Reclameborden op stations leeg na uitspraak rechter
10 dec 2019 9:04
Treinreizigers zijn tijdelijk verlost van reclameborden op stations. De borden blijven de komende weken leeg. Dat is het gevolg van een uitspraak van de rechter.
Reclame-exploitant JCDecaux was naar de rechter gegaan omdat NS de reclameborden onderhands heeft gegund aan Exterion Media en Ngage. Volgens JCDecaux had NS het contract voor 5.000 borden moeten aanbesteden. Aanvankelijk werden de bezwaren afgewezen, maar in hoger beroep krijgt het bedrijf toch gelijk.
NS loopt nu niet alleen reclame-inkomsten mis, maar moet JCDecaux ook een nog nader te bepalen schadevergoeding betalen. Het contract zou een waarde hebben van 155 miljoen euro. Dat wordt overigens tegengesproken door de huidige exploitant, Exterion Media noemt een bedrag tussen de 50 en 100 miljoen euro.
NS kan nog tegen de uitspraak in cassatie gaan.
Er staat ‘boorden’ i.p.v. borden.
Dat klopt niet 😉
Dankjewel
Ik vraag me af hoeveel het mag gaan kosten om reclame bij de NS te maken? Bij Connexxion betaal je ongeveer vanaf € 100 voor om een advertentie/reclame te kunnen plaatsen al in de bus. Maar ik denk voor op de stations of bushaltes dat het vele malen duurder is. En wat levert het dan op? Zeker als Wehkamp reclame gaat maken voor kleding schijnt al dit jaar al meer dan 43% kleding retour terug worden verstuurd.
weg met de reclame!
leuke foto er in
Haha. Het zou wel sieren als de NS leuke posters van treinen er in zou doen.
In de media lees ik dat de NS de lege ruimte wilt gaan benutten om informatie op te hangen over de (aanstaande) dienstregeling en over werkzaamheden.
Reclameposters vind ik geen probleem, maar die zuilen met bewegende beelden mogen van mij terstond verboden worden. Een hele opluchting dat die nu leeg blijven, je kunt de echte mensen weer zien.
Sowieso in de openbare ruimte horen schermen met bewegend beeld niet thuis, ik wil de mensen kunnen zien zodat ik er niet overheen loop of rij en auto’s en treinen zien aankomen zodat ik op tijd opzij kan stappen. Het is ziekmakende visuele milieuvervuiling!
Van mij mogen ze het laten zo. Zeker dat die drukke schermen nu leeg zijn, geeft een hoop visuele rust op het station. € 150mln voor een periode van 15 jaar, is uiteindelijk ‘maar’ € 10mln. per jaar. Op de begroting van NS met bijna € 6.000.000.000/jaar geneuzel in de marge.
Het lijkt me wel een erg winstgevende business. Op een NS NL winst van 86 miljoen euro lijkt me 10 miljoen niet verwaarloosbaar (er vanuitgaande dat het merendeel van de 10 miljoen pure winst is omdat vrijwel alle kosten voor rekening van de exploitant komen?) Dan is het ineens niet meer ‘in de marge’;).
Alsof de schade de hele omzet zou zijn en alsof JCDecaux de opdracht gekregen zou hebben wanneer het wel volgens de regels zou zijn gaan.
Oorzaak gevolg. Laten we hopen dat onze geelblauwe trots z’n lesje geleerd heeft!
Ik zie in die witte borden een stevige waarschuwing aan de minister van Verkeer en Waterstaat, betreffende een zeker ander contract in de spoorbranche dat voor 2025 moet zijn aanbesteed, maar wat ze waarschijnlijk onderhands wil gunnen.
Het enige is dat daarvoor andere regels gelden. Voor zover ik heb begrepen hoeven nationale spoornetwerken niet aanbesteed te worden. Voor internationale verbindingen gelden dan weer andere regels.
Arrogantie = voedingsbodem voor onkunde
De onkunde van NS kennen we wel, deze site leeft er ook op, de arrogantie ook.
Typerend is het wel dat bijv. niet het Roemeense treinenboertje of de Provincie Limburg ze terecht kan wijzen, maar wel megaconcern in megacompetitieve markt JCDecaux, die laat niet met zich sollen.
Die hebben nog diepere zakken, voor de geijkte NS-methode: de duurste advocaten.
Baas boven baas.
Jammer wel dat het zo illustratief is voor OV.
Een produkt wat gewoon al een halve eeuw volstrekt op slot zit door onkunde/arrogantie.
Is zo triest en verbazingwekkend als Zondag met Lubach het zei, gezien de maatschappelijke opgave die volkomen niet ingevuld wordt door deze sector.
toevoeging geijkte NS-methode: de duurste advocaten + de langste adem
(ook in schaamteloos negeren, zie bijv verplichting Aken-intercity, of vele andere artikelen in treinreiziger.nl)
Waarom heb je geen artikel geschreven over Treinschaamte van Lubach afgelopen zondag, Hildebrand?
Lijkt me een frissere kijk dan van de OV-incrowd komt (inclusief mijzelf), ook met meer impact. En trouwens ook een VEEL BETER IDEE, die 60 euro.
Lijkt me goed hier een verbinding mee te leggen, en het te versterken (boodschap is immers gelijk aan je pleidooien voor OV ipv vliegverkeer voor Euopese bestemmingen)
Vind het echt weer meer dan typerend dat het door alle OV-sites, incl Rover, genegeerd wordt.
Zelfs niemand die het off-topic noemt op deze site (of heb ik dat gemist?).
Dus wat dat betreft is het gewoon een gesloten inrichting, dat OV. NS dat zijn we allemaal.
Ja het woord is Treinschaamte.
Kan wellicht nog meedoen met de woord van het jaar verkiezing in 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025
(en als NS de aanbesteding weer onderhands gegund krijgt tot 2050 of zo)
de url is nog vrij, doe er gerust je voordeel mee.
Onvoorstelbaar dat men aan de ene kant miljarden (!) steekt in het aantrekkelijker maken van stations, om dat effect vervolgens voor dergelijke luttele bedragen weer deels teniet te doen met visuele modder.