan laadpalen waar de bussen geladen worden met groene stroom.

Wereldprimeur

Elke bus op de lijn legt jaarlijks 135.000 kilometer af, terwijl de meeste elektrische bussen wereldwijd tot ‘slechts’ 30.000 tot 70.000 kilometer komen. Daarom is er volgens EBS sprake van een wereldprimeur, die financieel ondersteund wordt door de Vervoerregio. De eerste elektrische bussen rijden sinds de zomer van 2018 op deze lijn. Sinds 31 oktober zijn alle bussen op de lijn elektrisch, dat door de vervoerder EBS feestelijk is gevierd.

7,5 ton CO2

“De veel stillere elektromotoren zorgen voor extra comfort tijdens de reis en ook voor andere weggebruikers en omwonenden. Het elektrificeren van deze lijn betekent bovendien een extra winst voor de regio Amsterdam in haar streven de luchtkwaliteit te verbeteren”, jubelt EBS. Door de inzet van deze bussen wordt per jaar ongeveer 7,5 ton CO2 minder uitgestoten.

Lijn 316

Buslijn 316 is een lijn die valt onder het R-net en hoogfrequent rijdt van het Edammer busstation, via het centrum van Volendam, de provinciale weg N247 en de IJtunnel naar Amsterdam Centraal. Hiermee is deze lijn één van de weinige die vanuit Waterland nog Amsterdam inrijdt. Sinds deze zomer sluiten de meeste lijnen aan op de Noord/Zuidlijn. Waar de lijn door inwoners van Edam-Volendam gebruikt wordt om naar Amsterdam te reizen, gebruiken veel toeristen deze buslijn om Volendam en Edam te bezoeken.

 

8 gedachten over “EBS: Wereldprimeur. Eerste langeafstandslijn volledig elektrisch”

  1. Anton de Bode schreef:

    Ja ja, was vroeger de elektrische Waterlandse tram van de NZH maar die moest zo nodig opgeheven worden ten behoeve van dieselbussen!

  2. Bert Bus schreef:

    Nee dan de stoomtram! Kon je onderweg je jas laten stomen! De dieselbus was uiteraard veel goekoper in de exploitatie,aangezien er geen rails en bovenleiding onderhouden hoefde te worden. Maar uit nostalgische motieven heeft meneer de Bode natuurlijk wel een beetje gelijk.

    1. dries molenaar schreef:

      In het Mercedes-Benz museum was ik verbaasd te zien dat bij de eerste auto’s geprobeerd werd die electrisch aan te drijven. Had dat beter gelukt dan leefden we nu in een andere wereld.

      1. B. Alberda schreef:

        De aandrijving lukte wel, maar er was geen praktische batterijtechniek beschikbaar. Het is een fabeltje dat als er moeite of geld in was gestoken er alsnog praktische uitvindingen gedaan waren en we al die tijd al elektrisch hadden gereden. Pas met de nanotechniek van de jaren ’90 is het mogelijk geworden om lithium dermate goed te gebruiken dat je honderd km of meer mee op een acculading kan rijden.

        De ‘workaround’ was ook niet moeilijk: de bovenleiding of extra rail, vandaar dat trams wel al 150 jaar elektrisch rijden en treinen dat ook meer en meer zijn gaan doen.

    2. dries molenaar schreef:

      De bussen rijden dus door Amsterdam zonder op te laden of een uitwijkpunt te hebben?

  3. dries molenaar schreef:

    Dat pantograafsysteem lijkt mij wel een goede opzet. Eenvoudig en overal waar je een aansluiting met groot vermogen kan maken is dit aan te leggen.

  4. Willem Heerema schreef:

    We zouden de Israëlische apartheidsbus EBS waarin de autochtone Palestijnse inwoners van de door Israël bezette gebieden van Palestina NIET welkom zijn hier in Nederland niet moeten toelaten en i.i.g. niet moeten roemen. EBS Schendt mensenrechten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.