Reizigersgroei zorgt voor hogere winst bij NS

klok 09 mrt 2012 16:37

Het aantal reizigerskilometers is ondanks de economische crisis in 2011 met 2,7 procent gestegen. Vooral het aantal klanten met een NS Business card  steeg (+17 procent).  Bovendien wist NS 60.000 nieuwe vaste klanten te winnen. Door de reizigersgroei, steeg ook de winst aanzienlijk (+42 procent).

De winst kwam uit op 211 miljoen euro, tegenover 149 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg met drie procent van ruim 3,5 naar ruim 3,6 miljard euro.NS investeerde in 2011 bijna 27 procent minder. De investeringen in onder meer nieuwe treinen en stations daalden van 633 naar 460 miljoen euro. Dit is vooral te wijten aan het hoge bedrag aan investeringen in Sprinters in 2010. Deze rijden inmiddels bijna allemaal op het Nederlandse spoor.

Energie zuinig rijden
De NS investeerde in 2011 wel meer in zuinige treinen. Het bedrijf wist mede door zuiniger rijden de CO2-uitstoot gedurende het jaar met 9,5 procent terug te dringen. Over de afgelopen vier jaar zelfs met 20 procent. "Zo bouwen we voorsprong op de auto steeds verder uit", licht een woordvoerder toe. President-directeur Bert Meerstadt legde uit dat als treinen langzaam uitrijden in plaats van te remmen zuiniger kunnen rijden. Dat gebeurd als een trein te vroeg of op tijd is. 

Meer reizigers
In 2009 en 2010 nam het aantal reizigerskilometers alleen ietsjes toe doordat studenten vaker met hun OV-studentenkaart reisden. In 2011 zijn niet alleen studenten vaker met de trein gaan reizen, maar ook andere klanten. Daardoor kwam het aantal reizigerskilometers uit op 16,8 miljard (+2,7 procent). Tien jaar geleden was dat nog14,3 miljard,

NS International
Ook NS International zag meer reizigers dan in 2010. Dat is vooral toe te schrijven aan de Fyra, die in 2010 nog 608.000 reizigers vervoerde, en in 2011 2,6 miljoen. Dat is een stijging van 329 procent. Het aantal reizigers voor Thalys via NS International nam met 12 procent toe van 1,6 naar 1,8 miljoen. Voor ICE was de stijging kleiner (+1 procent). De InterCity Brussel en InterCity Berlijn wisten vervoerden juist minder reizigers. Beide treinmodule´s trokken in 2010 zeven procent minder reizigers. Bijna de helft van de NS International treintickets (49 procent) wordt inmiddels online gemaakt.

Meer winkels
Het spoorbedrijf opende daarnaast in het afgelopen jaar 55 nieuwe winkels, uiteenlopend van de HEMA tot Starbucks. NS is inmiddels doorgedrongen tot de top drie van horecabedrijven van Nederland. Alleen Van der Valk en Mc Donalds zijn in Nederland groter. 

Bonussen
Vanwege de slechte prestaties tijdens het strenge winterweer van afgelopen januari kreeg de NS scherpe kritiek te verduren. De raad van commissarissen heeft besloten om de bonussen aan de directie voorlopig niet uit te keren, in afwachting van de evaluatie van de winterse prestaties van het bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.