fbpx

Reizigersgroei trein Europa: Nederland iets boven gemiddeld

15 apr 2010 8:23

Tussen 2004 en 2008 is in Europa het aantal reizigerskilometers met gemiddeld 11 procent toegenomen. Nederland kende die periode een groei van 15 procent. Op het drukste spoorwegnet van Europa (Zwitserland) was de groei het dubbelen als in Nederland: 30 procent. Dat blijkt uit onderzoek van de website treinreiziger.nl.

Het onderzoek is gebaseerd op cijfers van het International Union of Railways (UIC), die treinreiziger.nl vervolgens heeft geanalyseerd. Daaruit blijkt dat tien Europese landen tussen 2004 en 2008 een sterkere groei hadden dan de Nederlandse Spoorwegen. Twaalf landen groeiden minder sterk dan Nederland, of hadden zelfs te maken met een daling. Zoals de Hongaarse en Roemeense spoorwegen, waar het aantal reizigerskilometers met twintig procent afnam.

Zwitserland
Opmerkelijk genoeg is de groei het sterkst (30 procent)  bij de Zwitserse spoorwegen (SBB). Zwitserland heeft als enige in Europa een drukker spoorwegnet dan Nederland. Door de groei worden er nu in Zwitserland (7,6 miljoen inwoners) nu meer reizigerskilometers afgelegd dan in Nederland. De forse reizigersgroei valt te verklaren door de investeringen in het Zwitserse spoor. Zo zijn de reistijden tussen de belangrijkste steden verkort en zijn er meer treinen gaan rijden. De groei wordt mogelijk gemaakt doordat treinen in Zwitserland zeer punctueel zijn.

Nederland
De Zwitserse groei toont aan dat ondanks een druk spoorwegnet forse groei mogelijk is. Het kabinet en de NS streven naar een groei van jaarlijks vijf procent. Tot nu toe is Nederland er niet in geslaagd om deze doelstelling te halen. Zwitserland, Oostenrijk, Luxemburg en Groot-Britanië wisten deze groei de afgelopen jaren wel realiseren. Ook België en Finland haalde dit bijna. 

Financiële crisis
De cijfers van 2009 zijn nog niet in het onderzoek verwerkt, omdat nog niet alle cijfers van 2009 bekend zijn. Voor de landen die al wel de cijfers van 2009 gepubliceerd hebben, zien vaak het aantal reizigerskilometers dalen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Frankrijk (-0,7%), Duitsland (-1,3%), Finland (-4,3%), Spanje (-1,5%). In Nederland en België was er wel een kleine groei, maar bedroeg deze minder dan een procent. Daarmee zijn de gevolgen van de financiële crisis ook voor de spoorbedrijven zichtbaar. De Zwitserse spoorwegen lijkt de dans enigsinds te ontspringen en realiseren in 2009 3,5 procent groei. 

Volledige lijst
Gesorteerd op groei percentage (periode 2004 – 2008).

1. Zwitserse spoorwegen (SBB) +29,8%
2. Luxemburgse spoorwegen (CFL) +29,7%
3. Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) +22,5%
4. Spoorbedrijven Groot Britanië (ATOC) +21,0%
5. Finse spoowegen (VR) +20,9%
6. Belgische spoorwegen (NMBS) +19,9%
7. Letse spoorwegen (LDZ) +17,4%
8. Franse spoorwegen (SNCF) +17,1%
9. Spaanse spoorwegen (RENFE) + 16,1%
10. Portugeese spoorwegen (CP) + 15%
11. Nederlandse spoorwegen (NS) +14,8%
12. Noorse spoorwegen (NSB) +13,2%
13. Duitse spoorwegen (DB) +11,9%
14. Ierse spoorwegen (CIE) +10,9%
15. Deense spoorwegen (DSB) +6,4%
16. Sloveense spoorwegen (SZ) +5,6%
17. Tsjechische spoorwegen (CD) +3,1%
18. Italiaanse spoorwegen (FS) -1,5%
19. Slowaakse spoorwegen (ZSSK) -3,5%
20. Poolse spoorwegen (PKP) -3,6%
21. Litouwse spoorwegen (LG) -10,2%
22. Roemeense spoorwegen (CFR) -20,3%
23. Hongaarse spoorwegen (MAV) -20,9%

 Voor dit onderzoek zijn deze cijfers van het UIC gebruikt.